Gå til innhold

Slik verden fungerer i dag, kan det være et bevis på at det ikke finnes en god gud?

Anbefalte innlegg

Vist gud elsket mennesket urde han grepet inn for lenge siden..

Hvis jeg hadde elsket deg, hadde det da vært mest riktig å hugge hodet av deg når du gjorde noe galt, eller å gi deg en ny sjangse og hatt håp for at du ville ombestemt deg og gjort det rette?

ikke det jeg mente da... skrive omm de ti bud? han var jo riktig så aktiv rund år 0.. hva skjedde? la han seg på sofaen og jobbet opp ølmage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eventuelt gjøre noe midt i mellom som hjalp han med å forstå hva som er "rett" og "galt"?

Så dersom du hadde drept noen, så hadde du ikke forstått hva som var rett og galt. Du vil si at det at du dreper noen betyr at du er ute av stand til å forstå moral?

Og kan denne handlingen sies å være din feil, eller er den Gud sin feil når Gud allerede har gitt deg kunnskapen om godt og ondt?

Jeg får reformulere det. Hjelpe med å velge rett da? Budskapet i bibelen osv. er jo tydeligvis ikke nok?

Lenke til kommentar
Eventuelt gjøre noe midt i mellom som hjalp han med å forstå hva som er "rett" og "galt"?

Så dersom du hadde drept noen, så hadde du ikke forstått hva som var rett og galt. Du vil si at det at du dreper noen betyr at du er ute av stand til å forstå moral?

Og kan denne handlingen sies å være din feil, eller er den Gud sin feil når Gud allerede har gitt deg kunnskapen om godt og ondt?

Jeg får reformulere det. Hjelpe med å velge rett da? Budskapet i bibelen osv. er jo tydeligvis ikke nok?

Hvis Gud skal "hjelpe til å velge rett" så kommer vi jo til spørsmålet om fri vilje, og om det ville vært særlig bedre om Gud hadde gjort viljeløse roboter ut av oss. Hadde det vært bedre? "Jeg elsker å gjøre gode ting, for det har Gud programert meg til å gjøre, han har også programert meg til å få evig liv, sånn at jeg forhåndsprogramert kan prise hans navn i all evighet". Jeg selv mener buskapet i bibelen er mer enn tydelig nok, men problemet er at mange mennesker elsker mørket fremfor lyset. Noen klar årsak til dette er ikke nevnt.

Lenke til kommentar

Svar på topic: Ja. Det er i alle fall bevis for at - dersom gud eksisterer - så har han ikke noen interresse i hva menneskeheten bedriver tiden sin med, eller å håndheve lovene sine.

Gud er tålmodig med menneskene, og selv om de gjør det onde så vil de så lenge de lever (så sant ikke dommens dag kommer før deres død) få sjangsen til å vende om å gjøre det gode istedenfor. Så selv om verden ikke synes å være styrt av en rettferdig og god Gud for øyeblikket, så betyr det ikke at rettferdigheten ikke vil vinne og det betyr ikke at de onde vil forbli ustraffet for det de har gjort. Det er kanskje en mager trøst for de som ikke tror på noe Gud eller noe evig liv, men når det først snakkes om Gud og om han er rettferdig og god eller ikke, så må man også akseptere å tenke religiøst.

Dommens dag har blitt spåd siden starten av kristendommen, mener det var slik at originalt skulle dommens dag komme ca år 100 - dvs, når de som levde rundt Kristi død gikk mot slutten.

Syntes det er et trist verdenssyn du har, når du forklarer at gud mener vi må leve her for å kunne sette pris på himmelen. Akkurat som folk sier "you must know pain to feel good" etc. Blir irrasjonelt når man "offrer" det livet du har NÅ, fordi man TROR det kommer et bedre etter man dør. Og med offre mener jeg at troen på synd, himmel og helvette setter en ganske sur spiss på tilværelsen.

Lenke til kommentar
Da kan det jo nevnes at mange som blir drept i kriger ikke har noe som helst med krigene å gjøre, men er uskyldige offre. Noen ville ikke en gang fått muligheten til å velge.

Ja, dette vil jo gå på "rullebladet" til de som dreper, og noe de vil få tenke bedre over i evigheten. Døden kommer jo til alle, og dersom det finnes en annen verden som er mye bedre enn denne, så kan det jo settes spørsmålstegn ved hvor ille døden er. Det står også i bibelen f.eks. i forkynnerens bok, at det er mange onde mennesker det går bra med her i livet, men gode mennesker som det går dårlig med. F.eks. den rettferdige Enok ble tatt opp til himmelen før sin tid, han fikk ikke i belønning å leve lenge på jorden og masse luksus, men å komme til himmelen med en gang.

Du svarte ikke på det første avsnittet mitt. Jeg skrev at det du kom med bare beviste at en mulig gud gav mennesket muligheten til å velge, men at det ikke forklarte hvorfor en mulig gud ikke gjorde mennesket bedere fra starten av.

Når det gjelder det du skriver her. Selvom dem som dør vil komme til himmelen og få et bedere liv vil det ikke hjelpe dem som blir igjen her på jorden. Om feks. en enke mister sitt eneste barn i krig og dette barnet får et godt liv i himmelen vil det ikke være en trøst for enken som blir sittende igjen helt alene.

Lenke til kommentar
Det kan nok finnes en god gud, men allmektig er den i så fall ikke.

Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt?

Nei, men det vil si at du ikke velger å gjøre det du kan får å hjelpe andre og det er også tilfelle med en mulig gud.

Lenke til kommentar
Vist gud elsket mennesket urde han grepet inn for lenge siden..

Hvis jeg hadde elsket deg, hadde det da vært mest riktig å hugge hodet av deg når du gjorde noe galt, eller å gi deg en ny sjangse og hatt håp for at du ville ombestemt deg og gjort det rette?

ja. jeg vil si det er bedre å få hodet kappet av enn å pines i all evighet.. og mevt. gjøre ting verre..

Lenke til kommentar

Det vil uheldigvis aldri skje at det er noe godt bevis for at det ikke finnes en gud. Hvis vi hadde dratt tilbake i tid, funnet ut at Jesus aldri eksisterte eller bare var en uteligger - så ville troende sagt at dette var en "test fra gud".

Lenke til kommentar

Gud kunne skapt en uendelig mye bedre verden (da han er uendelig mektig)

Hvorfor skapte en god gud en verden som selv MENNESKEBARN umiddelbart kan se hvordan kunne vært bedre?

(Verden ville vært bedre dersom vi ikke måtte spise, dersom vi ikke måtte drite og tisse, dersom vi ikke ble så kalde, dersom vi ikke ble syke, dersom vi ikke måtte konkurere om jenters gunst, dersom kjærlighet ikke ble svakere og forelskelser gikk over, dersom kjærlighet alltid var gjensidig, dersom radioaktivitet ikke eksisterte, dersom entropien var en hurtig sirkel framfor enveis, dersom vi hadde bedre hjerner, dersom smerte ikke var vondt etc, etc, etc. Og ikke kom med noe tull om at man må oppleve noe ondt for å ha det godt -- en allmektig gud kunne lett gjort at vi var glade og fornøyde med egne menigner mens vi satte pris på livet UTEN lidelse.)

Kunne verden vært verre og fremdeles tillat intelligent liv i den forstand vi er i dag?

(Husk at livet på jorden nesten har blitt utryddet utallige ganger)

Dersom livet ditt er uendelig, og referanserammen din er uendelig -- hvorfor ville du skapt noen med for deg ubetydelig levetid i det som for deg er et høl så ekkelt at du ikke ville kastet en pose med pisset ditt nedi det?

Troen er viktig, og kristne må tro uten bevis, og de må konvertere ikke-kristne uten bevis.

De sier det er fordi vi har fri vilje og skal kunne velge selv.

Eh...

Velge selv?

Hvordan kan vi egentlig velge selv når vi ikke er i stand til å skille mellom de rette og gale religionene?

Dersom gud var rettferdig ville vi VISST at han eksisterte fra fødselen av, og så valgt å trosse eller tilbe ham.

At vi er født uvitende om at noen tror på guder er litt rart. Vi er født vitende om at vi har en mor.

Alt det onde i verden skjer fordi vi har fri vilje, og fordi vi har fri vilje kan ikke gud forutse hva vi gjør?

MEN samtidig har gud en plan?

Det er en selvmotsigelse: Dersom gud ikke vet hva vi gjør vil potensielle konvertitter bli dømt til helvete fordi noen med sin frie vilje drepte dem før de fikk åpenbaringen de trengte for å reddes fra helvete.

"Fri vilje" er det som gjør at vi kommer til helvete -- noe som betyr at gud skapte menneskene med en mekanisme som fører til evig lidelse for de fleste, når ingen mennesker i verden ville ønsket å ha fri vilje dersom det hadde 10% sjanse for å føre til evig tortur for seg selv eller noen man er glad i.

Er en eventuell gud god?

Umulig å si.

Dersom den kristne gud eksisterer er det 50% sjanse for at han er god eller ond.

Siden vi ikke kan forstå guden kan vi umulig si hva han tenker.

Siden vi ikke kan si hva han tenker kan vi ikke stole på hva han sier.

Hvorfor skulle en gud lyge?

Fordi han er ond!

Hvorfor skulle det finnes en ond gud når en god gud er så mye bedre?

Fordi onde guder ville skapt liv som liker det gode, med evne til å gjøre ondt, i et ondt univers, og latt menneskene tro han var god mens han egentlig bare ødelegger oss og kaster oss i ildjøen uansett hva vi gjør.

Ond gud er faktisk en del mer sansynlig enn en god gud, universet tatt i betraktning.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Hvem sa at en Gud er god?

Bibelen? Noen andre? Nope, da gjenstår bare bibelen og den tror jeg er like troverdig som troen på at jeg noengang vil bli servert sprøstekte isbiter.....

:no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gud skapte først en perfekt verden hvor alle hadde det bra, men så kjedet han seg og kastet den i papirkurven. Etterpå lagde han en ny verden på pur faenskap med masse intriger og lidelse. Gud ser på såpeopera.

Eller "skapelses" versonen jeg tror mer på, den versonen som er mest spektakulær og den helt klart den mest fantastiske og storslagne og imponerende , den som forteller oss at alt som noen gang har krøpet, svømt, fløyet og gått på jorden er her i dag på grunn av evolusjon. Det er, som sagt, den mest imponerende fortelling jeg noengang har hørt og ingenting for sarte religiøse sjeler, som jo er vant med en historie som ser ut et nåle stikk ved siden av grand canyon i forhold til evolusjons "historien". De ville rett og slett ikke fattet hvor stort evolusjon er i forhold til bibelen, for gjorde de det ville de, akkurat som kreasjonistene, bli fryktelig sjalu og forsøke å bruke dette med gud innblandet som en slags gartner som steller hagen sin. Og det slutter ikke der, for evolusjon kan i stor grad testes og bevises at stemmer, noe deres historiske bibel bok ikke kan, så det er jo ikke så rart at kreasjonistene prøver seg på en rip off her egentlig :)

Til dere som ikke har lest Rikhard Dawkins "an ancestors tale" vil jeg på det varmeste anbefale dere å enten lese den eller høre den på lydbok, det er andre gangen jeg "leser" den nå i form av lydbok... :). Den får historien om jesus og gud og de andre bibel historiene til å høres ut som den dårlig verson harry potter historien og, når det er sagt, lang mindre fantastisk og stor slagen!!! Bare tenk deg hvordan det så ut når den meteoren smalt inn i der mexico bukten er i dag for 65 millioner år siden og tok livet av 99,99 % av dinosaurene og de fleste andre dyr som levde da. Er det ikke da fantastisk å tenke på at vi, som etterkommere av de patte dyrene som overlevde den smellen, kan takke akkurat DEN meteoren for at vi i det hele tatt er her? For det er helt sikkert at vi ikke hadde vært her og skrevet dette på et forum hvis den meteoren ikke hadde truffet jorden, til det var dinosaurene alt for overlegne de andre artene. Og sånn fortsetter det. Vi har fremdeles de samme bakteriene inne oss i dag som grunnla alt liv på jorden for 3-4 milliarder år siden. Vi kan faktisk ikke klare oss uten de bakteriene. Er ikke det fasinerende? At alt du ser rundt deg, ALT levende som dyr, fisker trær, fugler, maur koraller, plankton, ja ALT en gang kom fra det samme stedet? Det siste skillet vi som mennesker har er med sjimpansene, de er 99,5 % like som oss genetisk! Helt fantastisk! Og det er ikke til å komme fra at dette er hundre prosent fakta og er faktisk bevist..... DET er kanskje det som er mest fantastisk! At den mest fantastiske historien som noen noengang har hørt kan bevises at er sann. :D

Det er mye vi IKKE vet om evolusjon, men til mer vi vet og finner ut til mer klart blir det at røverhistoriene om guder er og blir funnet på av mennesker og ikke stemmer med beviselige fakta!

Så gud er hverken god eller ond, for det finnes ingen gud og har aldri gjort det heller. Det er ihvertfall jeg mer og mer sikker på til mer jeg lærer om evolusjon!

Og, må jeg tillegge, det samme er vel en religiøs til mer han lærer om det religiøse! he he

:D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg er ikke religiøs av meg så jeg har aldri trodd på noen gud, men dette synes jeg er et litt interessangt emne uansett:

Med tanke på hvordan verden fungerer i dag med uenigheter konflikter og kriger flere steder i verden, kan det være bevis på at det ikke finnes en god gud?

At en eventuell gud ikke er god er hevet over enhver tvil.

Jeg tror muligens det ondes problem er en større plage for kristne enn det er et godt argument for ateister mot hans eksistens. Jeg leser jo i bibelen i ny og ne, og det er ikke en eneste ting av alt det onde som skjer i dag som ikke bibelens Gud kunne stått bak. Gud er nemlig ikke god. Det er en stor misforståelse. Hvis jeg måtte velge mellom å leve på jorden resten av evigheten eller brenne i Helvete resten av evigheten, så hadde jeg selvsagt valgt jorden fremfor Guds egen straffeanstalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...