Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det å si : "Jeg elsker deg" til Vennene sine


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg er Meget lei av å se på F.eks Nettby eller Msn eller høre andre folk sier dem "Elsker" vennene sine. Man kan da ikke Elske Vennene sine? Man kan være Glad i vennene sine og bry seg, men man sier: Jeg elsker deg! Bare til kjæresten synes jeg..

 

Er jeg helt på Jordet? Eller

Har jeg rett?

 

Noen innspill her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal man ikke kunne elske sine venner?

 

Det er hva en legger i det. På engelsk har de det litt enklere der, de sier I love you til hvem som helst de er glad i.

 

Jeg tror nok at mange har en altfor fjern assosiasjon til ordet "elske". Å elske betyr jo bare å være så inderlig glad i, føle kjærlighet overfor. Foreldre elsker jo barna sine, man elsker foreldrene sine, man elsker partneren sin. Det betyr jo at det er fullt mulig å elske vennene sine også etter min mening.

 

Men det er så individuelt. Hvis du ikke føler at å elske tilhører andre enn din partner så er det sånn for deg. Andre vil si de elsker hvem som helst som er et medmenneske, rett og slett fordi de elsker seg selv.

 

Elsker man seg selv tror jeg man er i stand til å elske hvem som helst. Venner, partner, familie...spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Jeg elsker deg har liksom mistet betydning. Det har på en måte blitt en trend å si "jeg eeelsker deg, love you, kisses". etterhvert blir det noe hverdagslig og ordene mister "glød" og blir tomme. Elsker er et sterkt ord og bør bare brukes hvis du virkelig mener det synes nå jeg.

Jeg har aldri sagt "jeg elsker deg" eller " jeg er glad i deg" til vennene mine for jeg rett og slett ikke føler noe så sterkt for dem.

Hm... Har faktisk sagt det engang til en vennine. Etter en morsomt dag sammen satt vi på kafe og hadde det super hyggelig og der og da følte jeg for å si "jeg er så glad i deg" og så henne rett i øynene. Hun ble så rørt! Og hun visste at dette var ikke noe jeg sa til hvem som helst og det gjorde det ekstra fint.

 

Så jo man kan elske vennene sine men ikke la deg lure. De på Nettby,Msn osv sier det til ALLE. Ikke bare vennene sine. Det har blitt en trend skjønner`u...

Lenke til kommentar

Ordet "elske" har en betydning og burde ikke misbrukes, det er min mening. Sier kun det ordet til kjæresten min, men ser også at ordet kan bli brukt i sammenheng med familie, da helst foreldre. Jeg ville aldri sagt det til en venn, uansett hvor god vennen var. Ordet fungerer bare ikke slik. Dersom kjæresten min hadde hatt "elsker deg [insert guttenavn] i nicket sitt på msn, så hadde jeg blir steikt forbanna.

Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998

Ja, jeg er helt enig med deg trådstarter. Og de skriver jo det til mange av venninene sine, akkurat som om det ikke er no big deal. Men det synes nå jeg det er.

 

Når f.eks kjæresten min skriver "Elsker deg utrolig høyt " og denslags til venninen sine på facebook, så blir jeg faktisk litt skuffet/lei meg. Når hun kan si dette til vennene sine uten å tenke seg om, så får det på en måte mindre betydning når hun sier det til meg. Virker som hun ikke legger noe særlig i det.

Lenke til kommentar

Å elske har med kjærlighet å gjøre, ikke sex. Så jeg mener at man kan elske hvem som helst. Selv ser jeg på å elske som det motsatte som å hate. Begge deler er sterke ord, og begge ordene blir "misbrukt".

 

Selv har jeg også sagt at jeg elsker noen uten å legge noe i det, men da i situasjoner hvor det får en litt humoristisk betydning.

 

Men hva man legger i å elske vil nok variere fra person til person.

 

EDIT: Vil gjerne legge til noe. Det at mange assosierer å elske med noe du gjør med kjæreste, har gjort meg oppmerksom på at mange sier det til kjæreste uten å legge noe i det. De sier det bare fordi det er noe man "skal" si til den man er sammen med.

 

Mange sier "jeg elsker deg" til den de er sammen med, uten å legge noe i det. Men de elsker familien sin (eks foreldre og søsken) uten at de sier det, bare fordi det er noe man ikke "skal" si.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Å elske er for meg å være hakket mer enn glad i. Å virkelig bli helt varm inni seg av en person, og det trenger da virkelig ikke være partner eller noe. Jeg er glad i mine foreldre og min lillebror, men jeg elsker min beste venninne. Men å slenge ordet rundt til alt av venner, det blir for dumt, rett og slett, da mister hele ordet sin mening, noe det forsåvidt er på god vei til.

 

Slik jeg ser det kan man elske hvem man vil, og si det til dem man elsker, så lenge man vet hva som ligger i ordet (i alle fall for en selv).

Lenke til kommentar

Okey, med en gang jeg leste førsteposten begynte jeg å tenke på alle de 14 år gamle jævlene av noen jenter som har tatt over nettby og lignende.

 

Jeg får lyst til å legge meg ned og dø. Sitter døgnet rundt og sender 3lzk3r-d3g-zååå-my33<3333-meldinger til alle og enhvers gjestebøker.

 

Det er vel imidlertid forskjell på hva man skriver til folk på nettet og hva man sier til dem, og hva man legger i det. Men uansett hvordan det formidles og hva som egentlig legges i det kan jeg ikke annet enn å synes at det er latterlig med de alle elsker-deg-utsangene folk kommer med til alskens idioter de har "kjent" i, øh, kanskje 3 måneder.

 

En annen ting som er minst like latterlig er når folk som er "sammen med" en rekke av folk, i et par uker hver kanskje, finner ut at h*n elsker hver og en av dem zååååååå myyyyyyy33333, og oii, treffer en annen, og vips 3lzk3r denne personen i stedet. Og fortsetter sånn i all evighet.

Lenke til kommentar
Okey, med en gang jeg leste førsteposten begynte jeg å tenke på alle de 14 år gamle jævlene av noen jenter som har tatt over nettby og lignende.

 

Jeg får lyst til å legge meg ned og dø. Sitter døgnet rundt og sender 3lzk3r-d3g-zååå-my33<3333-meldinger til alle og enhvers gjestebøker.

 

Det er vel imidlertid forskjell på hva man skriver til folk på nettet og hva man sier til dem, og hva man legger i det. Men uansett hvordan det formidles og hva som egentlig legges i det kan jeg ikke annet enn å synes at det er latterlig med de alle elsker-deg-utsangene folk kommer med til alskens idioter de har "kjent" i, øh, kanskje 3 måneder.

 

En annen ting som er minst like latterlig er når folk som er "sammen med" en rekke av folk, i et par uker hver kanskje, finner ut at h*n elsker hver og en av dem zååååååå myyyyyyy33333, og oii, treffer en annen, og vips 3lzk3r denne personen i stedet. Og fortsetter sånn i all evighet.

 

 

Hehe Skjønner akuratt hva du mener:) Men voksene damer sier ikke : Jeg elsker deg, til Venna sine.. det trur jeg ikke!

Jeg er 19 år, snart 20, og har aldri opplevd at noen av kompisa mine har sakt at dem elsker noen av vennene sine. Jeg kan si jeg er glad i deg, men det er sjeldent :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...