Gå til innhold

Hadde du valgt pengene eller samvittigheten?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=505568

Viser til artikkelen der en mann i USA fant syv hundre tusen i en sekk på gaten. Han leverte pengene til politiet og fikk ti tusen i belønning.

Skjønner at det må gi en god følelse i samvittigheten å levere tilbake noe som ikke tilhører en selv og de ti tusen må virkelig kunne nytes med glede. Men samtidig så er jo ti tusen ingenting i forhold til syv hundre tusen og alt det man kunne fått for dette. Problemet med sistnevnte blir vel kanskje å forklare hvordan man plutselig har fått så mye penger mellom fingrene.

Hva hadde du valgt?

Jeg selv tror at jeg hadde hatt store kvaler med å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kanskje prøvd å bruke noen; bare for å skjekke om de var ekte liksom.

Tja, jeg jeg har funnet både tohundrelapper og femhundrelapper (én gang) på bakken, og de har jeg ikke noen problem med å stappe i lommen. Men noen tusen kroner? Ti tusen? Hmm ...

Lenke til kommentar
Så klart jeg hadde valgt pengene.

Men tenk om det hadde vært en gammel dame i fillete klær som hele livet sitt hadde jobbet hardt for å samle opp penger og for å donere til et lokalt barnehjem, og så hadde hun fått et illebefinnende på veien og mistet pengene?

Lenke til kommentar

Levert pengene.

700 000 på gaten ligger der av en grunn, og grunnen er ikke at noen ønsker at DU skal få dem.

Da ville det stått på posen.

Jeg trenger bare 15 kroner dagen til mat -- så hva i helvete skal jeg med 700 000?

Dersom det var tydelig at det var penger fra en kriminell handling, og datomerkingen på alle sedlene var 2 år eldre enn foreldelsesdatoen for kriminelle handlinger som ran, ville jeg kanskje muligens VURDERT å ta pengene da systemet har "glemt" pengene.

Men så igjen -- foreldelsesdatoen er vel LITT lang.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gitt dem til politiet. Selv om jeg er ateist er "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" en svært godt leveregel. Poenget er at for å leve opp til det man må ha det i mente hele tiden, enten det gjelder 700 000 i en pose på fortauet, eller 5 kroner man får igjen for mye på Rimi. Pengene er ikke mine, og har aldri vært det, så det er ikke noe tap å gi dem tilbake.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

I bunn og grunn er det fyren jeg ser i speilet hver morgen som betyr noe for meg og jeg liker at han ser tilbake på en kar jeg vet at ikke lyver, ikke stjeler og ikke driver med uloveligheter... Hva andre tror og mener er liksom ikke så nøye med årene, det er hva DU selv vet som teller! Og da hjelper det ikke at ingen andre vet at jeg tok den penge sekken da JEG vet at jeg tok den penge sekken og som sagt, det er meg selv som må se den fjotten som har stjålet, jugd eller bedrevet med uloveligheter i speilet hver eneste morgen...

Kortfattet: Ja, jeg hadde levert den penge sekken!!

Har faktisk allerede gjort det: :)

(Fant en gang en koffert med fire hundre og femti tusen kroner i på en do på et lokal tog fra Oslo til Drammen (Dette var nesten garantert narko penger, da ingen i sine fulle fem går på do og glemmer igjen en sånn koffert, så hadde jeg tatt dem hadde nok ingen savnet dem heller!!!!) Jeg leverte ihvertfall kofferten med penger og det hele til politiet i Asker og hva som skjedde med kofferten og innholdet vet jeg ikke...)

For meg så betyr han som stirrer tilbake på meg fra speilet MYE mer enn hva andre syntes og mener.... Og det finnes ingenting som er bedre enn en ren samvittighet!!!

(...vel, sex er bedre da :blush: )

:D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg ville sannsynligvis tatt pengene. Hvis ikke jeg hadde tatt dem hadde sjansen vært svært stor for at noen andre tok dem etter meg.

Spørsmålet var ikke om man skulle plukke opp pengene eller ikke, men hva man gjør med dem når man har plukket dem opp. Ut fra denne tråden ser det dessverre ut til at folk flest har en del lavere moral enn jeg hadde håpet, så at en ærlig person plukker dem opp og ikke lar dem ligge til nestemann som hadde beholdt dem selv blir bare enda viktigere.

Beløpet her er så stort at eieren er garantert å etterlyse dem. Hadde det bare vært en 50-lapp som lå på bakken kunne man ikke sporet eieren, og da hadde det selvsagt heller ikke vært noen vits i å levere dem til politiet.

Lenke til kommentar

Det er derfor man tar med seg pengene og oppbevarer de på et trygt sted for å sjekke om det er noen som etterlyser de.

Trist om man skulle være filma av noen og dette dukket opp på nyhetene dagen etter at man hadde brent av alle pengene på ny båt eller noe.

Da er det greit å pent levere tilbake pengene med en uskyldig mine. :innocent:

Og skulle det vise seg at det var en pengetransport som hadde mista de uten å i det hele tatt ane hvor pengene var blitt av ja da hadde i hvertfal jeg ruget en stund til på de.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

700 000 er så mye penger at noen vil savne de. Det første som kommer til mente er at det er narkopenger, og jeg har ikke lyst på organisert kriminelle etter meg.

Jeg kommer dermed frem til to alternativer, gi de til politiet eller beholde de. Skal jeg beholde de oppstår det flere problemer. De som "eier" pengene kan komme etter meg, samt det største hinderet skattemyndighetene. For å løse det første problemet ville jeg lagt pengene på is i minst ett år. Har de ikke funnet meg til da, vil de trolig ikke finne meg.

Så til problem nr. 2, hvitevaskingen/skjuling av forbruket. Det er faktisk ganske vanskelig å hvitevaske eller skjule forbruket sitt, sistnevnte er selvfølgelig det letteste.

Det vil ta en person med gjennomsnittlig inntekt minst to-tre år for å kunne skjule et ekstra forbruk på 700 000.

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt, men hadde risikoen for å bli tatt liten, tror jeg at hadde beholdt pengene.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke og gjøre det mere avansert en å forbruke noen tusen i månen til mat eller andre daglige ting slik at man kan spare tilsvarende av lønna si.

At pengene varer i mange å er jo bare en bonus, det er jo ikke slik at man må brenne av alle pengene med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...