Gå til innhold

Skal bygge pc for 3D-modellering. Pris: 8000

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å bygge en ny pc, da den gamle begynner å dra på åra. Siden det er en god stund siden min storhetstid som databygger, trenger jeg litt hjelp.

PC-en skal brukes til skolearbeid og 3D-modellering. Budsjettet er på 8000kr. Av komponenter trenger jeg hovedkort, skjermkort, harddisk, prosessor, minne og strømforskyning. Hva jeg skal velge av komponenter er jeg veldig usikker på, det er mye mer å velge mellom nå enn da jeg holdt på. Det eneste jeg vet, er at jeg trenger mye minne siden jeg liker å kjøre mange programmer samtidig, og et godt skjermkort til 3D-modellering.

Hvis noen vil ta seg tid til å sette opp et forslag, blir jeg veldig takknemlig.

Endret av Tissepromp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode tips!

Etter å ha sett igjennom handlelistene deres, har jeg kommet fram til dette oppsettet. Her har jeg ikke tatt med hovedkort og skjermkort siden jeg ikke vet hva jeg skal velge.

Jeg ser dere er uenige om grafikkort. Om det holder med et 3870-kort alene går jeg for det, men på en annen side tillater budsjettet mitt at jeg slenger på ett til. Er det noe vits å kjøre dual til mitt bruk?

Når det gjelder hovedkort, ser jeg at "morbid2" har gått for Asus Maximus Formula, mens "spioner" har valgt Gigabyte GA-P35-DS4. Så vidt jeg kan skjønne, er det ikke stor forskjell på dem bortsett fra pris og brikkesett. Et godt hovedkort er jo viktig, så da er spørsmålet: hvilket bør jeg velge?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med 3d-modellering, men jeg nekter å tro at det krever mer kraft fra skjermkortet enn nyere spill. Et enkelt 3870 drar det meste av spill med god kvalitet etter det jeg har hørt, så selv tror jeg det skal holde. 3870X2 er jo det heftigste skjermkortet du får etter nvidias 9800GX2, så nekter å tro at det skal være nødvendig for 3d-modellering. :)

Endret av zipp-
Lenke til kommentar
Jeg har ikke så veldig mye erfaring med 3d-modellering, men jeg nekter å tro at det krever mer kraft fra skjermkortet enn nyere spill. Et enkelt 3870 drar det meste av spill med god kvalitet etter det jeg har hørt, så selv tror jeg det skal holde. 3870X2 er jo det heftigste skjermkortet du får etter nvidias 9800GX2, så nekter å tro at det skal være nødvendig for 3d-modellering. :)

Saken er at i allefall de fleste som driver med 3D Modellering bruker diverse OpenGL funksjoner som er slått av på "spill" kort, det gjør at disse drar det ikke like bra som dedikerte "CAD-kort" som Quadro og FireGL.

Uansett, litt gode nyheter finnes det om du velger ATi kort i allefall:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=255976

Er også litt andre forskjeller mellom Quadro/FireGL og GeForce/Radeon komponent messig så du får aldri ett fullverdig kort bare med softmod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...