Skapdyret Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei. Jeg har kjøpt ny harddisc, og overført alle musikkfiler fra min utrangerte PC med bitteliten USB-port. Det tok to dager! Nå skal jeg heretter rippe mine favorittlåter via min moderne laptop. Det var iallfall planen. Men den nye versjonen av Nero lar meg ikke plassere filene der jeg vil ha dem under det navnet jeg vil gi dem. Prøvde Windows Media Player, men den var nesten enda verre da den "lot" som om den gjorde det, mens det den egentlig gjorde var å opprette egne mapper for disse. TO mapper for hver sang! Den gamle maskinen hadde en tidligere versjon av Nero som fulgte med, men denne lar seg ikke kjøre på laptop'en, siden det er en annen spiller og det er tydeligvis sperret for dette. Mappene jeg vil legge musikkfilene i, er naturligvis de forskjellige sjangrene sangene hører hjemme i. Man skulle tro det var verdens enkleste ting for ethvert rippeprogram, men det er det tydeligvis ikke. Hvilket program kan anbefales for mitt bruk? Foretrekker naturligvis shareware. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du kan jo prøve Audiograbber. Lenke til kommentar
Skapdyret Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Hei. Prøvde Audiograbber nå, men får ikke velge navn på filen der heller? Dessuten bråker cd-spilleren når jeg bruker det programmet, og det er litt slitsomt i lengden... AS Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 EAC regnes som kongen på haugen. Denne guiden tar deg gjennom konfigureringen steg for steg: http://jiggafellz.isa-geek.net/eac/ Lenke til kommentar
atlef Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 EAC regnes som kongen på haugen. Denne guiden tar deg gjennom konfigureringen steg for steg: http://jiggafellz.isa-geek.net/eac/ Må si meg enig, har hatt bare positive erfaringer med denne. atlef. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Du kan også prøve MediaMonkey. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 skal du rippe musikk så kan du bruke WMP .. Windows media player Lenke til kommentar
Skapdyret Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Nå har jeg tittet på alle disse programmene... men ingen av de møter mine kriterier for navnsetting og plassering, som tidligere nevnt. I tillegg ser det ut til at de vil bruke nettkapasitet på å søke opp for meg unødvendig informasjon om musikken min (jeg har 3G nett). Og Windows Media Player har jeg nok allerede omtalt, skulle gjerne pratet med han som har lagt opp til to mapper for hver rippet sang... &%?¤#! Men den lar meg iallfall skru av autosøk funksjonen. Nei, det ser ut til at jeg bare må fortsette å bruke den gamle Win98-maskinen, med 0.1 USB. Idet minste tar den med glede imot alle de gamle spillene mine... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 For enkel ripping liker jeg deepripper: http://www.deepburner.com/?r=products&pr=deepripper Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Nå har jeg tittet på alle disse programmene... men ingen av de møter mine kriterier for navnsetting og plassering, som tidligere nevnt. I tillegg ser det ut til at de vil bruke nettkapasitet på å søke opp for meg unødvendig informasjon om musikken min (jeg har 3G nett). I EAC kan du velge å skru av oppslag mot cddb(ikke at jeg kan tenke meg at disse oppslagene bruker så fryktelig mye båndbredde uansett, men hvert sitt valg) og du kan konfigurere filnavn og plassering som du vil. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Prøvde Audiograbber nå, men får ikke velge navn på filen der heller?Klikk/dobbeltklikk på låtnamnet, eventuelt trykk F2 når låta er merka. Skal ikkje vere verre enn dette so vidt eg hugser, same som i Utforsker. Du kan ogso gjere det automatisk ved å søke på Freedb, men du ville vel ikkje dette, slik eg forstod deg. Hugser ikkje kva mogelegheiter det er for plassering. Når det gjeld Mediamonkey so er det der enkelt å få låtane sortert etter sjanger. I importvindauget, klikk på Konfigurer, og ved Underkataloger vel du t.d. Sjanger, deretter albumartist, deretter album. Vil du ha eit anna mappesystem kan du konfigurere dette sjølv, ved å bruke andre tagar. Redigert: Og du kan ogso skru av tilkoplinga til Freedb: Verktøy --> Alternativer --> Nettverk (Proxy&Freedb). Endret 12. april 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Skapdyret Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Hei. Jo, jeg prøvde å forandre navnet i Audiograbber, men låten ble allikevel lagret som "Spor 2". Generelt for alle disse programmene som hittil er nevnt, og som jeg har tittet på, er at de passer best for dere som skal rippe hele album av gangen. Men for meg som skal rippe favorittlåtene mine er disse programmene et herk å bruke. For jeg må jo gå inn individuelt for å gi nytt navn og evt også flytte på filen etter at den er rippet. Evt også til og med slette en mappe som enkelte av programmene oppretter uten videre. Dette er hva jeg vil programmet skal spørre meg om: *Hva skal låta hete? *Hvor vil du ha den? Formatet er naturligvis automatisk innstilt. Dette skal den IKKE gjøre: *gi låtene navn automatisk *opprette nye mapper for filplasseringen Ingen av disse programmene tilfredsstiller mine krav, fordi de åpenbart er tilpasset ripping av hele plater. Noen av programmene må faktisk stenges og åpnes igjen for i det hele tatt å forandre låtplasseringen. Prøvde DeepRipper, samme der - helt åpenbart designet for ripping av hele plater. Det gikk faktisk ikke an å "uncheck all", så man må hake vekk 10-20 låter fra lista før man kan starte. Hadde jeg hatt disse programmene fra starten av hadde det ikke vært noe stort problem, men jeg har nå 600 G med låter på den eksterne harddisken, og vil jo av naturlige grunner få dublettlåter om disse programmene skal få ture frem slik de vil, siden de vil komme frem til andre navn på låtene enn de jeg har fra før av. Evt må jeg sjekke på harddisken for hver låt, hvorvidt jeg har den fra før eller ikke... Fins det virkelig ingen programmer som klarer å gjøre noe så enkelt som dette? AS Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Har ikkje tid til å forklare no, men bruk EAC og LAME, det er stort sett standarden for dei beste mp3-resultatene på "markedet". Du kan velge kvar du skal putte musikken og kva låtene skal heite. Du kan putte inn CD-en, hente ned all informasjon om CD-en som blir lagra på filene. Du får forklart alt dette når du starter EAC. Mitt tips til kvalitet er enten FLAC, om du vil ha lossless, eller mp3 VBR V2 (finnes i avanserte innstillinger ein stad). Endret 13. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå