Gå til innhold

BIOS rapporter mulig feil MHz på CPU

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gammel datamaskin med et Abit VH6 Hovedkort:

Maskina har stått ubrukt oppe på et loft i ca 5 år. Det var broren min som kjøpte PC-en i 1999. Da sa han at MHz på CPU var over 700MHz... Jeg husker ikke helt nøyaktig...

Men når jeg nå sjekker inne i BIOS på maskina så står det bare 433MHz (66)

I dokumentasjonen for hovedkortet har jeg lest dette:

Supports Intel Pentium III/Celeron 450~933 MHz processor socket based on 66/100/133 MHz FSB

Altså så skulle CPU ha minimum 450MHz, men maskina rapporterer bare 433MHz :hmm:

Kan det være at jeg trenger å sette inn nytt CMOS batteri? (har ikke byttet etter at maskina har stått ubrukt i 5 år)

Stemmer det med 433MHz? Hvis ikke, hva bør jeg gjøre for fikse det?

Endret av gotdotnet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde manuelt (via BIOS) å sette hastigheten på CPU, satte den til 750MHz (100). når jeg restarter maskina ser jeg at den blir satt til 650MHz og ikke 750MHz som jeg spesifiserte i BIOS... Like etter at CPU er funnet under oppstart kommer den merkelige feilmeldingen:

CPU unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU

Tiltross for den kryptiske feilmeldingen så kan jeg få maskina til å boote, ved å trykke F1 så bare fortsetter bootinga som normalt. Eller jeg kan trykke DEL for å gå inn i BIOS

Har lest en del på nettet om denne feilmeldinga. Leste blant annet at hvis man fikk denne feilen så burde man skifte CMOS batteri. Derfor har jeg nettopp satt inn nytt CMOS batteri. Men fortsatt får jeg den samme feilmeldinga.

Har vært inne i BIOS og valgt "Optimized Defaults" og endret CPU til 750MHz. Likevel får jeg den feilmeldinga

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...