Gå til innhold

Finner ikke ny disk.. [LØST!]

Anbefalte innlegg

Ok... gikk inn på Device Manager... jeg finner..

- ATA Channel 0

- ATA Channel 1

- IDE Channel

- IDE Channel

- IDE Channel

- IDE Channel

- IDE Channel (Gul varsel trekant på denne)

- IDE Channel (Gul varsel trekant på denne)

- Intel® ICH8 2 port Serial ATA Storage Controller- 2825

- Intel® ICH8 4 port Serial ATA Storage Controller- 2820

- Standard Dual Channel PCI IDE Controller

- Standard Dual Channel PCI IDE Controller

På Bios gjorde jeg følgende.

Gikk inn på IDE Configuration. Og så videre inn på "SATA Configuration". Der kunne jeg velge mellom "Compatible, Enchanted og Disabled". Den sto på "Compatible", men velger jeg "Enchanted" så finner den 6 SATA kontrollere i stedet for 4 som den har funnet tidligere (Merk at den finner ingen på 4-6 selv om den nye disken nå står på 5).

Neste valg jeg kan gjøre under "SATA Configuration" er "Configure SATA as". Der kan jeg velge mellom "IDE, RAID og AHCI", Den står på "IDE".

Vleger jeg "AHCI" forsvinner alle SATA portene, men jeg får opp et nytt alternativ, "AHCI Settings". Går jeg inn der finner jeg AHCI Port 0-5, alle står det "Not Detetcted" på.

Så gjorde jeg en reboot, og da står det at den finner HD på 0 og 2, og CD Rom på 1. Ingen ny disk. (Merk, når jeg har AHCI oppgir den ikke lengre navnet på selve disken (Produktnavn) lengre, men bare "HARD DISK"...

Hva er da AHCI? Jeg satte det tilbake til IDE..

Merk: Når jeg starter opp maskinen med den nye disken koblet til bruker den veldig lang tid, virker som den brker lang tid på å prøve å finne den, men for å så gi opp....

EDIT: Forresten, dette med Jumpers som ble necnt tidligere i tråden. Jeg prøvde jo den nye disken med og uten jumperen, ingen forskjell, men vet ikke om det er verdt å nevne at de gamle diskene står begge uten jumper... altså på 3gig sek ting tang, så jeg har gjort det samme med den nye

EDIT2: Forresten, Rekkefølgene på diskene og slikt er nå som følger

SATA 1:Gammel 320 Disk

SATA 2:CD-Rom

SATA 3:Gammel 320 Disk

SATA 4:

SATA 5: Ny disk

SATA 6:

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ringer Komplett.no på mandag, forteller at den er defekt (ser ingen annen løsning jeg). Må jeg sende inn den andre, de se på den. Så sende meg en ny. Eller kan jeg jeg be de sende en ny med en gang og jeg sender den andre tilbake på mandag. Slik at jeg har en erstatning til Onsdag (kanskje kanskje tirsdag)

Lenke til kommentar

Det er mulig at du må forandre configuration etter hvert.

Men for å komme videre vedrørende den 500GB disk.

Først av alt, forandre Sata Configuration til Enhanced.

Deretter kopler du Den 500GB på Sata 0 port

CD-rom kopler du på en av de resterende rød farge porter.

Alt annet koples fra.

Nå kan du starte opp og se om harddisken kan brukes under en Win installasjon

Lenke til kommentar
Det er mulig at du må forandre configuration etter hvert.

Men for å komme videre vedrørende den 500GB disk.

Først av alt, forandre Sata Configuration til Enhanced.

Deretter kopler du Den 500GB på Sata 0 port

CD-rom kopler du på en av de resterende rød farge porter.

Alt annet koples fra.

Nå kan du starte opp og se om harddisken kan brukes under en Win installasjon

Da har jeg gjort dette. Ble først overasket over at dette funket, men så fikk jeg BSOD etter "Windows is loading files" 2 ganger før det gikk på 3 forsøk. Kom da hele veien til det stadiet hvor jeg skal formatere/lage partisjoner osv, da ville den ikke mer.

Jeg fikk en beskjed som sa "Windows cannot be installed to this disk. Setup does not support configuration of or installation to disks connected through a USB or a IEEE 1394 port"

HÆ!?

EDIT leif

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg har også hatt problemer med en 7200.11 500gb disk som måtte sendes inn, så sannsynligheten for at disken er ødelagt er der.

Men har du testet den på Jmicron kontrolleren? Det er den enslige sata kontakten som er plasssert over PCIe porten,evt. kan du koble DVD spilleren til denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...