Gå til innhold

Test: Fortron Source Everest 1010 w

Anbefalte innlegg

Ser dere har testet flere 1000 W strømforsyninger i det siste, og er det ikke på tide å teste Mist 1000 W? Dere har testet Mist 500 W for lenge siden, og dere var veldig fornøyd med den.

Hei!

Dette har du helt rett i. En test av MIST 1000 W har vært i planene lenge, men dessverre er det ikke alltid det lar seg gjennomføre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt også helt bak mål av intel (ATX 2.2 spec) og PSU produsenter å kalle det "rails".

Temmelig misvisende når PSUen kun har 1.stk transformator som gir 12v ut.Hoved utgangen fra trafo spres så til 2/3/4/.. og via current limiters (sikringer)som skal tillate max 20A ihh til Intels PSU spec.

Man kan ha 3,4, eller 10 "rails" for den saks skyld men med samme trafo får man ikke mere total 12v effekt.

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt at man konkluderer med at dette er et produkt som kan anbefales :

- Dårlig rippel.

- Slapp kjøleløsning.

- Alt for høy pris.

En annen ting som irriterer meg Grossalt er at på side 3 så varierer dere posisjonen i grafene på de respektive volt som om artikellforfatter hadde tatt et par karsk innabords. På tide at dere standariserer Grafene og holder posisjonene og fargene konstante.

De tre påstandene dine er rett og slett oppspinn, noe jeg synes drar det saklige i innlegget ditt bra langt ned. når du ikke kan begrunne det. Rippelen er ikke den beste, men den er god nok - noe som blir presisert i artikkelen. Kjøleløsningen er meget god, jeg har til og med skrevet i ratikkelen av luften som kommer ut av strømforsyningen er relativt kjøling. Hvor har du egnetlig denne påstanden fra?

Prisen kan diskuteres opp og ned. Den har en stivere pris enn flere 1000-wattere, men det er sammtid mange som er dyrere. Prisene på strømforsyningsmarkedet varierer mye, selv om det er snakk om det samme antallet watt.

Når det gjelder grafene så er dette noe jeg sliter med. Det er ett eller annet som grafsystemet roter til når grafene konstrueres. Det står høyt oppe på "to-do"- listen min å fikse disse grafene.

Ser ut som du er litt hissig når det gjelder min subjektive mening, men jeg kan godt argumentere det for deg :

1 : Rippel

I selve testen så skriver du at flere av railene er innenfor grensene , dog så er 2 av dem faretruende nær hva som er godtatt av atx standaren, og hvis jeg forstår rippel grafene rett så har 600W og 800W belastning en god effekt på selve rippelen. Finnes mange strømforsyninger i samme klassen som har langt bedre rippel og når man først bruker såpass mange kroner så bør dette være best mulig : Anandtech 1000w psu roundup

2 : Kjøleløsning

Utifra testen så har viften ikke fått montert vibrasjonsdempende gummiknoter, selve viften er av typen Protechnic electric 120mm fan og jeg har ikke noe spesielt å utsette på den da den skal være stillegående. Selve kjøleribbene er en annen ting som jeg er skeptisk til da jeg er av den mening at man bør sørge for å ha en god overflate så man kan maksimere kjøling med optimal luftflyt. De som er brukt her er i min mening alt for spinkle og man kan lure på hvor optimalt de fungerer når man har en veldig høy belastning over lang tid.

Her er en del bilder fra kjøleløsninger som jeg mener er bedre dimensjonert til 1000W :

Coolermaster 100W

Tagan 1000W

Topower 1000w

Selve testen av 1000W strømforsyningene finner dere her : X-bit labs

3 : Pris

Synnes fortsatt at prisen er høy i forhold til hva som leveres, igjen min subjektive mening, jeg hadde i alle fall ikke kjøpt denne strømforsyningen da det finnes bedre løsninger der ute (se test til anandtech for eksempel), her har du et utvalg :

https://prisguiden.no/product.php?productId=92071

https://prisguiden.no/product.php?productId=80783

Når det finnes såpass mange strømforsyninger der ute i 1000W klassen så bør man kanskje ta en "roundup" og teste samtlige, på denne måten er det langt letter å kåre en vinner enn å kåre en vinner for hver test dere tar...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Malvado, Fortron Source Everest 1010 har:

- Dårlig rippel (Jeg vil si meget dårlig rippel)

Derfor har Fortron Source i enkelte tilfeller sakt følgende om ATX12V standarden og rippel

Maks tillat rippel på 12v linjen er 140mv (120mv er riktig)

Maks tillat rippel på 5v linjen er 100mv (50mv er riktig)

Maks tillat rippel på 3,3v linjen er 100mv (50mv er riktig)

- Slapp kjøleløsning. (Andre 1000w strømforsyninger har en mye kraftigere oppbygning)

Fortron Source (FSP) oppgir effekt ofte ved 25°C, mens for å følge ATX12V standarden så må effekt oppgis ved 50°C. Strømforsyningen kan levere 1010w ved 25°C, men trolig ikke mer en 850w ved 50°C.

- Alt for høy pris. (veiledende pris på 2195 kroner er alt for høy)

Alle disse er bedere til en billigere pris (Alle har en mye kraftigere oppbygning enn FSP).

1475kr Antec TruePower Quattro 1000W

1734kr Corsair HX 1000W

1795kr Thermaltake Toughpower 1000W

1834kr Cooler Master Real Power M1000 1000W

Her er et par tester av Fortron Source sin 1010w uten modulare kabler.

http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...-roundup_7.html

The 1010W FSP Epsilon is no good, either. My earlier tests indicated that this platform was only good for 400-500W models and not higher. The Epsilon 1010 proves the point: high voltage ripple, a noisy fan, and very unstable voltages. All of this makes it impossible for me to write a positive review of it.

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...GhlbnRodXNpYXN0

Previously other reviewers have reported out of specification ripple/noise on the 12v rails with other OCZ/FSP Epsilon based units at high loads, however we were unable to verify these ourselves because neither unit we had in for testing would complete a 100% load test. As it stands today the OCZ GameXStream 1010w is not all it should or could be.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Ser dere har testet flere 1000 W strømforsyninger i det siste, og er det ikke på tide å teste Mist 1000 W? Dere har testet Mist 500 W for lenge siden, og dere var veldig fornøyd med den.

Hei!

Dette har du helt rett i. En test av MIST 1000 W har vært i planene lenge, men dessverre er det ikke alltid det lar seg gjennomføre.

Håper dere får gjennomført det om ikke så alt for lenge! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...