Gå til innhold

Kristin Halvorsen en av verdens mest innflytelsesrike personer ?

Anbefalte innlegg

Halvorsen på eksklusiv liste.

Time Magazine har nominert Kristin Halvorsen som en av verdens mest innflytelsesrike personer.

Hvert år kårer nyhetsmagasinet Time de 100 mest innflytelsesrike personene i verden. Listen omfatter alt fra vitenskapsmenn til idrettsutøvere. De siste årene har navn som David Beckham figurert side om side med for eksempel George W. Bush.

For 2008 har Time satt opp en liste på 204 navn som leserne kan være med å stemme frem blant de 100 viktigste.

På en 136. plass – elleve plasser bak USAs utenriksminister Condoleezza Rice – finner vi Norges finansminister, Kristin Halvorsen.

- Jeg ble selvfølgelig overrasket da jeg så dette, men samtidig er det enormt stor oppmerksomhet rundt oljefondet i internasjonal presse, sier Halvorsen til Aftenposten.no.

Finansministeren forteller om nærmest daglige henvendelser fra utenlandsk TV og aviser.

Det er nettopp Halvorsens rolle som leder av oljefondet som Time legger vekt på i begrunnelsen for nominasjonen. Fondet har rystet store konserner som Wal-Mart, Boeing og Lockheed Martin ved å trekke seg ut av disse selskapene av etiske årsaker.

- Jeg er veldig, veldig godt fornøyd med at vi kan sette dagsorden internasjonalt på denne måten. SV stod alene til å ta initiativ til de etiske retningslinjene i 1999. Fem år etter – i 2004 - ble de gjennomført. Nå høster det internasjonal anerkjennelse langt utover de frivillige organisasjonene. Nå høster det også internasjonal anerkjennelse i forvaltermiljø, sier Halvorsen.

Hun tror også det faktum at hun er kvinne, sosialist og finansminister kan ha spilt en rolle for plassen på Times liste.

Tror du at du kommer blant 100 øverste?

- En 136. plass holder lenge for meg. Men det sier veldig mye om hvor stor oppmerksomhet vi får rundt noe som er viktig, sier Halvorsen.

I 2007 var tidligere nødhjelpskoordinator i FN Jan Egeland blant de nominerte. Han endte til slutt på en 133.plass.

SE HELE LISTEN HER!

Er hun en av verdens mest innflytelsesrike personer?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tviler jeg på, da ville hun nok ført SV politikk av og til i stedet for AP politikk hele tiden. De etiske retningslinjene er nokså oppskrytt, da fondet har statsobligasjoner i en rekke land som vi ikke liker å sammenligne oss med.

Lenke til kommentar
kvinne, sosialist og finansminister

En i utgangspunktet fatal kombinasjon.

Nei!

Med tanke på at Britney ligger på en solid 6(!!) plass, så synes jeg vi skal være stolte over at lederen for verdens (snart) største pensjonsfond ligger på 136 plass

Fondet har i den siste tiden grunnet investeringer i visse kriserammede amerikanske konsern krympet med 200 milliarder og fortsetter as we speak, i tillegg er det tegn som tyder på at vår eminente finansminister ikke har is nok i magan til å ri krisen av, men kommer til å selge mens prisen er på bunn.

Stolt jeg? Nei, Darwin Award hadde wært mere passende synes jeg. :cool:

Lenke til kommentar

Tenkte først nei, men så kom jeg til å tenke på at SV er de som i sterkest grad har krevd etiske retningslinjer for pensjonsfondet. Nå har også flere andre gigantiske pensjonsfond begynt å slavisk følge vårt fondets vurderinger av hvilke selskaper som er for uetiske til at vi kan investere i dem, og dermed må man kunne si at det får temmelig store innvirkninger. På den andre siden er det feil å si at det er Halvorsen alene som har denne makten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...