Luaga Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei! Jeg har nettopp fått en Sigma 30mm f1.4 som jeg bestilte fra eBay som skal brukes på min Pentax k10D. Men, som mange andre så har jeg problemer med autofokusen. Den feilfokuserer helt konsekvent - enten litt foran eller litt bak motivet Er det mulig å gjøre noe med dette selv, eller må den returneres for evt. reparasjon? (det tar så lang tid, og jeg er så utålmodig!) (Dette er mitt første innlegg, får jeg svar, mon tro?) Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Velkommen til forumet! Ville bare påpeke at det høres litt lite konsekvent ut hvis den fokuserer både foran og bak (men alltid feil).. Kan du beskrive teknikken bak litt mer utfyllende? Bruker du ett eller flere fokuspunkter? Beveger du kameraet i forhold til motivet fra du fokuserer til du trykker på utløseren? Hvor mye feilfokuserer det? Andre vil sikkert komme med utfyllende beskrivelser av hvordan du kan analysere fokusfeilen, men jeg har alltid oppfattet feiljustert fokus som et konsekvent prosentvis avvik enten foran eller bak korrekt fokusavstand.. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Men kan uansett si at det å justere objektivet selv kan du ikke gjøre. Hadde det vært konsekvent finnes det kamerahus i den øvre enden av skalaen som stilles inn til å kompensere for feilfokus (eksempelvis 1D MarkIII) Lenke til kommentar
Luaga Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Tusen takk for raskt svar! Jeg kan legge inn noen eksempelbilder når jeg kommer hjem. Det er oftest slik at den fokuserer litt foran motivet på nært hold, og litt bak når det er lengre avstand. Det skjer både når jeg bruker punktfokus (det er det jeg vanligvis bruker) og automatisk valgt fokuspunkt. Jeg tok et bilde av skjermen nettopp med autofokus. Da ble bildet selvsagt uskarpt, og avstandsmåleren viste 0,6m. Så justerte jeg fokus manuelt, og fikk det skarpt ca. to millimeter nærmere 0,5m. merket (på avstandmålerskalaen, eller hva det nå heter). Velkommen til forumet! Ville bare påpeke at det høres litt lite konsekvent ut hvis den fokuserer både foran og bak (men alltid feil).. Kan du beskrive teknikken bak litt mer utfyllende? Bruker du ett eller flere fokuspunkter? Beveger du kameraet i forhold til motivet fra du fokuserer til du trykker på utløseren? Hvor mye feilfokuserer det? Andre vil sikkert komme med utfyllende beskrivelser av hvordan du kan analysere fokusfeilen, men jeg har alltid oppfattet feiljustert fokus som et konsekvent prosentvis avvik enten foran eller bak korrekt fokusavstand.. Lenke til kommentar
Jani2012 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Trodde alltid at autofokus er kamerahuset som stopper å fokusere når området i fokuspunktet er skarpt, som er vel igjen en utregning av når det er minst "blur" i området. Men hvis det er slik forstår jeg ikke funksjonen Ragamuffin nevner i 1D MarkIII - hvis det ikke er slik at denne funksjonen kan brukes av fotografen for å fokusere litt lenger vekk pga motivet han fotograferer. Ja dette var litt off topic, beklager! Jeg vett ikke hvordan du kan selv justere noe slikt i linsen din! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Dette er eksakt samme oppførsel som min 30mm utviser. Jeg har gitt opp å finne en løsning, siden både hus (Nikon D200) og objektiv er riktig kalibrert iflg. verksted. (og dette er vel nok et skudd for baugen ifht. Pentax' påståtte superpresise AF?) Endret 11. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det er mulig å lære seg å justere objektiver, men på generelt grunnlag så er det for vanskelig og tidkrevende for de fleste. Siden objektivet ikke fokuserer feil på samme måte hver gang så er det mulig vi snakker om et problem som oppstår i kombinasjon med kameraet og da blir det mye verre. Trodde alltid at autofokus er kamerahuset som stopper å fokusere når området i fokuspunktet er skarpt,Speilreflekser benytter fasedetekterende autofokus og ikke kontrastdetekterende autofokus som du beskriver. Med fasedetekterende fokus så vet man hvor mye man er ute av fokus og i hvilken retning, i allefall med en viss nøyaktighet. Dette er eksakt samme oppførsel som min 30mm utviser. Jeg har gitt opp å finne en løsningHvis du får prøvd det på et D3 noengang så vil jeg veldig gjerne vite om det fokuserer korrekt der. Samme med D300 siden det også har en oppgradert fokusmodul. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Dette er eksakt samme oppførsel som min 30mm utviser. Jeg har gitt opp å finne en løsningHvis du får prøvd det på et D3 noengang så vil jeg veldig gjerne vite om det fokuserer korrekt der. Samme med D300 siden det også har en oppgradert fokusmodul. Jeg vet i hvert fall at D300-brukere er fornøyd med Sigma 30mm, de opplever ikke disse problemene. D3 vet jeg ikke, men det kan være jeg kan finne ut. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) [quote name='k-ryeng'Jeg vet i hvert fall at D300-brukere er fornøyd med Sigma 30mm, de opplever ikke disse problemene. D3 vet jeg ikke, men det kan være jeg kan finne ut. Har du hørt noe om hvordan den oppfører seg med Canon 40d? Endret 11. april 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Dette er eksakt samme oppførsel som min 30mm utviser. Jeg har gitt opp å finne en løsningHvis du får prøvd det på et D3 noengang så vil jeg veldig gjerne vite om det fokuserer korrekt der. Samme med D300 siden det også har en oppgradert fokusmodul. Jeg vet i hvert fall at D300-brukere er fornøyd med Sigma 30mm, de opplever ikke disse problemene. D3 vet jeg ikke, men det kan være jeg kan finne ut. Jeg har som kjent betydelig mindre problemer med objektivet på D70'n min, så jeg bruker objektivet mye der. Med litt hell kommer det vel en D300 snikende på Oslo-treffet i morgen, så da kan jeg kanskje få gjort en liten test. Det virker som om det er en del variasjon ut og går, for det er vel mange D200-eiere som er fornøyde også? Endret 11. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Med litt hell kommer det vel en D300 snikende på Oslo-treffet i morgen, så da kan jeg kanskje få gjort en liten test. Hvis ikke så har jeg et testeksemplar av D300 her i heimen i helgen, så du kan jo stikke innom så vi får testet. Du vet hvor jeg holder til, sånn ca. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det virker som om det er en del variasjon ut og går, for det er vel mange D200-eiere som er fornøyde også?Det virker som jeg har identiske symptomer men at de bare oppstår i dårlig lys. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Det virker som om det er en del variasjon ut og går, for det er vel mange D200-eiere som er fornøyde også?Det virker som jeg har identiske symptomer men at de bare oppstår i dårlig lys. Jeg har problemer i all slags lys. Dette bildet er fokusert på de to rødkledde barna nede på gresset, og er vel det drøyeste eksempelet på bomfokus jeg har: f/8, så ingen mangel på dof! Aetius: Det var et svært fristende tilbud. Det kan tenkes at jeg benytter meg av det på søndag, om jeg får lov av kona... PM meg mobilnummeret ditt, så tar jeg kontakt om det blir aktuelt! Lenke til kommentar
Luaga Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Hei igjen! Jeg tror søren meg jeg har klart å fikse det ved hjelp av litt googling, prøving og feiling! Etter å ha skrevet ut noen fokus-test-ark og prøvd å fokusere med alle linsene mine, så oppdaget jeg at jeg har hatt et fokus problem med kameraet; det var kanskje ikke linsa som var problemet. Jeg har hatt et "back focus" problem. Og da måtte jeg gå til verks på en annen måte. Først kom jeg over denne siden: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22013971 der det stod at en luring i Korea hadde funnet en måte å justere fokuset i kameraet på ved å gå inn i service-menyen til kameraet, og her var fremgangsmåten. En forutsetning var da at man måtte ha firmwareversjon 1.1, for muligheten til å gå inn i servicemenyen ble visst fjernet i firmwareversjon 1.2. Så fant jeg denne siden: http://www.vietzon.com/red/forums/viewtopic.php?f=7&t=33 og der var en nedlastingslink til en side der en "tweaket" firmwareversjon 1.1 var. Det gikk greit å installere den på vanlig måte. Så fulgte jeg fremgangsmåten som stod på den første siden, prøvde og feilet litt, og så - vips - var alt i orden igjen. Hva skulle jeg gjort uten google? Så slapp jeg å sende linsa tilbake til Canada og ventet i en måneds tid mens servicefolka klødde seg i hodet uten å finne noe som var galt med linsa. Og, simsalabim, linsa funker, og kameraet er bedre enn før! MEN: Jeg tar ikke ansvar for det om noe skulle gå galt som følge av noe som står på disse sidene. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Bra jobba. "Bedre å være livløs enn rådløs" Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Har du hørt noe om hvordan den oppfører seg med Canon 40d? Har brukt 40D i kombinasjon med 30mm og det fungerer strålende. Skarpt, perfekt fokusert og fint. Akkurat som med 350D og 30D'ene jeg også har prøvd med. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Dette er som "musikk i mine ører" Crazysteps, blir spennende når jeg endelig får kloa i et slikt objektiv.. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Dette er som "musikk i mine ører" Crazysteps, blir spennende når jeg endelig får kloa i et slikt objektiv.. Bilder fra Canon 40D m/påmontert Sigma 30mm Endret 12. april 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Med litt hell kommer det vel en D300 snikende på Oslo-treffet i morgen, så da kan jeg kanskje få gjort en liten test. Hvis ikke så har jeg et testeksemplar av D300 her i heimen i helgen, så du kan jo stikke innom så vi får testet. Du vet hvor jeg holder til, sånn ca. Jeg testet på storm67's D300, og det var akkurat like jævlig. Prøvde raskt å avhjelpe med den geniale justeringsfunksjonen, men det hjalp ikke, siden det er helt uforutsigbart hvor mye den bommer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Med litt hell kommer det vel en D300 snikende på Oslo-treffet i morgen, så da kan jeg kanskje få gjort en liten test. Hvis ikke så har jeg et testeksemplar av D300 her i heimen i helgen, så du kan jo stikke innom så vi får testet. Du vet hvor jeg holder til, sånn ca. Jeg testet på storm67's D300, og det var akkurat like jævlig. Prøvde raskt å avhjelpe med den geniale justeringsfunksjonen, men det hjalp ikke, siden det er helt uforutsigbart hvor mye den bommer. Det høres ikke bra ut - hva med prøve å reklamere igjen - nå med litt bildemateriale som bevis? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå