Gå til innhold

Slik verden fungerer i dag, kan det være et bevis på at det ikke finnes en god gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Næh. En kan jo se på det slik; Tross i alt faenskapet menneskeheten har gjort i løpet av sin ekistens så har han ikke utslettet oss og begynt på et nytt eksperiment.*

* = Representerer ikke mitt syn.

Det gir uansett ikke menig. Hvis en gud skapte mennesket så kunne han ha gjort mennesket bedere fra starten av idstedefor å se hvordan det utviklet seg.

Lenke til kommentar
Ville det ikke vært ondsinnet å kontrollere mennesket i stedet for å la det handle fritt?

Det mest ondsinnede ville vel være å gi mennesker en masse drifter, og evnen til å unnskylde misbruk av andre for seg selv. Det eneste som kunne gjort det verre måtte vel være å gjøre de som har størst sjanse for å gi etter for sånne drifter mye sterkere enn de som ville vært offerene.

Lenke til kommentar
Det at menneskeheten har så mye fustrasjon, aggressivitet og hat i seg samt at verden er så full av konflikter, kriger, voldtekter, drap, missunnelse, og krangling mener jeg kan være et bevis på at det ikke eksisterer en god gud.

Hva mener dere om dette?

Hei Glimti.

Du har rett det er et bevis på at gud ikke eksisterer. Gud hadde hatt all mulighet til å gjøre alt fint fra starten av, men har åpenbart valgt (Han visste hva han skapte og hvordan det ville gå før skapelsen) at det skal være slik - inkludert våre handlinger.

Dette faktum ødelegger et særdeles sentralt begrep innen kristendommen: SYNDEN og SYNDSFORLATELSEN. Hele greia med adam og eva og deres venn slangen kan kastes på søpla, og det samme gjelder jesus sin gjærning. "Synd" er en direkte konsekvens av skapelsen og derfor meningsløs.

Konklusjon: Gud eksisterer ikke, eller er en lokal gud, men ikke skaper.

Lenke til kommentar
Vist gud elsket mennesket urde han grepet inn for lenge siden..

Hvis jeg hadde elsket deg, hadde det da vært mest riktig å hugge hodet av deg når du gjorde noe galt, eller å gi deg en ny sjangse og hatt håp for at du ville ombestemt deg og gjort det rette?

merkelige greier det der bellicus... Gud VET JO hva du kommer til å gjøre?

Lenke til kommentar
Eventuelt gjøre noe midt i mellom som hjalp han med å forstå hva som er "rett" og "galt"?

Så dersom du hadde drept noen, så hadde du ikke forstått hva som var rett og galt. Du vil si at det at du dreper noen betyr at du er ute av stand til å forstå moral?

Og kan denne handlingen sies å være din feil, eller er den Gud sin feil når Gud allerede har gitt deg kunnskapen om godt og ondt?

Jeg får reformulere det. Hjelpe med å velge rett da? Budskapet i bibelen osv. er jo tydeligvis ikke nok?

Hvis Gud skal "hjelpe til å velge rett" så kommer vi jo til spørsmålet om fri vilje, og om det ville vært særlig bedre om Gud hadde gjort viljeløse roboter ut av oss. Hadde det vært bedre? "Jeg elsker å gjøre gode ting, for det har Gud programert meg til å gjøre, han har også programert meg til å få evig liv, sånn at jeg forhåndsprogramert kan prise hans navn i all evighet". Jeg selv mener buskapet i bibelen er mer enn tydelig nok, men problemet er at mange mennesker elsker mørket fremfor lyset. Noen klar årsak til dette er ikke nevnt.

Vi er viljeløse roboter, Gud kan ikke skape noe som han ikke vet hva kommer til å gjøre. Da er han ikke allvitende.

Religionen har malt seg inn i et hjørne de ikke kommer seg ut av når de anntar at gud er allmektig og allvitende. Det er rett og slett ikke kompatibelt med fri vilje. Se over.

Det er et positivt bevis på at gud ikke eksisterer til og med.

Noork

Lenke til kommentar
Vi er viljeløse roboter, Gud kan ikke skape noe som han ikke vet hva kommer til å gjøre. Da er han ikke allvitende.

Religionen har malt seg inn i et hjørne de ikke kommer seg ut av når de anntar at gud er allmektig og allvitende. Det er rett og slett ikke kompatibelt med fri vilje. Se over.

Det er et positivt bevis på at gud ikke eksisterer til og med.

Noork

Fri vilje og allmektighet/allvitenhet samtidig er som du sier umulig (i tillegg er allmektighet og allvitenhet i seg selv umulig, og faktisk fri vilje også, men det siste blir svært kontroversielt, så det kan vi eventuelt ta en annen gang :p). Siden Bibelen påstår at begge/alle tre er et faktum, tar Bibelen feil. Ergo er kredibiliteten til Bibelen kraftig redusert (den skal jo liksom være ufeilbarlig?), og man må pent stille spørsmålstegn ved alt det andre som står i boka. Det er svært rimelig å anta da at alle tilfeller hvor Bibelen motsier noe vi opplever og/eller ser i verden også er feil. Det er ikke gitt at alt er feil, men som en snarvei til fakta, er det svært trygt å anta at det er feil. Det som eventuelt ikke er feil kan man uansett finne fram til uten Bibelen.

Konklusjon: Kast Bibelen i søpla en gang for alle.

Det er nok det nærmeste et bevis på den kristne Guds ikke-eksistens man kan komme. Det utelukker ikke en eller annen form for gud forøvrig, men det utelukker den kristne Gud, at Jesus var Guds sønn (om han i det hele tatt eksisterte), og nødvendigvis også Den hellige ånd og alt det andre som er unikt for kristendom. Det så godt som utelukker også alle andre former for høyere vesen vi mennesker noen gang har kokt ihop med fantasien vår, for hvis det virkelig finnes noe slikt, har vi null peiling på hva det er, og vil aldri få peiling – det er iallfall min oppfatning av saken. Selv har jeg rimelig god grunn til å tro at det ikke finnes noe slikt vesen, nettopp fordi jeg ikke ser noe i verden eller universet som på noen måte nødvendiggjør et slikt vesen «utenfor», men det blir en annen, og i første rekke høyst personlig, sak. Muligheten for at det likevel finnes noe er forsvinnende liten og kan trygt ignoreres. Ja, jeg skrev ignoreres. Ses bort i fra. Glemmes. Helt og fullt.

Lenke til kommentar
Det mest ondsinnede ville vel være å gi mennesker en masse drifter, og evnen til å unnskylde misbruk av andre for seg selv. Det eneste som kunne gjort det verre måtte vel være å gjøre de som har størst sjanse for å gi etter for sånne drifter mye sterkere enn de som ville vært offerene.

Mener du å si at det er slik vi er og at om religiøse har rett så har Gud skapt oss på en ondsinnet måte?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke religiøs av meg så jeg har aldri trodd på noen gud, men dette synes jeg er et litt interessangt emne uansett:

Med tanke på hvordan verden fungerer i dag med uenigheter konflikter og kriger flere steder i verden, kan det være bevis på at det ikke finnes en god gud?

At en eventuell gud ikke er god er hevet over enhver tvil.

Jeg tror muligens det ondes problem er en større plage for kristne enn det er et godt argument for ateister mot hans eksistens. Jeg leser jo i bibelen i ny og ne, og det er ikke en eneste ting av alt det onde som skjer i dag som ikke bibelens Gud kunne stått bak. Gud er nemlig ikke god. Det er en stor misforståelse. Hvis jeg måtte velge mellom å leve på jorden resten av evigheten eller brenne i Helvete resten av evigheten, så hadde jeg selvsagt valgt jorden fremfor Guds egen straffeanstalt.

Men tror du på Gud?

Lenke til kommentar
Nja. Synes da det er fantaskisk om (hypotetisk sett) om en Gud skapte oss med evnen til å velge egne handlinger og at vi, for det meste, velger det gode.

Men driver egentlig å leker djevelens advokat nå, er faktisk ganske enig med det du sier. Følte bare for å skape litt nyanser i debatten.

Men nå er det ofte at menneket ikke velger det gode og om det virkelig finnes en god gud er det underlig at han ikke griper inn.

Det at menneskeheten har så mye fustrasjon, aggressivitet og hat i seg samt at verden er så full av konflikter, kriger, voldtekter, drap, missunnelse, og krangling mener jeg kan være et bevis på at det ikke eksisterer en god gud.

Hva mener dere om dette?

Hei Glimti.

Du har rett det er et bevis på at gud ikke eksisterer. Gud hadde hatt all mulighet til å gjøre alt fint fra starten av, men har åpenbart valgt (Han visste hva han skapte og hvordan det ville gå før skapelsen) at det skal være slik - inkludert våre handlinger.

Dette faktum ødelegger et særdeles sentralt begrep innen kristendommen: SYNDEN og SYNDSFORLATELSEN. Hele greia med adam og eva og deres venn slangen kan kastes på søpla, og det samme gjelder jesus sin gjærning. "Synd" er en direkte konsekvens av skapelsen og derfor meningsløs.

Konklusjon: Gud eksisterer ikke, eller er en lokal gud, men ikke skaper.

Den siste settningen var ganske god. Jeg for min del tror ikke at det eksisterer en gud i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Gud vet alt.

Dermed vet han hvordan verden ender, og hvordan ALT kommet til å gå.

Det at gud skapte oss med frihet til å velge er helt feil. Han vet jo hva vi kommer til å velge. Er det da vi som velger eller bare gud som planla hva vi skulle velge veldig lenge sia? Hvis jeg velger feil og kommer til helvete så er det jo gud som bestemte at jeg skulle til helvete.

Hvorfor skapte han verden til å begynne med?

Enten er han en sadistisk tulling eller så er han bare plaget av kjedsomhet.

Edit: så noen hadde skrevet noe liknende ovenfor, men men :p

Endret av BoondockSaint
Lenke til kommentar
Nja. Synes da det er fantaskisk om (hypotetisk sett) om en Gud skapte oss med evnen til å velge egne handlinger og at vi, for det meste, velger det gode.

Hva er forskjellen på å skape oss med en fri vilje, med innlagt god oppførsel og å sende ned det misslykkede forsøket med navn Jesus for å prøve å skjerpe menneskeheten???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...