Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 rutere.. en funker ikke

Anbefalte innlegg

Vi er 5 på lan. Er bare 4 porter på ruteren min så låner en annen. Har koblet den andre ruteren på den første.. De som er koblet til den første har internett men de 2 som er koblet til den andre får ikke internett. Det står at man er koblet til og alt men får ikke internett fra den første ruteren til den andre -.- .. TRENGER HJELP RASKT PLIS! :)

Endret av Repuls3d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har 2 rutere til sammen slår du av DHCP på den siste.

Prøv med IP 192.168.0.1 ,192.168.1.1 og 10.0.0.1 i i browseren.

Så finner du sikkert noe som du skal huke av for å slå av DHCP.

Skjønner ikke. Kan du forklare litt nærmere? Browseren?

Lenke til kommentar

Der du skriver feks www.vg.no skriver du IP addressen til ruteren.

Pass på at nettverkskortet er i samme nett,hvis IP til ruteren er 192.168.1.1 må du fylle inn som dette ved å gå på kontroll panel\nettverkstikoblinger\nettverskort\Egenskaper TCP\IP:

post-51520-1207961640_thumb.jpg

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Ok. Men hvordan finner jeg ipen til ruteren? cmyip.com ? ipconfig?

EDIT: fant det på ipconfig i cmd

Enkleste måten å finne IP'n til ruteren er gateway IP'n.

Og hvordan den graves fram er ganske enkelt, nede ved klokka på Windows XP har du de 2 skjermene som blinker og viser nettaktivitet, dobbelt klikk på de og klikk på støtte eller "Support" som det heter på min engelske Windows XP.

Da får du opp IP addresser, din egen, nettverksmaske som oftest er 255.255.255.0 og den du skal "Standard Gateway"...

Punch inn den IP'n i nettleseren din så skal du være igang med innlogging på ruteren, eneste jeg IKKE kan hjelpe deg med er om det står passord og brukernavn på denne, er oftest admin som brukernavn og admin som passord når de kommer fra fabrikk, men dette kan være endret og varierer fra merke til merke.

Beste måten å finne ut av det på er å google eller sjekke manuelen til ruteren for vanlig passord og om nødvendig ta en reset av konfigurasjonen på den.

Lenke til kommentar
Enkleste måten å finne IP'n til ruteren er gateway IP'n.

Og hvordan den graves fram er ganske enkelt, nede ved klokka på Windows XP har du de 2 skjermene som blinker og viser nettaktivitet, dobbelt klikk på de og klikk på støtte eller "Support" som det heter på min engelske Windows XP.

Da får du opp IP addresser, din egen, nettverksmaske som oftest er 255.255.255.0 og den du skal "Standard Gateway"...

Punch inn den IP'n i nettleseren din så skal du være igang med innlogging på ruteren, eneste jeg IKKE kan hjelpe deg med er om det står passord og brukernavn på denne, er oftest admin som brukernavn og admin som passord når de kommer fra fabrikk, men dette kan være endret og varierer fra merke til merke.

Beste måten å finne ut av det på er å google eller sjekke manuelen til ruteren for vanlig passord og om nødvendig ta en reset av konfigurasjonen på den.

Jada det er det enkleste men det er ikke alltid det vises der.

Hvis ikke gå gjennom kontrollpanel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...