Gå til innhold

Hvordan få tilbake firkanter ved markering i Illustrator? Hurtigtast?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg arbeidet i Adobe Illustrator for noen dager siden, og trykte sikkert på en eller annen tastekombinasjon, slik at de nyttige markeringsrektanglene som kommer opp når jeg har trykt på et objekt, forsvant. De ble erstattet med blå markeringsstrek i stedet. Markeringsrektanglene er veldig praktisk når jeg skal skalere og rotere objekter, noe som disse strekene ikke vil. Det eneste jeg kan med dem, er å flytte på objektet.

Rektanglene er nyttig for meg i form av skalering ved å klikke og dra i et av hjørnene av rektangelet, og rotering ved å dra litt utenfor et av hjørnene for å rotere.

post-77163-1207930533_thumb.jpg

Jeg tror du blir enda klokere av å se på bildet for å forstå hva jeg mener. (Litt dårlig kvalitet)

Skjønner du hva jeg har gjort?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner jeg hva du mener? Hmm, kanskje.

Når du har laget strekene kommer det automatisk opp slike bokser nå du markerer dem eller trykker på dem. Bruker du den svarte pilen oppe til venstre i tools-paletten vil du kunne også kunne gjøre dette (Hurtigtast V).

Markerer du dem med den hvite pilen, vi du kun kunne flytte/endre dem.

Håper det hjalp :)

Endret av Engel_Linn
Lenke til kommentar

Dessverre, dette er ikke tilfellet her.

Verken den svarte pila (V) eller den hvite (A) funker her. Normalt har, som du sier, den svarte pila funket. Men problemet er ikke noe med hvilken pil jeg velger, men hva som skjer når jeg markerer et objekt (som jeg i dette tilfellet alltid gjør med den svarte pila).

Sagt på en litt annen måte:

Da jeg markerte noe før, brukte Illustrator normalt å vise en firkant/rektangel rundt alt jeg markerte, slik at jeg kunne bruke den til skalering, rotering og flytting.

Nå har jeg trykt på et eller annet slik at når jeg markerer noe, blir det markert, uten en firkant. Så nå kan jeg bare flytte rundt på det.

Og det har som sagt ingen virkning på om jeg bruker svart eller hvit peker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...