Aldera Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei... Jeg har en passat 98 modell stasjonsvogn med 4x4... Nå har den #¤&¤%//("# bilen drivi og harka og tulla litt og her forleden så var det stopp. Bilen ble først levert inn på et lokalt verksted uten hell, de klarte nemlig ikke å kople seg inn på bilen (argh!) Så jeg dro avgårde til Fjetland i stavanger med bilen, de har nå funnet ut at de er noe tilbakeslag i noe luft.. (jeg er ikke motorkyndig så jeg ramla av lasset) uansett mente karen hos fjetland av toppen måtte av.. de kunne være en kjapp rens (kosta drøye 12 lapper) eller noe ventiler og greier som måtte byttes (kjappe 30 lapper) I og med at bilen ikke er verdt så mye mer en snaut 80 tusen... og jeg er lite lysten på å gå i banken etter ny bil... Gode ideer og forslag mottas med stor interresse... Habile garasje mekanikere som har skrudd mye passat kan her hente inn noen lapper hvis de mener å kunne fikse kjerra. Pm'er mottas med takk. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hva slags motor sitter det i den? Det er nok ikke så mye pes for en som kan skru.. Skjønner bare ikke helt hva det kan være. Ellers er dette biler du får solgt pga 4-hjulstrekken.. Så fiks den og selg den! Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Hva slags motor sitter det i den? Det er nok ikke så mye pes for en som kan skru.. Skjønner bare ikke helt hva det kan være. Ellers er dette biler du får solgt pga 4-hjulstrekken.. Så fiks den og selg den! Det er en 1.8 liters bensin motor.. Vet ikke helt hva det kan være, men det første som slo meg var at det var rusk eller kondens i bensinen. Kjøres bilen på lavt turtall så har jeg ingen problemer. Begynner å jukse når jeg drar på litt. Lenke til kommentar
haada Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hei! Hvis det er motoren som er noe gærn med, kan du kjøpe brukt motor for noen tusen lapper fra opphuggern. Du får også garanti tror jeg. Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Hei! Hvis det er motoren som er noe gærn med, kan du kjøpe brukt motor for noen tusen lapper fra opphuggern. Du får også garanti tror jeg. Hehe... takk, tanken har slått meg :-) ... som nevnt er jeg jo ingen motor kyndig person men jeg er ikke helt blåst, så jeg ble egentlig en smule forbanna når fjetland serverte meg scenarioet. spesielt med tanke på timeprisen deres. Finnes det noen i stavanger områdene som tar på seg slike oppdrag? Jeg gidder på en måte ikke bruke så mye mere penger hos fjetland og dem. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Kanskje du kunne skrevet nøyaktig hva som var galt. Endret 12. april 2008 av Harkonnen Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Kanskje du kunne skrevet nøyaktig hva som var galt. skal prøve: Bilen har holdt på å jukse en stund, det kan plutselig virke som om den ikke sviver skikkelig på alle sylindrene eller ikke får skikkelig bensin.. Så jeg byttet pluggene og kjørte på med kondensfjerner.. Hjalp ikke. Den sviver noe ujevnt på tomgang og et par hundre omdreininger lavere en den egentlig skal gjøre (ligger på rundt 800, mener den skal ligge på litt over 1000 på tomgang) Så lenge bilen kjøres på lavt turtall så har jeg ikke hatt problemer.. Kona derimot kan "glemme" å gir og kjører gjerne i 80 på 3 giret en stund før hun kommer på å bytte gir (kvinnfolk :-) ) og det er jo selvfølgelig hun som har hatt problemene.. Så jeg testa litt og når jeg kjører den ut på turtalle så er det akkurat som om noe som butter imot og den kan få hikka. Fjetland mente det var tilbakeslag av luft nede i maskinen.. ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Syntes det var en snodig diagnose.. Brent hull i et stempel da eller? Utifra det du forklarer og min erfaring med disse motorene høres det ut som noe som trekker falskluft(råtten åndeslange) eller defekt massemåler.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Holder en knapp på luftmassemåleren jeg også. Tomgangen skal ligge på ca 800, ikke over 1000, når motoren er varm. Lenke til kommentar
haada Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Min bror hadde liggnende problem. Hold på en stund. Tilslutt fant feilen. Det var defekt plugger kabler (sprukket). Etter at han byttet dem forsvant probleme. Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Syntes det var en snodig diagnose.. Brent hull i et stempel da eller? Utifra det du forklarer og min erfaring med disse motorene høres det ut som noe som trekker falskluft(råtten åndeslange) eller defekt massemåler.. Da må jeg vell ha kjørt som en tulling? (hvis jeg skal ha ødelagt ventiler/stempler o.l.) Har passet på å kjøre bilen nokså fornuftig for å unngå trøbbel, (dvs jeg har seff prøvd å unngå dauvkjøringa) den massemåleren måler den luft i forhold til drivstoff? Har hørt at de kan være et problem på passatene.. Dyrt / billig ? Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Til og med biltema selger luftmassemåler til disse, koster under 1000kr, er eller ikke så dyre orginale. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Tror nok det er greiest å begynne med det enkleste før en deler hele blokka i to. Tennplugger har du bytta, så prøv nye tennpluggkabler (dette er også slitedeler) Nytt luftfilter kan også være greit. Fungerer ikke det ,så prøv med ny luftmassemåler. Bytte lambdasonden kan også ha noe å si. Alt dette kan du fint skaffe på biltema. Kostnadene for denne enkle feilsøken blir da billig, og det kan være greit å få dette bytta uansett. Sjekk gjerne over alle slanger. En bitteliten sprekk kan gi den falskluft. Jeg tviler på bilen har fått brent ventiler/stempler. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Brente stempler/stempelringer kan man godt få uten å kjøre idiot - faktisk snarere tvert imot. Det er oftere et produkt av for lang tid med for mager blanding. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Fult mulig det og, men er liksom ikke så ofte det er feilen. Som regel elementære feil som kan løses lett. Greit å begynne med i alle fall å bytte de enkle ting. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jada, jeg tror ikke det er brente stempler, var bare et svar på hva som kunne forårsake det. Jeg tror nok også det er lurest å forsøke enkel feilsøking på luft, bensin og gnist. Til syvende og sist er det jo de tingene motoren trenger for å i det hele tatt gå. Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Jada, jeg tror ikke det er brente stempler, var bare et svar på hva som kunne forårsake det. Jeg tror nok også det er lurest å forsøke enkel feilsøking på luft, bensin og gnist. Til syvende og sist er det jo de tingene motoren trenger for å i det hele tatt gå. Jeppers... det blir til det, skal hente hjem bilen nå i uka og begynne å gå over kabler og slanger etc. Heller noen timer nede i garasjen enn over 1000 spenn timen hos merkeverksted. Takk for gode innspill folkens, det er ikke umulig at tråden kommer opp igjen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Fint om du også gir oss evnt. løsning her om du finner en. Lenke til kommentar
Aldera Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Fint om du også gir oss evnt. løsning her om du finner en. Jupp.. det skal jeg gjøre. Lenke til kommentar
Bompiboy1 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 For å sjekke om den suger "falsk" luft noen plass(slanger) osv,, kan du la bilen gå på tomgang og spraye med startgass rund innsug, slanger osv.. går turtallet opp suger den da inn startgass(falsk luft) der du evnt sprayet da turtallet økte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå