IceFox Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Var ute i går kveld på Ingierstrand og skulle prøve meg på noen nattebilder. Ble mange lange lukkertider, og dette er på hele 77 sekunder. Bildet er tatt på Ingierstrand, og man kan se Oslo i bakgrunn. Den utrolige himmelen er faktisk helt naturlig, og eneste etterbehandling av den er justering av levels og curves i PS. Brygga lyste jeg opp ved å skyte løs med min SB-800, som jeg egentlig har lagt elsk på etter at jeg fikk den. Så hva synes du om bildet? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) lang lukkertid gjordet sjøen fin men den greia ser ut til å være klippet og limt inn, sry mac . Endret 11. april 2008 av Inc Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hadde blitt 10.000 ganger bedre uten brygga i forgrunnen, ja. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Skjønner hva du mener med at det ser ut som brygga er klippet ut og limt inn. Skjønner dog ikke hvordan jeg skulle fått markert det bedre, ettersom den faktisk er der. Mener du at jeg skal croppe vekk bunnen, Gissan, eller synes du hele tårnet skulle bort? Det er jeg uenig i, i så fall. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Mener du at jeg skal croppe vekk bunnen, Gissan, eller synes du hele tårnet skulle bort? Det er jeg uenig i, i så fall. For å si akkurat hva jeg mener, så sier jeg at forgrunnen i sin helhet ødelegger mer enn den hjelper. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Greit nok at det ikke er den peneste forgrunnen, men selv synes jeg den er interessant, og gir kanskje mer positive tanker for meg som har tilbragt mye av mine barndom der. Et bilde fra det standpunket uten noen forgrunn tror jeg hadde blitt for kjedelig, og derfor valgte jeg dette, som jeg selv faktisk synes fungerte fint som forgrunn. Men tok også et par panoramabilder fra 10-meter'n (etter å ha pissa der i fra ) som kanskje faller mer i smak? Her (sjaber autokomprimering fra Flickr :S ) Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Fine farger og forgrunnen er helt grei, jeg blir mest slått ut av at himmelen har så fine farger. Synes ikke den ser klipept ut på noen måte. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Motivet var pent, et drømmeaktig bilde, men fargene ble kanskje litt for intense, spes til høyre. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hvordan så det ut for deg når du sto der, var det slike farger så du visste hva du knipset? Lyset fra byen gjør mye for bildet, men slik brygga står nå ødelegger den litt, fordi den kutter rekken med lys bortover. Jeg ville også fjernet litt støy. Et fint bilde, men komposisjonen blir som sagt feil, og jeg tror du ville kommet mye bedre ut av det om du hadde valgt å tatt bildet fra fjæra, med steiner i forgrunn og m OG uten tårnet i bilde. Hadde du tatt med steinene i forgrunn som er litt lyst opp hadde du fått en kul effekt på sjøen. Når du bestemte lukkertid, tok du først et bilde med høy ISO og regnet deg fram til 77 sek eller tok du på skjønn? (?) Jeg tror og jeg ville ha hatt tårnet mørkere, dvs droppet blitsen på den, men det kan du også fikse nå i ettertid. Den ser ikke klipp/lim ut inn for meg, men jeg den ble for unaturlig opplyst, og jeg var sikker på at det var HDR. men jeg liker fargene og alt ting, så hva med en tur ned dit i kveld igjen, og prøv å få med bevegelser i vannet, med en slørete effetk, så tror jeg en slik drastisk himmel kan bli utrolig fet! Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Takk for konstruktiv kritikk Mr. Olsen. Ettersom bildet er tatt på ISO 100 skjønner ikke hvordan skal ha blitt støy. Er det slik at lange lukkertider provoserer frem mer støy? Satt kameraet i Bulb mode, og stanset eksponeringen akkurat når jeg følte for det. Ikke noen stoppeklokke eller noe, men halvveis på måfå, med tanke på de andre bildene jeg tok. Kan fort minne om HDR, ja, noe jeg faktisk er ganske fornøyd med å ha klart å etterligne med kreativ blitsbruk. Har faktisk gjort brygga og tårnet litt lysere i PS enn det jeg klarte å få ved kun blitsen, så kan godt mørke det litt hvis du tror det hadde vært bedre. Men en siluett av tårnet, som jeg ville fått uten blits, hadde ikke blitt noe særlig tror jeg. Har det også, men der var heller ikke himmelen noe særlig tøff. Angrer forsåvidt på at jeg ikke tok bilder fra et annet standpunkt. Når jeg tenker tilbake på hvor utrolig mye potensiale den himmelen hadde, burde jeg klart å produsere mye bra. Men kan alltids dra tilbake senere da. Himmelen var langt fra så kul IRL, men har blitt sånn grunnet lang lukker. Bildet er altså minimalt manipulert. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Støy kan fort forekomme under redigering - uavhengig om opptak er gjort på ISO 100 eller 800. Kan vi få se originalen? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Helt ubehandla versjon: Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Støyen kommer nok av at du har lysnet himmelen noe, samt økt fargemetningen (spesielt i de blå partiene). Dog er ikke det et stort problem, og kan fikses på "null komma niks" i f.eks. Neat Image. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Støy kommer av lang lukkertid, og/eller jpg komprimering. Støyen var ikke skjemmende, men når jeg tar meg tid til å sjekke bildet nøye så plager det meg bare fordi jeg vet den er der, ikke fordi den sarver noe. Det fins et regnestykke på dette med eksponeringen ut ifra høy iso test, men jeg husker den ikke i hodet, da jeg aldri har brukt den/trengt å brukt den. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Støy eller ikke, jeg synes det er et fint bilde. Ikke helt elg siden det har et fint grafisk element i stupetårnet. Bryggen plager ikke meg, tvert i mot. Det eneste jeg er usikker på er om jeg liker vinklingen av stupetårnet. Det er mulig at vinklingen er bevisst, men for meg virker det som om det er tilfeldig. Jeg kan ta feil her. Dette minner meg om at jeg alltid har hatt lyst til å besøke Ingierstrand for å ta bilder selv. Det har en feeling av en epoke jeg liker godt å studere. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Får være ærlig å si at vinkelen på stupetårnet ikke er helt bevisst, nei. Konsentrerte meg mest om å få horisonten rett, som var en vanskelig oppgave i seg selv, ettersom søkebildet var temmelig mørkt. Har egentlig ikke sett på støyen som noe problem, men sier som Mr. Olsen at det blir et irritasjonsmoment, men kun fordi man vet at den er der, uten at den er noe særlig skjemmende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå