Gå til innhold

Isolering av Vanntank...

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde tenkt å isolere godt vanntanken min så at varme ikke slipper til, ønsker å isolere best mulig, om mulig opnå samme effekt som en Termo. Noen som har noen gode forslag?

Hvilken type isolasjons materiale er det mest gunstigste (pris/ytelse)?

Ønsker også å kjøle ned denne tanken med eventuelt et peltier element og en vifte som tar seg av peltier elementet, noen som kjenner til et element som kan kobles opp mot eventuelt strømnettet, eller noe annet som ikke krever psu???

Tanken bak dette er som følgende: Har tenkt å lage en stor vanntank (4-5 liter) som skall stå ved siden av maskinen med innebygd pumpe. Denne tanken skall da være såpass godt isolert at den ikke mister varme (eller kulde) til omgivelsene samtidlig som den kjølesw ned av 1 eller flere peltier element. I hovedsak så er jo planen at den skall fungere som et kjølelager hvor jeg hele tiden henter kulde og at den fungerer mens jeg ikke bruker maskina (da produserer den kulde), dette er jo selvfølgelig for å spare seg radiatorer og mere til, fungerer dette bra så slipper jeg så mange ekstra deler og sparer en del på det hele samtidlig som det kanskje kan klokkes noe ekstra (om det blir nok kulde på tanken)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei nei.

Idéen om et kuldelager er i utgangspunktet ikke helt borte vekk. Men slik du hadde tenkt funker det _ikke_ Kjører du med load X antall minutter vil du jo ha brukt opp kaldvannet.. og om natta (nå vil du ha svidd av masse strøm) så vil vannet være iskaldt, så kaldt at du for kondens og zapper hele greia. Når du begynner og bruke maskinen stiger tempen ekstremt, med mindre du har svært store peltier..

Det finnes ikke peltier som går på vekselstrøm / 230 volt.

Nei, bruk en radiator, og evt et peltier på CPU. Der virker de best. :)

Lenke til kommentar

Har nettop brukt en vannkoker på 2400watt, det tok nøyaktig 2min 50 sekunder å koke 1liter med vann, dagens cpu har jo ca 100 watts ytelse, da burde den jo i utgangspunktet bruke 24x for å nå kokepunktet, større vanntank = større mengde å oppvarme, ergo lengre driftstid på systemet.

Uansett så kan man ikke sammenligne en prosesor med en vannkoker men prinsipet blir det samme, en metalflate som varmer opp vannet.

Angående kondens så kommer jeg til å isolere dataen innvendig og da er det jo ikke noe problem, uansett så regner jeg med et viss varmetap.

Mange kjører peltier direkte på cpu, så isolerer man dette og kjører vannkjøling på peltier og på gpu, med den type anlegg som jeg planlegger så trenger jeg ikke å ta noen unødvendige risikoer + at jeg kan eventuelt instalere flere peltier elementer på vanntanken etter behov.

Men som sagt er dette et prosjekt og jeg ønsker meg heller svar som gir meg tips om hvordan jeg kan gjennomføre dette isteden for å si at dette ikke går (man skall prøve først vettu :D ) ,.

Lenke til kommentar

+ størrelsen på vanntanken kan fort byttes fra 4-5l til 8-10l. Som sagt er ikke dette noe problem, hadde tenkt å unngå alt som heter radiatorer...

+Å bruke mye strøm om vinteren (1 peltier a 85w eller 150w) når peltier elementet lager varme i den ene enden som igjen brukes til å varme opp rommet som maskina står i er heller ikke et problem. En vanntank som er godt isolert vill også kunne holde seg ganske så kjølig om sommeren om det fortsatt brukes peltier på den.

MERK Vanntankens størrelse 4-5 LITER, kanskje maks 8-10 LITER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...