Awesome X Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Man trenger jo ikke og gjøre det mere avansert en å forbruke noen tusen i månen til mat eller andre daglige ting slik at man kan spare tilsvarende av lønna si.At pengene varer i mange å er jo bare en bonus, det er jo ikke slik at man må brenne av alle pengene med en gang. Bruker du 2000 per mnd. vil 700 000 vare i nesten 30 år, og 3000 per mnd vil vare i nesten 20 år. Siden sedler skiftes ut ofte, med tanke på tidsperspektivet over også designmessig, og gamle sedler vekker oppsikt, har man en tidsbegrensing på rundt 5 til 10 år å bruke pengene. For at skattemyndigheten ikke skal lukte ugler i mosen, må en også ha hvit forbruk. I tillegg til dette må man ha i mente at Norge er et tysterland, og naboer vil tyster gladlig på deg hvis du viser at har en unormal høyt forbruk sett i forhold til inntekten din. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Og ved å handle mat for 5000 i månen med disse pengene tar det litt over 11 år å bruke opp. I tillegg kan pengene brukes på vedlikehold av bil, hus eller hytte eller hva det nå er man skal vedlikeholde. Poenget er å bruke pengene på daglige sysler slik at hverken naboen eller andre finner ut at man egentlig har meget god råd. Ingen som sier noe på at man tar seg en standar sydenferie men bruker mye penger på gøy der. Er jo ikke uvanlig at familier reiser til syden 1 gang i året f.eks. Skulle nok ikke vært så stort problem å brukt pengene anonymt. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Og ved å handle mat for 5000 i månen med disse pengene tar det litt over 11 år å bruke opp.I tillegg kan pengene brukes på vedlikehold av bil, hus eller hytte eller hva det nå er man skal vedlikeholde. Poenget er å bruke pengene på daglige sysler slik at hverken naboen eller andre finner ut at man egentlig har meget god råd. Ingen som sier noe på at man tar seg en standar sydenferie men bruker mye penger på gøy der. Er jo ikke uvanlig at familier reiser til syden 1 gang i året f.eks. Skulle nok ikke vært så stort problem å brukt pengene anonymt. Jeg sier ikke at det skal være noe problem å få brukt pengene, men det er ikke så lett som menigmann vil anta at det er. Det er svært mange fallgruver en kan ramle i. T.eks. den første tanken som treffer en når en kommer over så mye penger er vel at man burde betale ned en del på lånet sitt, men det de kanskje ikke er klar over er at alle innskudd over 40000 rapporteres til skattemyndighetene. Det kreves mye arbeid, planlegging og ikke minst selvkontroll for å kunne bruke disse anonymt. Det er heller ikke slik at det er lett å få rådgiving. Lenke til kommentar
316 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg hadde nok hatt lyst til å både ta dem til politiet og ta dem selv, eller deler av det. Men jeg hadde nok fortalt det til en av mine nærmeste at jeg hadde funnet det, slik at han kunne hjulpet meg til å gi slipp på pengene. Det er lettere å friste seg selv til å ta pengene dersom man er alene om det og ingen vet om at du har funnet det. Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 700.000 tusen i en sekk. Tror ikke den mannen var redd for politiet nei. Heller mafia og andre kriminelle som ikke hadde sett lyst på at så mye penger forsvant, og som desuten hadde holdt det hele unde oppsikt. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Dere som ville tatt pengene har ikke sett No Country for Old Men. Da skal jeg definitivt ikke se No Country for Old men! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hadde gått rett til snuten. Penger som ikke er mine er bare papir. Dessuten utsetter man seg for et overflødighetshorn av ubehageligheter hvis man beholder dem, både fra lovlig og ulovlig hold. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hadde ikke hatt noen problemer med å ta pengene what-so-ever. I det minste ville jeg tatt 100 000 og levert resten. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Tror jeg hadde tatt pengene. Hadde brukt dem litt og litt over lang tid. Så mye penger tilhører sjeldent privatpersoner, og banker o.l er som regel forsikret. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Du er kanskje forsikret mot knuste kneskåler? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Med forutsetning om at det er dollar jeg finner hadde jeg tatt pengene og dratt min kos. Dollar er gangbar valutta over hele verden, og jeg skulle nok funnet en måte å bruke de på. Først hadde jeg tatt turen til sveits og låst de inn ^^ Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Om jeg hadde gått til politiet ville jeg gjerne likt å vite hva de skulle gjort med pengene. Om ingen hadde "meldt" seg og sagt pengene var deres hadde disse pengene mest sannsynlig bare blitt brukt på politiet selv/noen høyere opp hadde hentet casha... Like greit å ta de selv tenker jeg =) Lenke til kommentar
trudest Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=505568 Viser til artikkelen der en mann i USA fant syv hundre tusen i en sekk på gaten. Han leverte pengene til politiet og fikk ti tusen i belønning. Skjønner at det må gi en god følelse i samvittigheten å levere tilbake noe som ikke tilhører en selv og de ti tusen må virkelig kunne nytes med glede. Men samtidig så er jo ti tusen ingenting i forhold til syv hundre tusen og alt det man kunne fått for dette. Problemet med sistnevnte blir vel kanskje å forklare hvordan man plutselig har fått så mye penger mellom fingrene. Hva hadde du valgt? Jeg selv tror at jeg hadde hatt store kvaler med å bestemme meg. Jeg tror at i absolutt, hvert eneste tilfelle, ville det svaret vært avhengig av hvor mange penger du i utgangspunktet hadde. Lenke til kommentar
Coa Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ville tatt penga! Hadde hatt dårlig samvittighet i årevis, men 700 000 er verdt det! Problemet er jo at jeg bor hjemme med foreldra mine, så det hadde ikke vært lett å forklare hvor jeg fikk penga fra. Lenke til kommentar
Argument Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Hvis jeg hadde funnet 140 000 dollar midt på gata hadde jeg helt klart tatt dem! Ingen trenger å vite at jeg har tatt pengene. Så hadde jeg gjømt dem godt, og brukt litt i ny og ne. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg tror jeg hadde levert dem inn. Vet ikke hvor mye det hadde gnagd på samvittigheten min om jeg hadde beholdt dem (har ikke akkurat tjent noen av pengene mine gjennom hardt arbeid uansett ), men jeg hadde nok gått for det moralsk riktige likevel. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Klart jeg ville levert dem tilbake. 700 000 er da ingenting målt opp mot egen integritet, og det er til syvende og sist den jeg må klare å leve med. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Klart jeg ville levert dem tilbake. 700 000 er da ingenting målt opp mot egen integritet, og det er til syvende og sist den jeg må klare å leve med. Når du kan svare slik, regner jeg med at du har nok penger til å klare deg fint. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg hadde tatt dem. No question. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg hadde tatt pengene. Vanvidd å levere dem inn. Det kunne kanskje vært litt vanskelig med renvasking, men ellers ser jeg inget problem i å ta dem. Jeg lurer på om bakgrunnen for at mannen leverte inn pengene kan være litt mer enn at han bare fant dem. Jeg ser helst at det var en bedre grunn til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå