wawa Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hva mener dere om budskapet i dokumentaren med navn ” A Crude Awakening: The Oil Crash”? Stemmer det at vi i fremtiden muligens vil måtte redusere vår levestandard drastisk, eller foretrekker dere et irrasjonelt optimistisk syn på fremtiden? Vil ikke aksjene stupe når det blir klart at deres verdier er basert på noe som det snart blir tomt på? Sjekk ut filmen, f.eks her Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det er ennå mye olje igjen i verden, men det blir stadig dyrere å utvinne den. Scenariet som mange later til å tro på er at det nærmest plutselig blir fritt for olje. Jeg tror det er mer sannsynlig at før den tid vil etterspørselen overstige tilbudet så voldsomt at prisen på olje blir svært høy. Dette vil gjøre det lønnsomt å investere i forskning på alternative energikilder, og gradvis vil nye energiformer overta. Det samme vil skje dersom utvinningstakten avtar betydelig. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Livets gang , ingen ressurser er ubegrenset i lengden Skjønner ikke at det skal være noe bombe at oljen går tom en dag , samme som at vi kapper ned regnskogen En dag er det finito , greit nok at vi kan plante nye trær . men vi har ikke tid til og vente flere tiår på at bjørka skal vokse seg stor Olje kan vi aldri gjenskape ved å plante frø eller andre ting Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg har sett denne, ja. Og lest boken til Matthew Simmons om Saudi A. Synes fakta er ganske klare og peker mot at 85 mill\ fat pr dag er alt man kan klare globalt. Det blir de fattige som får svi mest. På Haiti er det jo opprør fordi maten blir så dyr. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 En kraftig økning i oljeprisen vil ramme folk flest i store deler av verden da det vil ramme den økonomiske veksten kraftig. Ressursmangel er videre ensbetydende med krig og konflikt, og det er svært sannsynlig at vi vil oppleve en økning i væpnede konflikter. Markedet er vårt beste virkemiddel i den uunngåelige overgangen fra olje til den neste energikilden. Når oljen blir dyr vil markedskreftene tvinge frem nye energikilder. Sikkert som banken. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Stemmer det at vi i fremtiden muligens vil måtte redusere vår levestandard drastisk, eller foretrekker dere et irrasjonelt optimistisk syn på fremtiden? Det finnes ingenting irrasjonelt med et optimistisk syn. Avvikling av olje fremtvinger nye og fullgode løsninger. Nettopp som Pjotrik skrev, markedet finner nye måter å løse utfordringen på. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Stemmer det at vi i fremtiden muligens vil måtte redusere vår levestandard drastisk, eller foretrekker dere et irrasjonelt optimistisk syn på fremtiden? Det finnes ingenting irrasjonelt med et optimistisk syn. Avvikling av olje fremtvinger nye og fullgode løsninger. Nettopp som Pjotrik skrev, markedet finner nye måter å løse utfordringen på. Et av hovedpoengene i filmen var at alternative energikilder neppe er i stand til å dekke det samme behovet som i dag dekkes av oljen, og at de er dyrere, mindre effektive etc. Da hørest alt fort MYE mer alvorlig ut enn standardideen ”jaja, vi går vel over til hydrogen”... Vi har lenge vært klar over at oljen vil ta slutt, men "markedet" ser ikke ut til å ha funnet noen viable løsning enda. På Haiti er det jo opprør fordi maten blir så dyr. Det er muligens også opprør fordi FN-styrker massakrerer sivile, men det er kanskje litt OT for denne tråden... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Vi går i hvertfall ikke over til hydrogen. Hvem vil kjøre rundt med en tank som holder et trykk på 5000 PSI....... Teknologien er dessuten uferdig og oppskrytt. Hydrogen er en energibærer og ikke en energikilde. Mange skal dø av sult og opprør fremover. Her i Norge trenger vi bare å vokte grensene mot hordene. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg tror dette er overdrevet. Jeg tipper det kan komme en global nedtur, og da vil ikke oljeprisen ligge over 100 dollar. