Gå til innhold

GamerPC - E8400/GF9800 - 11k

Anbefalte innlegg

Da var det på høy tid med en ny maskin, som hovedsaklig skal brukes til spilling.

Her er det jeg satt sammen så langt. Harddiskene skal kjøres i RAID. Håper på noen innspill og tilbakemeldinger om hva som muligens må forbedres / endres på. 11.000,- er den magiske grensen, så ser helst at jeg holder meg der den er nå. :p

Er det noen synlige flaskehalser i oppsettet, ev. noe annet som utmerker seg?

Endret av jH-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var det på høy tid med en ny maskin, som hovedsaklig skal brukes til spilling.

Her er det jeg satt sammen så langt. Harddiskene skal kjøres i RAID. Håper på noen innspill og tilbakemeldinger om hva som muligens må forbedres / endres på. 11.000,- er den magiske grensen, så ser helst at jeg holder meg der den er nå. :p

Er det noen synlige flaskehalser i oppsettet, ev. noe annet som utmerker seg?

Dette ser ut til å kunne bli en kraftig pc, men for at det skal bli en fullblods spilemaskin så burde du overveie et kraftigere grafikk kort. For å få til dette se på forslag til besparelser nedenfor.

Ellers så antar at du har planer om å gjøre en moderat overklokking av prosessoren (3,6 – 4 GHz).

Jeg hadde bytta CPU kjøler til Thermaltake Ultra Extreme (bra kjøling)

Jeg ville ha valgt e8400 isteden for e8500. (lavere pris, samme ytelse)

Jeg hadde brukt et p35 hovedkort istedenfor et x48 (lavere pris, samme ytelse)

Jeg hadde droppa lydkort og brukt det på hovedkortet. (penger spart)

Jeg hadde brukt Samsung isteden for Seagate disker.(bedre disker)

Dersom skjermkortet du har valgt er ikke er tilstrekkelig bra for dine behov så hadde jeg overveid et kraftigere alternativ. Om du tar et par av besparelsene over så har du mulighet til å kjøpe et kraftigere grafikk kort.

Lenke til kommentar

Takker for god respons. Har oppdatert oppsettet en smule: clicky (uten skjermkort).

Nedgraderte CPU til E8400, byttet hovedkort, og la inn Thermalright (antar du skrev feil over :p) Ultra Extreme. Beholder Seagate, da jeg egentlig har hatt bedre erfaringer med dem enn med Samsung. Beholder også lydkortet foreløpig. Det som mangler på listen da er skjermkortet. Litt usikker på hva jeg skal gå for.

Men kjøleren virker ganske svær. Ut i fra det jeg ser på bilder, ser det ut som om jeg trenger et bredere kabinett. Ke du trur?

Lenke til kommentar
Takker for god respons. Har oppdatert oppsettet en smule: clicky (uten skjermkort).

Nedgraderte CPU til E8400, byttet hovedkort, og la inn Thermalright (antar du skrev feil over :p) Ultra Extreme. Beholder Seagate, da jeg egentlig har hatt bedre erfaringer med dem enn med Samsung. Beholder også lydkortet foreløpig. Det som mangler på listen da er skjermkortet. Litt usikker på hva jeg skal gå for.

Men kjøleren virker ganske svær. Ut i fra det jeg ser på bilder, ser det ut som om jeg trenger et bredere kabinett. Ke du trur?

Dette begynner å likne på noe, du må kjøpe en 12 cm vifte til kjøleren. Du burde også sjekke litt rundt på nettet at hovedkortet fungerer bra sammen med e8400 osv. Greit å være trgg å at de passer sammen.

Nei du trenger ikke å bytte kabinett, har samme kabinettet uten frondør og sko og det er greit med plass til kjøleren der. Så langt at du ikke er allergisk mot litt viftestøy så får du bedre også bedre kjøling med det kabinettet som koster 500 kroner mindre, det har blant annet en vifte som står og blåser rett ned på skjermkortet.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...3&mcat=c432

Hvem skjermkort som er konge om dagen er jeg ikke 100% oppdatert på. Var veldig fornøyd med mitt 8800GTS 512 frem til a det døde. Jeg ror ikke jeg kunne tenke meg noe som tregere enn en et 8800GT. Det er jævlig kjipt å bruke 11000 på en pc som lugger i spill. Gjør litt reserch på dette så får du deg en konge pc.

Lenke til kommentar

Oppdatert litt igjen. Foreløpig skjermkort: XFX GeForce 9800GTX 512MB 720MHz. La også til en Mist-vifte. Tenker også at jeg prøver meg på LL-kabinettet som jeg har ført opp. Blir det for varmt, skal jeg heller kjøpe meg en ekstra vifte.

Begynner å likne på noe. :wee:

Lenke til kommentar
Oppdatert litt igjen. Foreløpig skjermkort: XFX GeForce 9800GTX 512MB 720MHz. La også til en Mist-vifte. Tenker også at jeg prøver meg på LL-kabinettet som jeg har ført opp. Blir det for varmt, skal jeg heller kjøpe meg en ekstra vifte.

Begynner å likne på noe. :wee:

Med litt endringer i bios der og du har en stk. meget sinna PC :)

Lenke til kommentar

vil først si at dette blir onklig bra detta bra oppsett men når du du har skrevet opp så dyrt p35 HK så kunne man nesten gått opp på samma HK som meg ASUS P5E (x38 chipset) https://prisguiden.no/product.php?productId=81966

er veldig bra og etter min mening også veldig god lyd ifra lydkort som følger med på det...

til slutt vil jeg bare si at den Thermalright ULTRA120 Extreme er sykt bra:P kjører den med en delta på... testa ORTHOS på pentium D830 prossesor som står i pcen fordi har slittet med og få tak i e8400 til nå (ligger på posten nå så henter på mandag)

jeg kom faktisk ned i 14 grader på maks load:P så er veldig fornøyd med den jeg hvertfal

Lenke til kommentar

for og være 100% erlig så er ikke HK det jeg er best men har hørt det av kompiser som driver med det onklig at den er bedre og i tillegg så er jo P35 på en måte midi HK dems og har hørt at X38 og X48 er "high end" HK'et dems

en ting jeg så nå i tillegg det var at X38 har ikke i forhold til komplett støtte for wolfdale (som er typen som E8400 er)

annen ting jeg ser er at X38 kortet har 2 PCI Express 2.0 x16 mens P35 har 1 PCI Express x16

og 1 PCI Express x16 ( x4-modus ) så da skal i teorien hvertfal X38 kortet være bedre på flere skjermkort, f.eks. også vis du skal oppgradere senere...

resten jeg ser er bare sånne små ting som at X38 har flere USB 2.0 orginalt OSV

Lenke til kommentar

At det er bedre, har jeg fått med meg. :p Men lurte egentlig mer på hvor mye dette vil si for spilling, overklokking, og diverse annet. Og joda, det er mange små forskjeller mellom kortene. Men foreløpig klarer jeg meg godt med 1 stk skjermkort, har ingen planer om å kjøre SLI/Crossfire med det første.

Har dessuten lyst til å prøve meg på et Gigabyte-kort, da jeg enda har tilgode å gjøre det. Hørt veldig mye positivt om de.

Lenke til kommentar
At det er bedre, har jeg fått med meg. :p Men lurte egentlig mer på hvor mye dette vil si for spilling, overklokking, og diverse annet. Og joda, det er mange små forskjeller mellom kortene. Men foreløpig klarer jeg meg godt med 1 stk skjermkort, har ingen planer om å kjøre SLI/Crossfire med det første.

Har dessuten lyst til å prøve meg på et Gigabyte-kort, da jeg enda har tilgode å gjøre det. Hørt veldig mye positivt om de.

Det som er nytt og fint med X38 er vel pci express 2.0, som ikke har annen nytte enn e-penis. Det er mulig å krympe kostnaden på hovedkortet og fremdeles ha samme ytelse, men noen ganger er det også greit å velge med hjertet :)

Endret av BrorBsd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...