Gå til innhold

BSD/UnixHjelp! Alle mine flagg er "mixed up"!

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal sette opp "flaggene" på harddisken jeg har partisjonert for å kunne starte freebsd som standard i oppstarten av grub, men også ha muligheten til å starte debian hvis jeg er fysisk logget på? Ved denne posten har jeg lagt et bilde med kommentarer av hvordan harddisken min er partisjonert:

post-142167-1207917707_thumb.png

Som dere ser har jeg delvis prøvd å sette opp ett par nye flags men uten noe særlig hell. Jeg får bare feilmedingen: "No operating system installed...".

Først installerte jeg debian på maskinen, deretter partisjonerte jeg ut en del av hele harddisken for å installere det primære operativsystemet. Deretter installerte jeg freebsd. Men etter at jeg rebootet startet freebsd. Så jeg skiftet boot-flaggene til der jeg trodde de egentig skal stå når man booter Grub i Debian med en LiveCD. Ikkenoe hell denne gangen heller. Så jeg tok et screenshot, redigerte det, og spør dere her nå: Hvordan setter jeg opp flaggene slik at alt skal funke.

Eventuelt kan jeg jo installere debian nå nytt, men da lærer jeg jo ingenting :-)

Forrensten kan jeg legge til at jeg allerede har prøvd å sette en og en av alle partisjonene til "boot". Og grunnen til at flaggene står slik som de står på bildet var at jeg søkte på "images.google.com" etter et tilsvarende bilde som jeg viser dere nå som kansje skulle løse mitt problem "right away!".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"boot"-flagget er noe som stort sett bare brukes av DOS/Windows, og trengs ikke å settes i det hele tatt for å boote linux/BSD/etc fra GRUB o.l.

Blir litt forvirret av alt det du legger frem, men kan gi deg noen tips :

Installer FreeBSD på en partisjon, og installer bootloaderen på partisjonen, ikke på MBR.

Installer debian på nytt, evt boot med en livecd av noe slag og legg inn grub på nytt.

Så editerer du configfila til grub, og legger til en entry for FreeBSD. Her peker du bare grub til riktig partisjon, og legger til en "chainloader +1"-option. Dette gjør at grub fyrer opp FreeBSD sin bootloader fra riktig partisjon, også gjør FreeBSD sin bootloader resten av jobben med å få opp FreeBSD.

Litt grovt forklart, da jeg ikke sitter med nok info her og nå til å gi deg en detaljert guide, men det bør gi deg et grunnlag til å skjønne ca. hva som bør gjøres håper jeg. :)

Lenke til kommentar

Hvilken informasjon burde jeg gi deg om situasjonen?

Jeg har ihvertfall allerede installert freebsd vist som den svarte/ukjente partisjonen på bildet. da jeg installerte det valgte jeg standard istedenfor bootloader. dette gjør det mulig å reboote automatisk inn i operativsystemet fra grub remote via ssh eller noe liknende.

man kunne velge flere flags enn boot. men jeg vet ikke helt hva de andre kombinasjonene vil si. ihvertfall var det bsd partisjonen satt som boot etter at jeg hadde installert det.

jeg er ikke helt sikker på hvem av linux partisjonene grub ligger på, men jeg kan tenke meg at det da er den jeg må justere meg inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...