Gå til innhold

Dine tanker om Islam

Anbefalte innlegg

1. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg ser for meg turbaner, lange, hvite sjegg og burkaer. Samtidig ser jeg også muslimske venners ansikter for meg — men ikke like sterkt, og ikke like umiddelbart.

2. Media

3. Ja, det vil jeg i aller høyeste grad si. Man hører jo ikke om Islam annet enn om terrorister, om motstand mot bygging av moskeer, om tøygriser — det er noe man ikke kjenner i utgangspunktet, og som blir presentert som noe nytt, påtrengende og konfliktfylt.

4. Selvfølgelig er førsteinntrykk og fordommer i høy grad ugyldige. Dette er det viktig å vite. Som beboer og sammfunnsmedlem i Norge har man et ansvar for å opprettholde og ære den tankefriheten og den sosiale basen som der finnes. Dette fordrer et visst metaperspektiv — man bør lære å se seg selv utenfra, ikke bare for å forstå hva man tenker, men også hvorfor man tenker det man tenker.

Følgelig ser man, dersom man følger den regjerende norske tidsånden, at det viktigste vil være å opprettholde den friheten og den "moralske" standarden man er mer eller mindre enige om at er den "norske". Dette vil si at man ønsker å gjøre mot andre slik man ville at de skulle gjøre mot en — naturlig nok — og ingen ønsker å bli marginalisert. Marginalisering er veien til opprør og ustabilitet.

Dette er altså moralen i min historie: Det er viktig at de spørsmålene du her stiller blir stilt, fordi man tvinges til å formulere årsaken til de fordommene man har. Og ved å analysere seg selv, blir man også kjent med problemet, noe som setter en i stand til å finne løsningen. Dagens problem er religionenes kamp seg imellom, løsningen er å lage et samfunn som gir rom til alle, som unngår marginalisering, som gir alle mennesker en følelse av verdi og eksistensrett.

KJØNN: Mann

ALDER: 25

RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: De facto ateist. Medlem av HEF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UNDERSØKELSE

1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"?

Trangsyn og fordømmelse

2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får?

Det første som slår meg er at mange muslimer ser på andre kulturer som feil og dårligere enn sin egen

3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam?

Ja

4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)?

Kjenner bare noen få muslimer selv, og de er egentlig ganske greier, men får ofte inntrykk av at de er unntaket.

ALDER: 18

RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist

Endret av haarod
Lenke til kommentar

1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"?

Burkaer og sandaler.

2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får?

Sikkert fordi mange muslimer bruker disse plaggene.

3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam?

Utelukkende. Jeg kjenner ingen muslimer, og bryr meg ikke nok om islam til å lese noen hellig bok.

4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)?

ALDER: 33

RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ikke akkurat fanatisk religiøs.

Lenke til kommentar

1. Fredens religion.

2.Fordi media skaper et feil bilde av islam.

4. Islam er en rasistisk og fodomsull ideologi og religion som ser ned paa andre raser en den arabiske og staar for etnisk rensing. Islam staar ogsaa for hellig krig, drap av ikketroende, holocause, homogent arabiskt samfunn. Islam kan vel best sammenlignes med vigrid. Samtidigt sier islam voldtekt, og drap er greit.

Bevis:

Qur'an:9:5 "Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war."

Qur'an:9:29 "Fight those who do not believe until they all surrender, paying the protective tax in submission."

Qur'an:8:39 "So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world)."

Qur'an:9:123 "Fight the unbelievers around you, and let them find harshness in you."

Tabari IX:69 "Arabs are the most noble people in lineage, the most prominent, and the best in deeds. We were the first to respond to the call of the Prophet. We are Allah's helpers and the viziers of His Messenger. We fight people until they believe in Allah. He who believes in Allah and His Messenger has protected his life and possessions from us. As for one who disbelieves, we will fight him forever in the Cause of Allah. Killing him is a small matter to us."

Qur'an:48:22 "If the unbelieving infidels fight against you, they will retreat. (Such has been) the practice (approved) of Allah in the past: no change will you find in the ways of Allah."

Qur'an:2:193 "Fight them until there is no more Fitnah (disbelief) and religion is only for Allah. But if they cease/desist, let there be no hostility except against infidel disbelievers."

Qur'an 5:51 "Believers, take not Jews and Christians for your friends. They are but friends and protectors to each other."

Qur'an 9:29 "Fight those who do not believe in Allah or the Last Day, who do not forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger, or acknowledge the Religion of Truth (Islam), (even if they are) People of the Book (Christians and Jews), until they pay the Jizyah tribute tax in submission, feeling themselves subdued and brought low." [Another translation says:] "pay the tax in acknowledgment of our superiority and their state of subjection."

Qur'an 5:14 "From those, too, who call themselves Christians, We made a covenant, but they forgot and abandoned a good part of the message that was sent them: so we estranged them, stirred up enmity and hatred among them to the Day of Doom. Soon will Allah show them the handiwork they have done

Qur'an 4:157 "'We [Jews] killed the Messiah, Jesus,' but they killed him not, nor crucified him. It appeared so to them (as the resemblance of Jesus was put over another man and they killed that man). Nay, Allah raised him up unto Himself. Those who differ with this version are full of doubts. They have no knowledge and follow nothing but conjecture. For surely they killed him not."

Tabari IX:113 "Allah permits you to shut them in separate rooms and to beat them, but not severely. If they abstain, they have the right to food and clothing. Treat women well for they are like domestic animals and they possess nothing themselves. Allah has made the enjoyment of their bodies lawful in his Qur'an."

Osv.

Samtidigt hater Muhammed alle som var svarte og eide til og med svarte slaver. Den som ser paa islam som fredens religion kan saa langt ifra vaere frisk. Islam er og blir en nazi lignende ideologi som bygger paa intet annet en fremmedfrykt og hat imot alle som er annerledes en muslimer.

Bare for aa gjore det klart saa vil jeg bare si at islam kom samtidigt som slaveriet i Sudan. Hadde det ikke vaert noe islam hadde det aldri vaert slaveri og etnisk rensing i Sdan, det hadde ikke vert slakting av kristene i Nigeria, det hadde ikke vaert dodstraff for aa bli voldtatt i Saudi Arabia osv.

Og til dere svarte muslimer vil jeg bare si: islam og Muhamme voldtak og gjorde deres folk til slaver! Dette paa samme maate som muslimene ogsaa tok hvite slaver.

Endret av Peter_Lynch
Lenke til kommentar
Dette er en debatt om islam og ikke kristendommen og j;dedommen. Disse har ingenting med ebatten [ gj;re, dessuten rettferdiggj;r de ikke hva islam handler om heller.

De er hller ikke sammenlignbare heller. Skal du sammenlige islam burde du sammenligne slam med Vigrid. Dessuten finner du langt ifra s[ lle sitaten i kristendommen som i islam.

Her finner du forskjellen:

http://www.vegardmartinsen.com/islamdenellevtelandeplage.htm

Neste gang du diskuterer islam h[per jeg du ikke avsporer debatten med kristendommen.

Det er ikke en avsporing, det er en helt grunnleggende sammenligning mellom tre svært nærmt beslektede religioner, og de politiske og økonomiske faktorene som får dem til å radikalisere seg, for å vise at din "analyse" av Islam ikke holder mål og er basert på i stor grad på fundamentalistisk kristen propaganda, fremmedfrykt, og vestlig imperialisme.

Du har tidligere kommet med utallige tråder og innlegg som viser klart ditt ståsted. Og det at du kritiserer den rasismen som finnes i deler av Islam, sier ingenting om dine egne holdninger. F.eks totalitære White-Powergrupper og Black-isolationistgrupper rettferdiggjør sin rasisme med å beskylde sine motstandere for rasisme, enten det er rett eller ikke.

At du linker til en imperialistisk objektivists sedvanlig uobjektive analyse hjelper heller ikke din troverdighet.

Det må være lov å påpeke løgner og propaganda i en tråd uten at det regnes som avsporing.

Men ja, jeg er villig til å diskutere Islam så lenge det er basert på sannferdige, objektive og rasjonelle argumenter, noe jeg hittil ikke har sett fra deg.

Men på den positive siden virker det jo som du tar klar avstand fra Vigrid, noe som selvfølgelig er bra. Fortsett med det.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

De tre siste innleggene i tråden er blitt slettet. Trådstarter ønsket at dere skulle svare på spørsmålene han stilte, ikke starte en lang diskusjon, med sammenligninger mellom islam, kristendom og jødedom. Sammenligninger mellom disse relativt like verdensreligionene kunne kanskje være relevant i en tråd ment for diskusjon rundt islam. Men når denne tråden fokuserer rundt en undersøkelse har ikke det noe i tråden å gjøre.

Snorre :)

Endret av Snorre
Åtte nye innlegg slettet med ny avsporing. La det ligge er dere snill.
Lenke til kommentar

Tusen takk til de som tok seg tid til svare på undersøkelsen. Oppgaven er nå levert og før dette emnet utløser en usaklig og / eller fiendtlig diskusjon, vil jeg at en moderator låser dette emnet. Takk.

ice

Endret av ice eightynine
Lenke til kommentar
Tusen takk til de som tok seg tid til svare på undersøkelsen. Oppgaven er nå levert og før dette emnet utløser en usaklig og / eller fiendtlig diskusjon, vil jeg at en moderator låser dette emnet. Takk.

ice

Moderator vil gladelig utføre trådstarters ønske.

Snorre :)

*Tråd stenges*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...