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Et av hovedpoengene i filmen var at alternative energikilder neppe er i stand til å dekke det samme behovet som i dag dekkes av oljen, og at de er dyrere, mindre effektive etc. Da hørest alt fort MYE mer alvorlig ut enn standardideen "jaja, vi går vel over til hydrogen"... Vi har lenge vært klar over at oljen vil ta slutt, men "markedet" ser ikke ut til å ha funnet noen viable løsning enda. Ved å pålegge en avgift tilkonsumenter av fossile ressurser, som øremerkes til konsumenter av fornybar energi vil man gi insentiver for økt konkurranse i sistnevnte bransje, og dermed økt forskning som kan gi lavere priser. Eksempelvis har Tyskland innført et slikt system til fordel for solceller. Husk at:- Verdens kullreserver er formidable. - Gassproduksjonen er økende. - De neste par tiårene vil over hundre nye kjernekraftverk bli bygget. - Mange land satser store beløp på fornybar energi. - På årsbasis har oljeproduksjonen heller ikke nådd toppen ennå, ifølge de fleste prognoser. (Og nei, jeg ser ikke på hydrogen som en del av løsningen på energimangelen.) Har vanskelig for å tro at man kommer til å utbygge andre co2 kilder, for å erstatte olje. Heller økt bruk av renstrøm. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tror ikke oljeprisen er over 60 dollar om 2 år. Oljelagrene stiger og stiger, og verden går inn i resesjon. Under Asia krisen var prisen 10 dollar. Verden forandrer seg fort. Lenke til kommentar
GOH Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Markedet er vårt beste virkemiddel i den uunngåelige overgangen fra olje til den neste energikilden. Når oljen blir dyr vil markedskreftene tvinge frem nye energikilder. Sikkert som banken. Helt enig, i London på slutten av 1800 tallet var det en professor som spådde at London kom til å være under 2 m hestemøkk om 100 år fordi han tok utgangspunkt i befolkningsveksten og ganget opp antall hester tilsvarende og tok høyde for datidens måte å fjerne hestemøkk på. Nye metoder vil tvinge seg frem, men ikke før det må, de som har risikovillig kapital flytter ikke pengene over til nye former for energi før de må, men da gjør de det. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Olje er fantastisk og kan ikke erstattes. Det kan lagres lenge uten å forringes og er ekstremt energirikt\ høy tetthet. Derfor blir det krise og skyhøye priser fremover. Vi går inn i en ny og depressiv tid der lettlivetheten fra 80-90 tallet er borte. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Olje er fantastisk og kan ikke erstattes. Det kan lagres lenge uten å forringes og er ekstremt energirikt\ høy tetthet. Derfor blir det krise og skyhøye priser fremover. Vi går inn i en ny og depressiv tid der lettlivetheten fra 80-90 tallet er borte. Jeg tror vi kan stå foran et kraftig fall i oljeprisen. Kanskje helt til 30 dollar. Men det forutsetter at det som skjer i USA sprer seg til resten av verden og skaper en ny Asia krise. Oljelagrene i USA har ikke vært større på 15 år, større enn under Asia krisen. Verden tror dollar politikken er veldig løs, og at inflasjonen skal ta av, derfor spekulerer utrolig mange på råvarer, i oljemarkedet hadde du en spread på 1 cent når prisen nådde 112 dollar og spekulasjonen var ekstrem. Skyggene fra depresjonen på 30 tallet lurer i bakgrunnen og kan vise seg vanskelige å kontrollere. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Kull gir bare strøm og forurensing både lokalt og globalt. Mye dårlig kull må brukes etterhvert også når den gode er brukt opp. CO2 nivået vil ekplodere i såfall, ønsker vi ytterligere klimakrise og mulighet for at jorda går i dvale med oksygenfattige hav?.......... Kull til olje er bløff. Ingen vil satse på å bygge noe sånn. Alt for dyrt og risikabelt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 På sikt er vel oljen vi har en liten epoke på 100-200 år i forhold evigheten, men jeg tviler på at markedet skal rett opp. Jeg bare ser hvem som tjener store penger ved å lese avisen. Det er spekulanter som pleier å gå på solide smeller. Så de skal nok det denne gangen også :!: Oljeprisen er ikke økt særlig mer enn andre råvarer i forhold til dollar, så det virker ikke som det er noen akutt mangel som driver prisen. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg tror vi kan stå foran et kraftig fall i oljeprisen. Kanskje helt til 30 dollar. Men det forutsetter at det som skjer i USA sprer seg til resten av verden og skaper en ny Asia krise. Oljelagrene i USA har ikke vært større på 15 år, større enn under Asia krisen. Verden tror dollar politikken er veldig løs, og at inflasjonen skal ta av, derfor spekulerer utrolig mange på råvarer, i oljemarkedet hadde du en spread på 1 cent når prisen nådde 112 dollar og spekulasjonen var ekstrem. Skyggene fra depresjonen på 30 tallet lurer i bakgrunnen og kan vise seg vanskelige å kontrollere. 30 dollar? Om ett år står oljen i 125 dollar og det med stagflasjon på kjøpet. Det tror nå jeg, da. Prisen har forøvrig økt langt mer enn hva dollaren har svekket seg. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Jeg tror vi kan stå foran et kraftig fall i oljeprisen. Kanskje helt til 30 dollar. Men det forutsetter at det som skjer i USA sprer seg til resten av verden og skaper en ny Asia krise. Oljelagrene i USA har ikke vært større på 15 år, større enn under Asia krisen. Verden tror dollar politikken er veldig løs, og at inflasjonen skal ta av, derfor spekulerer utrolig mange på råvarer, i oljemarkedet hadde du en spread på 1 cent når prisen nådde 112 dollar og spekulasjonen var ekstrem. Skyggene fra depresjonen på 30 tallet lurer i bakgrunnen og kan vise seg vanskelige å kontrollere. 30 dollar? Om ett år står oljen i 125 dollar og det med stagflasjon på kjøpet. Det tror nå jeg, da. Prisen har forøvrig økt langt mer enn hva dollaren har svekket seg. Nesten alle råvarer har økt mer enn dollaren har svekket seg. Jeg tror mye skyldes at de lave rentene globalt har skapt en ekstrem global boom, spesielt i nye markeder som Kina, India, Vietnam, filipinene, Brasil, Russland, Malaysia for å nevne noen. Det har skapt etterspørsel etter råvarer, for alle ønsker på en eller annen måte å profittere på "Kina historien". Det var en lignende prisvekst i råvarer på 80 tallet, men boomen da var ikke like global. Råvarer som ikke handles elektronisk i markedene ligger ca. 50 % under i pris sammenlignet med de som handles elektronisk og dermed blir offer for spekulasjon. Det er veldig mye dumme penger investert i råvarer. Normalt er disse markedene helt like i utvikling. Aksjemarkedene er trege, og pengene har flyttet seg over til råvarer, det var i 2004 spekulasjonen tok av. En mulighet er at spekulasjon bare forsetter, og skaper inflasjonsforventninger som blir selvoppfyllende. Slik som på 70 tallet. Men jeg tviler. Gjelden er ekstrem i EU og USA. Jeg tror penge pumpa til sentralbankene flere steder kan gå i revers, selv med renter på null. Etter en global boom regner jeg det som helt sikkert at det kommer en global resesjon eller kanskje til og med en global depresjon, som jeg forventer gir lave råvarepriser. De fleste av de nye markedene nådde toppen fra november til januar i år, og har deretter falt mye. Bare tenk deg konsekvensen hvis oljeprisen skulle gått kraftig ned for Norge. Da ville vi få en veldig devaluering av kronen som igjen ville gi høye renter i Norge slik Island har nå, samtidig som rentene i usa godt kunne ligge på null mens dollaren var knallsterk, rett og slett fordi USA er i en posisjon der mange dollar kan bli ødelagt som følge av konkurser når pengepumpen går revers. Det er ikke umulig at noen av de få smarte tingene som finnes nå er Yen, sveitserfranc og dollar. Euro vil definitivt svekke seg mot dollar når de begynner å senke rentene i Europa samtidig som USA er ferdig. Pundet vil også svekke seg mot dollar. Endret 13. april 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå