After Dark Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg er ikke religiøs av meg så jeg har aldri trodd på noen gud, men dette synes jeg er et litt interessangt emne uansett: Med tanke på hvordan verden fungerer i dag med uenigheter konflikter og kriger flere steder i verden, kan det være bevis på at det ikke finnes en god gud? Det finnes uendelige eksempler på kriger, også der det er religion med i bildet. Kan feks. nevne den såkalte Globale antiterrorkrigen der både George W. Bush og Osama bin Laden ofte referer til gud når de uttaler seg eller Israel-Palestinakonflikten der det er religiøse på begge sider. Det er bare et par eksempler. Men man trenger ikke en gang å gå til så drastiske eksempler som kriger eller internasjonale konflikter. Det er mye drap, voldtekter, grov/ blind vold, ran og annen elendighet ute å går i verden i dag. Dersom verden hadde blitt skapt av en god gud, ville ikke denne guden da ha formet mennesket i et annet bilde enn dette? Kan en god gud ha hatt til hensikt å skape mennesket så aggressivt og blodtørstig, var det en god guds ønske at menneskeheten og verden skulle utvikle seg slik som dette? Det at menneskeheten har så mye fustrasjon, aggressivitet og hat i seg samt at verden er så full av konflikter, kriger, voldtekter, drap, missunnelse, og krangling mener jeg kan være et bevis på at det ikke eksisterer en god gud. Hva mener dere om dette? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Gud er tålmodig med menneskene, og selv om de gjør det onde så vil de så lenge de lever (så sant ikke dommens dag kommer før deres død) få sjangsen til å vende om å gjøre det gode istedenfor. Så selv om verden ikke synes å være styrt av en rettferdig og god Gud for øyeblikket, så betyr det ikke at rettferdigheten ikke vil vinne og det betyr ikke at de onde vil forbli ustraffet for det de har gjort. Det er kanskje en mager trøst for de som ikke tror på noe Gud eller noe evig liv, men når det først snakkes om Gud og om han er rettferdig og god eller ikke, så må man også akseptere å tenke religiøst. Endret 11. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Stakkars, han gjør vel så godt han kan. Kanskje det bare var litt oppskrytt at han virkelig var allmektig. Endret 11. april 2008 av andrull Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Bellicus Men om det fantes en god gud, hvorfor gjorde han da mennesket så blodtørstig og aggressivt fra starten? Hvorfor gjorde han ikke mennesket langt bedere fra starten av? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Bellicus Men om det fantes en god gud, hvorfor gjorde han da mennesket så blodtørstig og aggressivt fra starten? Hvorfor gjorde han ikke mennesket langt bedere fra starten av? Dette er også forklart f.eks. i romerbrevet, der det står at Gud lot menneskene falle i synden for at han kunne forbarme seg over dem (husker ikke helt ordrett), dette er jo noe som kan støtte det tradisjonelle kristne synet på at det er nødvendig å leve i denne onde verdenen for å virkelig kunne fatte den gode verdenen som Gud har å tilby i evigheten. Bibelsk sett er også alle istand til å skjønne at det finnes en Gud og være i stand til å velge mellom han (som er godheten og sannheten) eller det onde som denne verdens herre (djevelen) har å gjøre med. Noen unntak ser ut til å være f.eks. barn, disse sier Jesus "tilhører Guds Rike", noe som kan tyde på at sånn som de er før de utviklet noen klar bevissthet ovenfor godt og ondt, så er de ikke i konflikt med Guds lover. Antar at dette også vil gjelde f.eks. psykisk utviklingshemmede som på en måte kan kategoriseres som barn. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Men det forklarer bare at en mulig gud skal ha gitt menneket muligheten til å velge. Det forklarer ikke hvorfor ikke denne mulige guden kunne gjort mennesket bedere fra starten av. Da kan det jo nevnes at mange som blir drept i kriger ikke har noe som helst med krigene å gjøre, men er uskyldige offre. Noen ville ikke en gang fått muligheten til å velge. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Når jeg tenker litt på det så er det rimelig mange kriger hvor religion lir involvert. du har, jo rett fermm helligkrig, men smtidig kriger der "gud" blir dratt inn hele tiden. Amerikanerene har fks. en tendes tuil å si: "god bless America" eller bare "god bless"(dette er jo et litt mer løst utrykk...?). Mens "teroristene" alltid handler i "allhas"(aner ikke hvordan man skriver det) vilje. personlig sytes jeg, spesielt sistnevnte, bare leter etter en unsjylding for å gå til krig og/eller en måte å dra litt av skylden vekk fra seg selvd( "Det er guds vilje" bla, bla, bla..) jeg er heller ikke serlig begeistret for relegiøse fanatikere, som absolutt skal "presse" relegionen sin over på alle andre. det er fint at de har sett lyset, men jeg spiser grønnsakene mine, så ikke ring på flere ganger. Mvh. 2ball(s) Edit: )konklusjon: "gud" er en urgammel fantasi person designet for å gi andre(relegiøse ledere) makt og innflytelse. Jeg mener relegion er på lik linje med "tusser og troll", bare mer avansert og nermest umulig å bevise/motbevise. Den største svindelen/"hjernevaskings-kampanjen" i historien. Endret 11. april 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Da kan det jo nevnes at mange som blir drept i kriger ikke har noe som helst med krigene å gjøre, men er uskyldige offre. Noen ville ikke en gang fått muligheten til å velge. Ja, dette vil jo gå på "rullebladet" til de som dreper, og noe de vil få tenke bedre over i evigheten. Døden kommer jo til alle, og dersom det finnes en annen verden som er mye bedre enn denne, så kan det jo settes spørsmålstegn ved hvor ille døden er. Det står også i bibelen f.eks. i forkynnerens bok, at det er mange onde mennesker det går bra med her i livet, men gode mennesker som det går dårlig med. F.eks. den rettferdige Enok ble tatt opp til himmelen før sin tid, han fikk ikke i belønning å leve lenge på jorden og masse luksus, men å komme til himmelen med en gang. Når jeg tenker litt på det så er det rimelig mange kriger hvor religion lir involvert. du har, jo rett fermm helligkrig, men smtidig kriger der "gud" blir dratt inn hele tiden. Amerikanerene har fks. en tendes tuil å si: "god bless America" eller bare "god bless"(dette er jo et litt mer løst utrykk...?). Mens "teroristene" alltid handler i "allhas"(aner ikke hvordan man skriver det) vilje. Ja, men det er jo ikke Gud som sier dette? Jeg selv kan jo fint si "dette er Guds vilje" og så drepe deg, men det betyr ikke at jeg har rett eller at det er Guds vilje, det betyr bare at jeg som menneske er istand til dette. Og om Gud er rettferdig så vil jo han vise hva som er rettferdighet enten det skjer med en gang eller på dommens dag. Hvis han ikke er rettferdig så får vi alle sammen heller prøve å gjøre det beste ut av helvetet, og hvis han ikke finnes så vil vi jo aldri vite det, men sove evig i graven. Endret 11. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Vist gud elsket mennesket urde han grepet inn for lenge siden.. Endret 11. april 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
chokke Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Gnostisismen mener da at Gud er ond, får holde med dem da. Eventuelt så kan en ro seg i land med å si at Gud ikke er tilstede der onde handlinger skjer (noe religionslærern prøver å dytte på oss ) Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Med tanke på hvordan verden fungerer i dag med uenigheter konflikter og kriger flere steder i verden, kan det være bevis på at det ikke finnes en god gud? Epikur kom med denne ideen for 2300 âr siden, og takket vaere en delvis stagnert kristen teologi, er det like aktuelt den dag i dag. Noen vil svare at dette beviser at Gud er delvis ond, andre vil svare at dette beviser at Gud ikke finnes... Det er uansett et utrolig kontroversielt tema de kristne imellom. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Vist gud elsket mennesket urde han grepet inn for lenge siden.. Hvis jeg hadde elsket deg, hadde det da vært mest riktig å hugge hodet av deg når du gjorde noe galt, eller å gi deg en ny sjangse og hatt håp for at du ville ombestemt deg og gjort det rette? Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Eventuelt gjøre noe midt i mellom som hjalp han med å forstå hva som er "rett" og "galt"? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Eventuelt gjøre noe midt i mellom som hjalp han med å forstå hva som er "rett" og "galt"? Så dersom du hadde drept noen, så hadde du ikke forstått hva som var rett og galt. Du vil si at det at du dreper noen betyr at du er ute av stand til å forstå moral? Og kan denne handlingen sies å være din feil, eller er den Gud sin feil når Gud allerede har gitt deg kunnskapen om godt og ondt? Endret 11. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
spareku Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det kan nok finnes en god gud, men allmektig er den i så fall ikke. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det kan nok finnes en god gud, men allmektig er den i så fall ikke. Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt? Jeg er i stand til alt, er jeg da Gud? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt? Jeg er i stand til alt, er jeg da Gud? Du er ikke i stand til alt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det kan nok finnes en god gud, men allmektig er den i så fall ikke. Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt? Nå spurte jo egentlig trådstarter om det finnes en god gud. Kansje gud med vilje har laget det slik vi har det på jorden nå. Litt som en liten gutt som leker med en maurtue. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Og hvorfor ikke? Hvis jeg er i stand til alt, vil det at jeg velger å ikke gjør alt jeg er i stand til tilsi at jeg ikke er i stand til alt? Nei, men det vil ha alvorlige moralske konsekvenser. Et eksempel er den evinnelige steinen som er for stor til â kunne löftes: Dersom Gud skulle kunne lage en stein som er sâ stor at den ikke kan löfte den, mâ Gud gi fra seg styrke, slik at han blir svak nok til â ikke kunne löfte den - og da er den jo brâtt ikke allmektig. Nâr Gud da plutselig ikke er allmektig, er den logisk sett ute av stand til â gjöre seg selv allmektig igjen. Fölgelig er alle handlinger fra allmektig gud "bevisste" valg. Dermed mâ alt det Gud gjör vaere et resultat av Guds plan eller önske, noe som igjen förer til at Gud logisk sett, dersom den eksisterer, er immanent og allmektig, önsker at lidelse skal eksistere og skje pâ jorden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå