Footy Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hei, kjøpte ny disk fra komplett.no og den kom i posten i dag. S-ATA disk... denna http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344091 Men PC-en finner den ikke. Jeg finner den ikke ute i BIOS og jeg finner den ikke med Disk Managment i Vista.. Kjører Vista Home Premium 64-bit... takker for forslag og hjelp Endret 20. april 2008 av Footy Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei, kjøpte ny disk fra komplett.no og den kom i posten i dag. S-ATA disk... dennahttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344091 Men PC-en finner den ikke. Jeg finner den ikke ute i BIOS og jeg finner den ikke med Disk Managment i Vista.. Kjører Vista Home Premium 64-bit... takker for forslag og hjelp hakke peil. på sånn ting men.. xD men.. gå på google og søk på datadoktoren... de har visst peiling på alt med pc... se om du finner noe der eller send inn til de... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Vel poenget med å spørre her var vel å håpe på et var her. Sender nok neppe disken inn til datadoktoren, men takk som byr Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Vel poenget med å spørre her var vel å håpe på et var her. Sender nok neppe disken inn til datadoktoren, men takk som byr mente ikke sende DISKEN inn til de, men spørsmål de klarer nok å svare Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Mulig du har en PC som ikke klarer 3 Gbps. Sjekk om jumper er installert for 1.5 Gbps: Endret 11. april 2008 av hårek Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Se om det er innstillinger for sata 150/300 bak på disk. Noen disker har pinner for sata 150/300 Støtter hovedkortet kun sata 150 kan dette være løsning. Ellers så er de ikke så mye mere sjekke,kabler og strøm må selvfølgelig virke. Da skal du se disken her. Start->kjør->diskmgmt.msc Datadoktoren hmm er vel mere kompetanse på dette forumet. Ahh litt sen der hårek slo med Med bilde og greier. Endret 11. april 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Vel poenget med å spørre her var vel å håpe på et var her. Sender nok neppe disken inn til datadoktoren, men takk som byr mente ikke sende DISKEN inn til de, men spørsmål de klarer nok å svare velkommen til forumet jeg kan love deg at vist han ikke får svar her så skal det litt til for å få det noen andre plasser.. her er det MANGE folk som vet hva de snakker om... det er det som gjør dette forumet unikt. du kan spørre om alt mellom himmel og jord og få på det meste etter kort tid... når det gjelder problemet er ikke jeg helt den riktige personen.. Mvh. 2ball(s) Endret 11. april 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Footy Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Der har dere noe, skal ta en titt om den har jumper'n på.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hei, kjøpte ny disk fra komplett.no og den kom i posten i dag. S-ATA disk... dennahttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344091 Men PC-en finner den ikke. Jeg finner den ikke ute i BIOS og jeg finner den ikke med Disk Managment i Vista.. Kjører Vista Home Premium 64-bit... takker for forslag og hjelp Vel,om du ikke finenr den i BIOS så er det ganske enkelt i grunn. Enten så er disken defekt eller så er den (mer sansynlig) koblet feil, eller koblet på en måte som ikke er dirkete feil, men som en quirk hovedkortet eller kontrolleren reagerer på. jeg inkluderer også feile jumper settings under det jeg beskrev som "feilkoblet". Med andre ord, dobbeltsjekk at jumper settingene er riktig, og prøv om mulig å koble disken opp til hovedkortet på en alternativ måte, for eksempel på en annen S-ATA port på hovedkortet. Om alt annet feiler, prøv å oppdatere BIOS. -Stigma Endret 11. april 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Footy Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Vel nå har jeg prøvd med og uten jumper, ingenting fungerer. En ting jeg glemte å si: Jeg har 2 disker fra før, lar jeg den nye stå frakoblet fungerer alt fint og HK finner alt, kobler jeg til den nye disken Så finner den kun 1 disk. DVS den mister kontakt med en av de jeg allerede har og den finner ikke den nye disken.. Den gamle som den mister kontakt med er i tillegg C: disken.... Jeg finner ikke n oe feil i kobling noe sted Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Har du integrert RAID-kontroller på hovedkortet? Har du prøvd å koble selve datakabelen til en annen SATA-kontakt på hovedkortet? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 HK står i signaturen, skal prøve å flytte den til en annen SATA kontakt nå Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det er både en RAID-kontroller (Intel Matrix Storage) på sørsiden og en Jmicron JMB363 RAID-kontroller på hovedkortet ditt. Det første du kan sjekke er om du kan slå av RAID-funksjonaliteten i BIOS. På Asus sine sider fant jeg noen manueler eller noe slikt for disse kontrollerene: JMicron JMB363 Manual + utilities + RAID BIOS Intel Matrix Storage User Guide Lenke til kommentar
Footy Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Vel jeg har gått over BIOS, og finner liksom ingenting om RAID kontrollere, og forsto ikke så mye av de manualene . Annet enn det så prøvde jeg å bytte den nye disken fra SATA-kontakt 3 til SATA-kontakt 5. Jeg klarer nå å boote maskinen mens disken er koblet til, men maskinen finner den ikke.. En forandring er at maskinen jobber veldig nå, ikke vifter som surrer på fult, men HD'er som tenker så det knaker Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hmm, jeg har også hatt en del hodepine med slike integrerte RAID-kontrollere. Men hos meg løste det seg når jeg la inn driveren til RAID-kontrolleren i Windows. Først da fant Windows disken, men i motsetning til deg kunne jeg boote samt finne disken i BIOS. Jeg skal titte litt i manualen og se om jeg finner ut nøyaktig hvilken kontroller SATA kontakt #3 tilhører. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) SATA1 til og med SATA6 er alle på Intel-kontrolleren. Før du prøvde å plugge i denne nye disken, hadde du kun én disk tilkoblet? Jeg mistenker kontrolleren å slå inn nå om du plutselig har 2 eller flere disker, og at du kanskje må legge inn et program som heter Intel® Matrix Storage Manager om du ikke allerede har gjort dette: Intel® Matrix Storage Manager Driver v6.2.0.1009 for Windows Vista 64-bit (Mirror: USA) Intel® Matrix Storage Manager Driver v6.2.0.1009 for Windows Vista 64-bit (Mirror: Europa) Edit: Annet enn det så prøvde jeg å bytte den nye disken fra SATA-kontakt 3 til SATA-kontakt 5. Jeg klarer nå å boote maskinen mens disken er koblet til, men maskinen finner den ikke.. Jeg vil tippe du må ha kablene i konfigurasjonen du fikk til å boote med etter du har installert og restartet PCen. Forhåpentligvis vil den finne disken etter omstart når driveren er på plass. Lykke til Endret 11. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Footy Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 jo takk, men før jeg prøver noe. Før noe gikk galt så hadde jeg 2 disker tilkoblet.... det gikk galt da jeg prøvde å dytte inn en tredje Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Merkelige greier. Men det står i manualen at SATA 1, 2, 5 og 6 (farget rød) skal brukes til boot-disker, mens SATA 3 og 4 (farget svart) skal brukes til data-disker. Har du prøvd å sette disken som inneholder Vista på SATA1, mens de to andre på de svarte SATA-tilkoblingene? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Nå koblet jeg det slik: SATA 1: 320 GB Disk med vol C: SATA 2: CD/DVD-Rom SATA 3: Den nye tomme 500 GB disken SATA 4: 320 GB disk med data.. Da klarte den ikke boote, men jeg fikk lov å trykke "Del to enter BIOS". jeg gjør først dette, får beskjeden "NO IDE MASTER H.D.D. Detected! Press F1 to resume" jeg gjør det og kommer meg inn i BIOS... der finner den bare SATA 2 og 4. Slår jeg av og fjerner 3 og booter på nytt finner den 1, 2 og 4 igjen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hvor mange sata ICH8 kontrollere listes opp i devicemanager ? Jeg ville gjette fire. Har hatt problemer på enkelte kontrollere med å blande SATA150 og SATA300 på samme kontroller. Regner med at Intel ICH8 har samme greia. I manualen står at SATA port 3,4 er "slaver". Det vil si at de begge er SATAport nummer 2 på samme del-kontroller. Gjetter på at det er SATA port 1+3 (samme) , SATA port 2+4 (samme)hvor port 1+2 er mastere. Port 5 & 6 står i manualen at de er mastere , dvs skal bruke hver sin del-kontroller. Så mitt forslag er å sett den nye disken "isolert" alene på en del-kontroller som ikke har disk fra før. F.eks på SATAport nummer 5 eller 6.Pass også på at SATAport 5&6 i bios er satt til IDE modus(eller prøv med AHCI). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå