ice eightynine Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hei! Jeg driver med semesteroppgave og har lite tid. Jeg vil gjøre en undersøkelse som jeg kan ta med i semsteroppgaven min. Dette her er veldig viktig og jeg håper at alle forstår det. Jeg vil ikke ha tullesvar eller andre frekke bemerkninger som er nedverdigende på noen som helst måte. Undersøkelsen består av 4 åpne spørsmål og dere kan svare akkurat så kort/langt som dere ønsker. Det viktigste er at dere er ærlige og at dere ikke hermer etter hverandres svar, men tør å si hva som virkelig er i deres hjerter. Kjønn, alder og religiøs/ikke-religiøs tilhørighet må også oppgis. Håper så mange som mulig svarer. UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? KJØNN: ALDER: RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Tusen takk på forhånd til de som tar seg tid til å svare. En moderator kan NÅ låse dette emnet!!! ice Endret 3. mai 2008 av ice eightynine Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Krig 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Antar denne tanken kommer av at det er krig eller uroligheter i mange land der islam er statsreligion i dag. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja, utvilsomt. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Var opprinnelig antirasist og veldig tolerant ovenfor innvandrere, men har merket at dette har endret seg noe etter terrorangrepene på vesten de siste årene. Ikke til den grad at jeg har blitt rasist, men at jeg har blitt mer skeptisk ovenfor innvandrere, og da særlig de av et arabisk utseende eller som kan tenkes å være muslimer. KJØNN: Mann ALDER: 28 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Kristen Endret 11. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Undertrykkelse 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Islam betyr underkastelse og det er helt klart undertrykkende. Undertrykkende for intellektet generelt sett og direkte undertrykkende for kvinner. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Til en viss grad, media ha en evne til å spissformulere, så en må ta noe av det med en spade salt. Det er likevel liten tvil om at Islam er en trussel mot sivilisasjon og utvikling slik den fremstår i dag. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Tilogmed moderate muslimer har tildels ekstreme holdninger hva jihad, kvinner og det å forlate islam, spotte Muhammed og allah. Yringsfrihet er noe denne grupperingen ikke forstår hva er. Måten det proklameres at islam er "fredens religion" ved å skyte på, brenne bilder og flagg og samtidig opplever at muslimer i europa bifaller denne type oppførsel viser jo hvor stor evnen til kognitiv dissoans kan strekke seg selv hos ikke-fanatikere når det kommer til religion. KJØNN: Mann ALDER: 32 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist - sekulær humanist. Lenke til kommentar
dabih Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Disiplin. Bønn. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Bildet som dukker opp, er en man som ber i en moské. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Definitivt. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Tror media har skapt et skevt bilde av islam, da mye av de som omtales som Islam på TV i dag, egentlig er kultur og fenomener skapt i etterkant av selve religionen. Men det kan vel kalles Islam uansett på lik linje med dagens kristendom, som også er litt avvikende fra den opprinnelige historien. KJØNN: M ALDER: RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Lever i nuet. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Konflikt. (Dessverre). 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Mye pga den konflikten som er i mange områder hvor Islam er den dominerende religionen, vet at Islam ikke nødvendigvis har noe med dette å gjøre. Og den religions konflikten som pågår mellom kristene og muslimer, eller vesten og muslimer til en viss grad. Begge sider har en lei tendens til å generalisere og ha sterotyper av den andre. Og den kampen bl.a kvinner i muslimske land kjemper for bedre/like rettigheter. Konflikten er gjerne det media ser ut til å presentere/servere, da det (muligens) selger bedre. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja, først til et negativt bilde, og siden til noe mer balansert etter som jeg har fått mer informasjon. Bør se/lese om noe mer enn bare nyhetene. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Tror mange har ett skjevt bildet av hva Islam er, til og med muslimer, selv vet jeg ikke nok. Religionen får nok urettmessig skylden for noe som har rot i kultur og tradisjon, men religion og kultur har nok påvirket hverandre opp igjennom historien. Mange (meg selv inkludert) tenker nok mest på midtøsten når man tenker på islam, der er det mye stamme kultur og skikker(?) som gjelder, og jeg har inntrykket av at mange ikke er så opplyste som de burde ha vært. Slik at de er mye mer mottakelig for propeganda (dette gjelder nok en del av oss i vesten også, men her er muligheten bedre til å få tak i informasjon om man ønsker). Konflikten mellom muslimer (midtøsten) og vesten har ikke nødvendigvis rot i religions forskjeller, men det vesten har fiklet med i midtøsten opp igjennom historien. Kan igjenn ikke nok om dette, men har fått med meg at disse elementene er noe som ikke bedrer vestens "rykte" hos arabere/muslimer. KJØNN: M ALDER: 32 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Kultur. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Fordi religion er kultur, og i Norge i dag er Islam den religionen med mest kultur direkte knyttet til seg. De fleste muslimer i Norge har noe kulturelt knyttet til seg nettopp fordi de er muslimer og det gir dem noe felles. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ikke religionen slik den fungerer i vesten, men ja, media er omtrent det eneste stedet jeg får høre om hvordan religionen står i østen. Da får jeg bilde av islam som en religion like konservativ, dominant og undertrykkende som kristendommen var i Norge for 100 år siden. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Islam er en fin religion. Tilhengerne av Islam har ikke noe kulturelt rom for å vri og vrenge på troen sin. Enten tror man på alt, eller så tror man ikke på noe av det, og det er slik det bør være med religion! KJØNN: Gutt. ALDER: 17. RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 1. Fundamentalisme. Religiøse ledere. Muhammed-karikatur-hendelsen. 2. Religiøse ledere ser jeg ofte i media der de taler til en forsamling på mange tusen, blant annet i Iran. Religiøse ledere, Al-Qaida, Taliban og Nordalliansen er fundamentalistiske personer og organisasjoner, og er mye oppe i media, derfor tenker jeg på de. Muhammed-karikatur-hendelsen har jo vært svært mye oppe i media. Har lest og sett om den også. 3. Definitivt, men ikke så mye(tror jeg). 4. Har ikke noen egne opplevelser eller noe sånt men jeg har blitt fortalt litt av en afghaner i klassen som kanskje ikke er så relevant, men jeg tar det med likevel. Han sa i hvert fall at når han var i Afghanistan,(9-10 år gammel) pleide kameratene hans å leke med RPG'er(rakettkastere) mens de hoppet på utbrente, sovjetiske tanks. Grunnen til at jeg forteller dette er at man nesten bare ser skyting og ungdommer som bærer våpen og slikt på media om Afghanistan, og mange tenker sikkert, som jeg gjorde, 'Media fokuserer jo selvfølgelig kun på krigshandlingene o.l., for å få flest seere'. Men kanskje det ikke er så sant likevel? I følge han i klassen min virker det jo helt ekstremt, at foreldrene lar barna leke med livsfarlige rakettkastere. Vel vel, jeg tror nå i alle fall at det i hvert fall i Afghanistan er gærne våpentilstander for øyeblikket, i kjølvannet av Sovjet-Afghanistan-krigen og Taliban-krigene. EDIT: innser nå at jeg sporet grundig av, men det får så være Gutt 16 år Ateist Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Muslimer. Midtøsten. Kulturklæsj. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? - Tilhengere av Islam er muslimer. - En region med en del land med muslimsk teokrati. - Konflikten mellom tradisjonelle "vestlige" verdier og islamsk fundementalisme. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja, det er vel uunngåelig. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Dette er vel ikke verdens sterkeste argument, men basert på de venner og bekjente jeg har som er muslimer, så er islamofiobien som herjer i Europa temmelig irrasjonell. KJØNN: Mann ALDER: 18 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på)når du hører ordet "ISLAM"? Fordommer 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Medias demonisering av religionen. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Jeg regner her med at du mener mainstream media, som VG, Dagbladet, NRK, TV2, osv., og ikke media generelt. Da er svaret i stor grad, nei. Norsk, eller vestlig media, har viser kun religionens skyggeside. En vinkling jeg ikke synes representerer den jevne muslim. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Selv om islam fremstilles som terrorens religion, er t.eks. majoriteten av terroren i USA begått av kristenfundamentaliser, også kalt Domestic terrorsime. Majoriteten av verdens muslimer kan på ingen måter kalles fundamentalister. De anstendige mennesker som ikke skiller seg i noe vesentlig grad fra kristne av samme kultur. KJØNN: Mann ALDER: 22 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Agnostiker (En moderator kan låse dette emnet den 20.april) Hvorfor? Selv om du ikke har bruk for tråden etter 20. april betyr ikke at andre ikke kan ha det. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Terror. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Fordi jeg føler terrorister er overrepresentert i islam, og at terror brukes av islamister veldig ofte. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Helt klart, men mediene har i større grad forsterket mine meninger enn å forandre dem. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Jeg er ingen rasist. Jeg er bare lei av død, terrorisme og helvete som skapes på grunn av denne religionen. KJØNN: Mann ALDER: 19 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Agnostiker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+723465 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Islamofascisme. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Islam er en homogen religion som utelukker all annen form for kritisk og øvrig tenking, og som ødelegger samfunn og alle som følger det. Degraderer vitenskap til det punktet hvor det finnes mange ekstremister som motarbeider all fremgang og demokrati i verden gjennom terrorisme, for å fremme sin sak, uansett hvor idiotisk det måtte være å gå fram for den måten. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Helt sikkert. Men ikke utelukkende. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Islam, som pleide å være en religion fylt med framgang og vitenskap, har blitt gjort til en idiotisk parodi på et levesett som sprer hat og reduserer personlig frihet og menneskerettigheter til null. Verden ville definitivt vært et bedre sted uten moderne Islam. Islam fra 800 år tilbake ville vært betraktelig mer ønskelig. KJØNN: Mann ALDER: 18 RELIGIØS TILHØRLIGHET: Anti-teist Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Hvit kjortel, burka o.l., ellers terror(isme). 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Bilder som assosieres med ordet «islam», svært påvirket av media, det være seg alt fra nyheter til film. Utover det tar fantasien overhånd og blåser opp allerede registrerte inntrykk og bilder. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Media former de aller flestes oppfatning av islam, da det er ofte er ens eneste vindu ut mot omverden, andre kulturer, verdensdeler osv. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Islam sidestilles for mange med terrorisme og kvinneundertrykkelse – dette gir opphav til den typen bilder som svis fast på netthinnen. Boken «Drageløperen» av Khaled Hosseini gir et ganske annet innblikk i islamsk/midt-østlig (eg. afghansk) kultur enn det som framstilles i media. Denne boken symboliserer for meg en sårt tiltrengt moderering i Vesten angående vår gjennomsnittlige oppfatning av islam; den sår empati der frykten ofte råder grunnet uvitenhet. Det er en knakende god bok, islam eller ikke islam. Anbefales. Dessverre er fremmedfrykt en ytterst menneskelig egenskap som er vanskelig å komme over for de fleste. Media spiller på det folk reagerer på og gir dem det de «vil ha». Kanskje er det på tide media tar ansvar i stedet for å jakte på seertall, men kapitalismen står dessverre svært sterkt. De fleste ser på nyhetene, men de færreste tar seg tid til å se en dokumentar som tar for seg livet som gjennomsnittsmuslim. Og hvorfor skulle man gidde? Det betyr svært lite for mannen i gata å skulle utvikle en mer empatisk holdning overfor islam. Noen må ta ansvar, og da står nyhetsmediene sterkest. KJØNN: M ALDER: 22 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Hype. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Fordi media og politikere har hypet fram en konflikt som ikke eksisterer. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja, selvfølgelig. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Er mot organisert religion i alle sine former, men har mye positive erfaringer med religiøse personer, inkludert muslimer. Har ingenting i mot religiøse som mennesker. Etter den kalde krigens slutt så er Islam rettmessig båret fram som den nye fienden til vesten, noe som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. De fleste fenomener som har blitt assosiert med Islam siden den gang har lite med Islam å gjøre. Selvmordsbombing er ikke et Islamsk fenomen. Terrorisme er ikke et Islamsk fenomen. Fundamentalisme er ikke et Islamsk fenomen. Jeg har ingenting til overs for Islam eller andre religioner, men hele framstillingen av en sivillisasjonskonflikt mellom oss "moderne" i vesten og de "middelalderske" Islamister er basert på propaganda og løgn. Og så lenge den internasjonale utviklingen fortsetter mot mer globalisert kapitalisme og utnytting, kommer vi til å se mer og mer terrorisme i selvforsvar, også fra andre grupper og innad fra vestlige borgere i vestlige samfunn. Jeg kan også legge til at en del av svarene i denne tråden burde holde til innleggelse på sinnsykehus på grunn av paranoia. Det er sinnsykt at man i et land som Norge, som tjener seg rike på andres lidelse, kan beskylde de som ligger nede under vår deltakelse i økonomisk og militær undertrykking for å være en trussel mot oss mens vi sparker dem i hjel. KJØNN: Mann. ALDER: 27 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Anti-teistisk, religiøs anarkist. Endret 15. april 2008 av Niskivara Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 1. Krig 2. Fordi media skaper et feil bilde av islam, rett og slett 3. Ja 4. Vil bare si at muslimer er greie folk- hvis man ser bort fra bin laden og fundamentalister. Flere venner av meg er muslimer, og kan jo si at snillere og greiere folk skal man lete lenge etter . Kjønn: Male Alder: 20 Religiøs/ikke-religiøs tilhørighet: Kristen Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? "Enda en forbanna religion" 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? "Fordi all religion er fucka =)" 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? "Lite" 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? "Religion i samvær med andre burde være forbudt. Sekularismen burde styre verden, så kan folk tro hva faen de vil, så lenge ingen prakker sine tullete meninger på andre. Det synes jeg om religion." KJØNN: Gutt ALDER: 18 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Atheist Endret 16. april 2008 av Gamlemor Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 UNDERSØKELSE 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Intoleranse, undertrykkelse, hjernvasking. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Som de fleste religioner spiller Islam på frykt for de ukjente og utnytter befolkningen for politisk makt. Islam er en av mest aggressive religionene som kombinerer politikk og religion og det blir det trøbbel av. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Det er mest av egenerfaringer av å vokse opp i et flerkulturelt samfunn og media som har gitt islam mye oppmerksomhet de siste årene. KJØNN: Mann ALDER: 21 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Problemer. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Det er utrolig mye negativt som skjer. Terror er én ting om enn relativt liten del. Det i seg selv bekymrer meg ikke her i Oslo. Jeg er også opptatt av hvordan islam påvirker familieforhold og samfunnet ellers, og hvordan muslimer (i England spesielt) stadig krever rettigheter som langt overgår det vi forbinder med normal religionsfrihet. Eksempelvis: "Muslim sex offenders may opt out of treatment" http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml.../nmuslim108.xml Slike nyheter er det mye av. Samtidig er det slik at de menneskene med muslimsk bakgrunn som er mest liberale også er de som bidrar til at bildet ikke er helsvart. Jeg er altså svært oppmerksom på lyspunktene, men erfarer altså at lyspunktene stort sett kommer på tross av islam snarere enn på grunn av islam. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Media er forskjellig over hele verden, og de norske mediene har egentlig ikke vært med på å forme mitt bilde av islam siden jeg nå kan sjekke ut de nyhetene jeg vil utenlands. Jeg må kanskje påpeke at det ikke er mitt inntrykk at mediene er ensartede, og denne undersøkelsen viser jo at det er forskjeller: Undersøkelsen byr på et annet interessant resultat. 49 prosent av journalistene som har svart støtter redaktørenes avgjørelse om ikke å publisere Muhammed-karikaturer. 36 prosent mener tegningene bør publiseres, mens 16 prosent oppgir at de ikke vet. http://www.journalisten.no/story/51722 Det som jeg oppfatter som problemet er ikke så mye nyhetsrapporteringen. Nyhetene pleier å smelle, og så løper alle i flokk uansett. Men kommentarer og kronikker til journalister er det en del å si på. Jeg har inntrykk av at de for en stor del driver og skjønnmaler for å kompansere for de dårlige nyhetene de skrev dagen før. Marthe Michelet har jo drevet en kampanje mot Hege Storhaug i det siste. Storhaug kan nok være litt monoman, men Michelet, som ligger et godt stykke til venstre, har brukt sin stilling som journalist til å spre møkk. At mange av dem som gir seg ut for å være opptatt av likestilling og muslimske kvinners rettigheter, i realiteten er urtypiske rasister og sexister. Det mange nekter å ta inn over seg er at dette ikke bare gjelder en og annen gærning, men at samtlige av de høyrepopulistiske partiene i Europa nå har oppdaget hvor opportunt det er å bytte ut «innvandrerne stjeler jobbene våre» med «innvandrerne undertrykker damene sine. Videre har man Aftenposten som nylig premierte Mohammed Usman Rana 10 000 kroner for at han kalte Norge for et "ekstemistisk" sekulært samfunn. Da dette skapte en hel del støy gikk Stanghelle ut og forsvarte ham mens han anklaget alle andre for å være intolerante. http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle2287010.ece Og så har man Ulf Andenæs, også i Aftenposten, som skrev dette: Derfor har jeg lest Ransas prisbelønte artikkel på nytt, omhyggelig, setning for setning. Det er tankevekkende å konstatere at jeg ikke finner en eneste setning i teksten som jeg kan oppfatte som utilbørlig. Men siden vi er så heldige å leve i internett-alderen trenger vi jo ikke slå oss til ro med hva norske medier skriver, så jeg for min del følger mer mye med på nettsteder som har peiling på religion, og ikke ser på islam-debatten som en rasediskusjon, slik Michelet gjør. (Både ytre høyre og venstre vil i stor grad gjøre dette til et rasespørsmål, snarere enn et religionsspørsmål, og de hjelper hverandre med å skape dette bildet.) Et annet problem i de norske avisene er at de fremstiller islam alt for monolittisk. Det er 1,3 milliarder her og 1,3 milliarder der, uten at de er så flinke til å drøfte forskjeller og interne diskusjoner. De lyspunktene jeg nevnte lenger oppe - som betyr mye for humøret - er de ikke så flinke til å få frem, fordi de innebærer ofte en implisitt eller eksplisitt kritikk av islam. Ayaan Hirsi Ali er for eksempel ikke spesielt populær har jeg inntrykk av. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Tja, jeg har noen blogger og sluker religionsstoff generelt, og henger på et forum for eks-muslimer i ny og ne. Er opptatt av at muslimer bare er født inn i religioner, de er ikke noe mer naturlig religiøse enn det vi er. Er også kritisk til religioner generelt, og islamkritikken kommer som en følge av det. KJØNN: Mann ALDER: 33 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist (medlem av HEF) Endret 18. april 2008 av Strappado Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Religion, med et stort image-problem i Vesten. 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Veldig mange ser ut til å mene at muslimer er verre enn andre mennesker fordi de er muslimer. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja, det er hovedsakelig fra media jeg får vite om andre menneskers meninger om islam. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Nei. KJØNN: Mann ALDER: 20 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ateist/agnostiker// Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 1. Hva er det første som faller deg/ (du tenker på) når du hører ordet "ISLAM"? Religion 2. Begrunn hvorfor du akkurat får den tanken som du får? Fordi Islam er en religion på lik linje med kristendom, hindiusme o.s.v, og jeg de siste årene har blitt mer og mer imot religioner. 3. Har media på en eller annen måte hånd i å forme/skape ditt bilde av Islam? Ja fordi de skrives veldig mye om religionen er det nesten umulig å ikke la det farget synet mitt. Prøver dog å lese artikler både de få positive og mange negative artiklene som er. 4. Noe annet du vil tilføye (egne erfaringer osv.)? Jeg er aller mest opppgitt over at vi vesten er så forferdelig trangsynt og fordomsfulle ovenfor islam og muslimer generelt. Det virker som en del mener det er sannhet i at de ser på alle oss om vantro hunder og dersom en muslim fikk sjansen ville han meid ned stortinget og satt opp en moske. Etter ti års skolegang ofte mer, burde den jevne nordmann kunne tenke lengere enn dette. KJØNN: Mann ALDER: 20 RELIGIØS/ IKKE RELIGIØS TILHØRIGHET: Ikke religiøs Lenke til kommentar
ice eightynine Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Tusen millioner takk for svarene deres. Litt synd at det ikke er en eneste kvinne som har svart. Er det virkelig ikke kvinner her på forumet? :S Jeg lar emnet gå noen dager til. Igjen, TAKK! ice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg