eMTea Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Jeg starter opp en PC jeg har overtatt av en kollega, men er usikker på om han har hatt VGA eller DVI tilkobling på skjermen, jeg får i alle fall ikke noe bilde på min VGA skjerm, jeg hører maskinen starter, og diskene jobber, men skjermen får ikke noe signal. Må jeg ha en DVI skjerm for å stille tilbake til VGA? Jeg får ikke noe bilde under oppstart (DOS) heller. Endret 13. april 2008 av eMTea Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Begge kontaktene er aktive under oppstart, men en av dem kan være deaktivert i windows, men den pleier å stille inn dette selv. Om du ikke ser windows logoen når PC-en skrur seg på så er det noe annet galt. Har du satt skjermen på VGA-inn? Funker skjermen? Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Begge kontaktene er aktive under oppstart, men en av dem kan være deaktivert i windows, men den pleier å stille inn dette selv. Om du ikke ser windows logoen når PC-en skrur seg på så er det noe annet galt. Har du satt skjermen på VGA-inn? Funker skjermen? Skjermen funker, testet den på en annen PC, den har kun VGA inn, så er ikke noe innstillinger på det regner jeg med. Men jeg så at den ikke viste noe bilde når oppløsningen var for høy. Men den er vel ikke for høy under oppstart? Da er det vel 640x480 som er std? Det kommer ingen ulyder fra PC-speaker, og HDD'en jobber som normalt, det høres ut som windows lastes. Hovedkortet er et ASUS P5P800, og skjermkortet er Radeon X700 256mb. MEN!!! Nå, med hodet inni kassa, ser jeg at VGA-pluggen kun er en DUMMY!! hva faen lissom, er det noen vits, det vil si at jeg må ha en DVI-vga overgang da, for å bruke skjermen min. Endret 11. april 2008 av eMTea Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Nå etter litt frem og tilbake med diverse, fant jeg utav at BIOS batteriet var flatt. Byttet dette idag, men nå vil ikke maskina starte i det hele tatt, eller dvs at prosessorvifta setter igang, men jeg får ikke noe opp på skjermen, og hdd'en begynner heller ikke å jobbe. Kan jeg ha gjort noe feil ved bytte av bios batteri? Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Ingen som kan fortelle meg om jeg kan ha gjort noe galt ved bytte av bios batteri? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Mange spørsmål men dårlig med info: 1) Du sier at VGA-kontakten er en dummy. Hva får deg til å si det? Er VGA-kontakten på hovedkortet eller på skjermkortet? I ingen av tilfellene vil den være en dummy. Men ofte vil en VGA-kontakt på hovedkortet kobles ut hvis et separat skjermort settes i maskinen. Ofte kan også dette også styres fra BIOS. 2) BIOS-batteri: Ingen overvåkningskamera har filmet deg mens du byttet batteri. Hva gjorde du? Du er den eneste som kan si det. Men husk at egne settinger kasn fosvinne når batteri byttes. Dermed ender BIOS opp med defaultsettinger - noe som ikke burde gi problemer. Du har byttet til riktig type, fått god kontakt og montert det riktig? Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Mange spørsmål men dårlig med info:1) Du sier at VGA-kontakten er en dummy. Hva får deg til å si det? Er VGA-kontakten på hovedkortet eller på skjermkortet? I ingen av tilfellene vil den være en dummy. Men ofte vil en VGA-kontakt på hovedkortet kobles ut hvis et separat skjermort settes i maskinen. Ofte kan også dette også styres fra BIOS. 2) BIOS-batteri: Ingen overvåkningskamera har filmet deg mens du byttet batteri. Hva gjorde du? Du er den eneste som kan si det. Men husk at egne settinger kasn fosvinne når batteri byttes. Dermed ender BIOS opp med defaultsettinger - noe som ikke burde gi problemer. Du har byttet til riktig type, fått god kontakt og montert det riktig? VGA kontakten sitter på skjermkortet sammen med s-video og DVI, det jeg mener med dummy, er at den ikke har noen kontakt med selve printet, chassiet til pluggen står der, men inneholder ingen pinner. Det problemet er løst nå, bruker en DVI-VGA overgang. Bios bstteriet: Ingen som filmet meg faktisk, jeg ikke i BigBrother huset, så dessverre nei. Men det jeg gjorde var å slå av strømmen bak på PSU, så tok jeg ut mitt batteri, CR2032, dro på butikken, kjøpte et CR2032, monterte det, akkurat slik som det jeg tok ut hadde stått, slår på strømmen bak på PSU, trykker på power knappen. Prosessorvifta starter, ingenting mere skjer, ikke noen form for booting overhode. HDD'en begynner heller ikke jobbe, og ikke noe bilde på skjermen (som forøvrig funket fint før jeg byttet batteri...) Håper forklaringen holdt mål! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå