Gå til innhold

Hadde du valgt pengene eller samvittigheten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

700 000 kr,- forran meg!!! må no vere karma :p

Hadde nok tatt dei. :)

Vist du ikke setter dei i banken så finner nok skattemyndighetene nok aldri ut av at du har dei.

Så bruker du pengen fornuftig på vedlikehold av hus og hytte, og innkjøp av innbo.

Endret av Generic
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om bakgrunnen for at mannen leverte inn pengene kan være litt mer enn at han bare fant dem. Jeg ser helst at det var en bedre grunn til det.

Det er en trist verden når folk synes man må ha en god grunn for å være ærlig, bare fordi man kan tjene mer på å ikke være det. Klarer du å komme opp med en god grunn for hvorfor jeg skal levere tilbake lommeboken til deg hvis du mister den?

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som er så umoralsk (er det et ord?:p) med å ta penga. Om det ikke står navn på kofferten betyr det bare at eieren ikke vil assosiere seg med penga, altså kan man trygt anta at penga ikke eies av noen som har tjent de på lovlig vis, og da ser jeg ingen grunn til å gi penga til politiet.

Edit:

Hadde det vært navn på kofferten ville jeg levert den til eieren.

(Selvfølgelig er alt bare spekulasjon, vet ikke hva jeg hadde gjort før jeg faktisk står der med en koffert full av penger :p)

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg hadde prøvd å beholde pengene ei ukes tid, men mest sannsynligvis kommet til å levere 500k av de til politiet. Hadde blitt nervevrak av å gå med så masse penger og kanskje vite det at noen har sett meg plukke opp sekken.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva som er så umoralsk (er det et ord?:p) med å ta penga. Om det ikke står navn på kofferten betyr det bare at eieren ikke vil assosiere seg med penga, altså kan man trygt anta at penga ikke eies av noen som har tjent de på lovlig vis, og da ser jeg ingen grunn til å gi penga til politiet.

Du ser det ikke fordi du ikke vil se det. Hvis noen stjeler en haug med penger og legger de i en koffert, tror du da de vil sette navn på den? Og betyr det at det er greit å beholde tyvegods så lenge man har tatt det fra tyven og ikke den opprinnelige eieren?

Lenke til kommentar
Jeg hadde prøvd å beholde pengene ei ukes tid, men mest sannsynligvis kommet til å levere 500k av de til politiet. Hadde blitt nervevrak av å gå med så masse penger og kanskje vite det at noen har sett meg plukke opp sekken.

tror nok det lønner seg å levere alt eller ingen ting.

Du ser det ikke fordi du ikke vil se det. Hvis noen stjeler en haug med penger og legger de i en koffert, tror du da de vil sette navn på den? Og betyr det at det er greit å beholde tyvegods så lenge man har tatt det fra tyven og ikke den opprinnelige eieren?

Tenkte narkopenger jeg, hadde 700k nettopp vært stjålet i en bank hadde jeg nok hørt om det gitt, eller i det minste hatt mulighet til å finne ut.

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar

tror nok det lønner seg å levere alt eller ingen ting.

Tenkte narkopenger jeg, hadde 700k nettopp vært stjålet i en bank hadde jeg nok hørt om det gitt, eller i det minste hatt mulighet til å finne ut.

I USA er ikke bankran så "big deal" som i norge da..

Lenke til kommentar
Jeg hadde beholdt pengene uten tvil.

Kanskje vært forsiktig og ikke brukt så mye av gangen men et fint suplemang til lønna hadde det vært.

Eventuelt spart det til pansjonsalderen.

Men å levere det til politiet hadde vært uaktuelt.

Klinkende klart. Man hadde selvsagt blitt en av disse "tussete menn som oppbevarer flere hundre tusen i hjemmet i stedet for i banken", men det skulle jeg fint klart å leve med. Hadde smakt med en sekk med penger :)

Lenke til kommentar

Sjekke det norske lovverket og finne at du har rett på 10% av noe du finner som er verdt mer enn 10,000,-. Om jeg er feilinformert og denne regelen ikke finnes, ville jeg spurt polititet om de i teorien ville gi med en finnerlønn for noe sånt. Så ville jeg levert pengene om jeg ikke trengte dem VELDIG - for da ville jeg se det som en gave fra Gud, slik at jeg kunne bruke pengene for kreftbehandling eller whatnot.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si sånt når man sitter her og får spørsmålet stilt, men selv ville jeg muligens beholdt pengene en ukes tid eller to og sett om de var etterlyst eller dukket opp på nyhetene.

Over tid hadde nok den bedre siden i meg overtalt meg til å levere de til politiet, men sannsynligvis ikke før jeg hadde rukket å bruke noen tusenlapper, så jeg måtte vel ha forklart meg vekk med at det var mengden jeg fant eller lignende.

Lenke til kommentar

Altså.

Hvis du finner en hundrings, så plukker du den nok opp og ser om du ser noen som tilsynelatende leter etter den. Som regel er det ingen, så du putter den i lomma.

Hvis du finner en million i en sekk. Hvorfor gå helt i spinn for å finne eieren? Se som du ser noen som leter etter pengene, er det ingen, så savnes de nok ikke (sånt har vi forsikring til), og du kan værsågod å putte dem i lomma. Om du får plass.

Selv hadde jeg kastet sekken fornøyd på ryggen og gått hjem og gjort litt online shopping :fun:

Edit: SondreOverby: Hva har gud med dette å gjøre? -_-

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...