Gå til innhold

Råd til vannkjøling, CPU og GPU-kjøling

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lyst til å vannkjøle systemet mitt, og trenger et par startråd om hva man faktisk trenger.

Jeg går snart til innkjøp av nytt kabinett, et Lian-Li PCB25B, hvor jeg ser ut til å kunne få plass til en 2x120mm radiator i front. Jeg vil helst slippe å gjøre modifikasjoner med kabinettet.

Skjermkortet, som er det viktigste å kjøle, er et XFX GeForce 8800GTX XXX 768M, og jeg tenkte å bestille denne vannblokken. Sekundært står CPUen, men den er som sagt mindre viktig.

Sett at jeg går til innkjøp av en radiator som MIST Extreme 2x120, hvor mye kan jeg egentlig kjøle?

Takker på forhånd for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den radiatoren du har tenkt deg vil fungere bra til det behovet du lister opp..

Selv startet jeg med en Reserator, men har nå beveget meg over på komponentløsning.

Har en cpu kjøler som er helt på par med de dyreste, men som ikke selges i Norge.. (jeg tester den ut for å vurdere agentur), swiftech pumpe, HWLabs extreme 2*120 radiator, DangerDen 8800 GTX kjøler, brønnreservoir som også er under uttesting, og stillegående effektive vifter..

Utifra hva jeg hører om hva du har og lurer på, så ser det ut til at mitt anlegg treffer ganske midt på hva du ser etter..

DangerDen er å anse som en av de bedre på kjøleblokksiden..

Både på CPU og GPU..

Pumper er det swiftech som er overlegen på..

Radiatorer er det litt mer ymse, men HWLabs er det ekspertene mener fungerer best (jmf. petras tech shop/sidewinder systems/microplex)

Mine erfaringer relatert til tverrsnitt på rørene er at det har egentlig liten betydning så lenge de har en grei størrelse.. dvs.. ikke velg mindre enn 3/8"..

Selv kjører jeg på 1/2", men det er ikke egentlig behov for det..

Håper dette hjalp deg litt på vei, og lykke til i jakten på den rette komboen.

-Blc

PS: et lite bilde av siste oppsett mens det står på badet og kjører lekkasjetest (derav tørkepapir)

post-79968-1207917919_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si.. Min erfaring er at den ofte bare kan festes med de 4 skruehullene som er for den ene av de 2 vifteplassene..

Men.. om det er noen trøst, så henger den mer enn godt nok der. du MÅ ikke bruke alle 8 for at den skal henge bra.

Lenke til kommentar

Godt å høre. :)

Er det noen spesielle pumper, tanker og/eller rør jeg burde bruke eller holde meg unna?

EDIT: Ser et lite problem her. Vannblokken til skjermkortet har 5/16 ID, slangene og resten av system er 1/4 ID, vil jeg kunne bruke en vanlig overgang uten store ringvirkninger?

Endret av Marley
Lenke til kommentar

stort sett ja..

Selv valgte jeg en annen GPU kjøler.. (DangerDen sin fullblokk utgave)

Med tanke på at gpu blokka er restriktiv i utgangspunktet burde en reduksjon av tversnittet ikke egentlig ha noen betydning, dog, i ditt tilfelle så er det faktisk en økning. (5/16" er større enn 1/4")

Er du sikker på at du vil bruk så lite tverrsnitt på rørene som 1/4"?

5/16 er forøvrig en zalman standard.. har en kamerat som bruker den dimensjonen på et system som kjører en quad core cpu.. derimot er han litt treg på å få tak i vannblokk til 8800 GT'en.. derfor kan jeg ikke si hvordan det er i det oppsettet, men jeg tror det burde gå bra.

EDIT: Når det kommer til pumper, tanker og rør, så ville jeg anbefalt deg de samme merkene som "proffene" bruker.. dette fordi det har mindre sjangs for å skuffe deg/bryte sammen.

- glemte å legge til svar på hva du faktisk spurte om..

Endret av mrblc
Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde håpet på å kunne kjøpe alt fra samme forretning. Men overlever vel uten.

Uansett, det burde kunne gå an å bytte ut niplene på vannblokken til GTXen, burde det ikke?

EDIT: Fant ut at det er lett å bytte slangedimensjon så det passer med skjermkortet. Kjøper bare 5/16-nipler istedet for 3/8. :)

Og jeg lurer på om ddenne tanken er noe særlig. Virker for billig til å være bra, men jeg sliter med å finne en god tankløsning som gir lett mulighet for å fylle på tanken om det trengs.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
den tanken er en god idé, men ikke lett å etterfyll nei..

da burde du også vurdere en FillPort, og et T-Ledd som den er koblet til..

(da må du også huske at fillporten skal være det høyeste leddet i maskinen.)

Hva med en drevtank (5,25) som har er et T-ledd med fillport like ved?

Tank pluss en fillport?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så veldig flink med verktøy, så jeg vil nødig ødelegge et Lian-Li til 2,1k ved å prøve å borre et hull i toppen for å få satt fast en fillport. Ved å bruke en liten drevtank, kan jeg ha en fillport mer eller mindre løst, som jeg kan dra ut ved å åpne sidedøren og fylle på litt vann når det trengs.

Men til det du sa om smart pumpeløsning, mente du MIST-pumpen med integrert vanntank?

Lenke til kommentar

Hei.

Skal komme med et par tips til deg.

1. Du har ikke plass i front. pga hdd bayene. Hvis du skal ha plass i front så må du flytte disse bakover. Men da vil du ikke ha plass til et stort 8800gts.

2. Omentrent hele poenget med vannkjøling er å flytte varmen vekk fra resten av kompnenetene. Det gjør du ikke ved å sette radiator i front. Hvis du da ikke lager en motsatt luftstrøm.

3. Siden du ikke vil gjøre noe med kabinettet så vil jeg anbefale deg å bruke en Radbox(blider lenger ned på siden)

4. Ikke bestill her i Norge. Dårlig utvalg av gode produkter.

5. Velg 7/16" ID på slangen over 1/2" nipler. Da er det litt vanskligere å få dem over men da er det såppas tett at du vil ikke ha bruk for klemmer(men vil på ingen måte anbefale og droppe dem)

6. Den zalman blokken er ikke noe smart valg pga den er laget av alu. Da det er stor fare for korrusjon av radiator evt. andre blokker.

Selv har jeg nettopp bestilt en EK-supreme blokk til CPU. Dette er en av de beste blokkene i dag. Dens rival er Dtek FuZion. Dtek blokken skal være best i en loop hvor det ikke kun er CPU.

Av GPU blokker så er det da EK-FC8800 GTXeller Swiftech Stealth som er verdt å ta en titt på av fullcover blokker, slik jeg har skjønt det. Og av ikke fullcover så er det Swiftech MCW60-R og FuZion-GFX . Fuzion er den del mer motstand i enn i Swiftech MCW60-R. Som Stealthen er bassert på.

Av pumpe så vil jeg anbefale deg Laing DDC-1T med en moddet topp. Selv venter jeg på min topp da med tank. Det er en krafig og stille pumpe bare man får litt mellom den og kabinettet. isopor, gummi, slange biter osv.. Fantasien setter grenser. Evt. så kan D5 være noe å se på. Men da den versjonen med variabel hastighet.

Av radiatorer så er det Swiftech og Hw-labs som er noe å se på. Alt annet vil jeg be deg holde deg unna. Joda ting funker. Men hvorfor ikke legge litt ekstra penger i det å få noe som funker. Hvis du ikke vil legge i en masse, masse penger å bli mannen i gaten ved å gå for en Thermochill radiator som er vell pr dags dato kongen i gaten.

Av tank så har det egentlig ikke så mye å si. Så lenge du har plass så går du ikke for en fillport. Har selv en fillport i loopen min nå. Å det er siste gang jeg bruker den uten noen tank i loopen. Ved bruk av tank rett før pumpe og plassert over pumpe så vil det være mye lettere å fylle loopen med vann å få vekk luft.

Å en ting til. Ved bygging av loop så er det viktig at man husker på at pumper suger aldri vannet de dytter kun. Slik at man må plassere tank høyere enn pumpen.

Håper ting blir lettere nå;)

Lenke til kommentar

Hei.

1. HDD-racket forsvinner.

2. Radiatoren suger inn kald luft fra fronten med de to 120mm-viftene. Funker det dårlig, snur jeg viftene og problemet er løst.

3. Jeg bestiller i Norge når Norge har delene jeg trenger. :)

4. Ang GPU-blokk, så kan jeg vurdere det.

5. Har lest litt rundt, og funnet ut at jeg ikke gidder å ha en sær slangedimensjon når det er unødvendig.

6. Ang. radbox, så rangerer det sammen med UV-lys i kabinettet på "det styggeste man kan gjøre med en datamaskin"-skalaen. ;)

7. En HW-labs-radiator er ikke umulig. Men jeg vil se gode tall på at den er bedre.

Du gjorde ikke ting lettere, du sa akkurat at alle råd jeg har fått og lest om nå er feil.

(Keep in mind, people, jeg skal ikke overklokke)

Lenke til kommentar
Hei.

1. HDD-racket forsvinner.

2. Radiatoren suger inn kald luft fra fronten med de to 120mm-viftene. Funker det dårlig, snur jeg viftene og problemet er løst.

3. Jeg bestiller i Norge når Norge har delene jeg trenger. :)

4. Ang GPU-blokk, så kan jeg vurdere det.

5. Har lest litt rundt, og funnet ut at jeg ikke gidder å ha en sær slangedimensjon når det er unødvendig.

6. Ang. radbox, så rangerer det sammen med UV-lys i kabinettet på "det styggeste man kan gjøre med en datamaskin"-skalaen. ;)

7. En HW-labs-radiator er ikke umulig. Men jeg vil se gode tall på at den er bedre.

Du gjorde ikke ting lettere, du sa akkurat at alle råd jeg har fått og lest om nå er feil.

(Keep in mind, people, jeg skal ikke overklokke)

Okei. Trodde du skulle ha 5 disker i kabinettet;) Slik at da har du plass.

Men du har ikke plass oppover da jeg kan tolke av bildene at det er kun 24cm med plass i front. Da en dobbel radiator skjeldent er mindre enn 27cm. Slik at da må du modde litt for å få den inn. Slik at du da vil miste 3.1/5 bayen i front på dette.

Det er unødig risk å ta, det å bruke alu komponeneter i loopen. Da du også vil få bedre ytelse ved bruk av kobber blokk.

Ved burka av "sær" slange dim. så er det ikke unødig. Det er smart. Mye letter å unngå lekasjer i loopen.

Er enig med deg i at det er ikke spesielt pent. Men det er den monterings måten som gir best temps.

Også er det flott måte å montere på hvis du ikke ønsker å modde noe.

Selv har jeg 2 Mist radiatorer en enkel og en dobbel. Disse er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Har måttet lodde lekasjer som har kommet pga dårlig "sveising" i overgangen fra radiator til feste for nipler. Dette har jeg måtte gjort på begge to. Pluss at finnene står for tette samme slik at de funker dårlig med lav hastighets vifter og funker enda værre med kraftige delta vifter. Sammenlignet med en HW Labs Black Ice Pro II som jeg fikk låne av en kompis fikk jeg 10 grader ned på både cpu og gpu.

Lenke til kommentar

Tok vel feil angående radiatoren, jeg har bare alltid ansett MIST som et godt merke (Bruker viftene deres, samt har en 600W PSU som er veldig god), men siden det bare koster 150kr ekstra for en HW-labs, så tar jeg heller det.

Og jeg vet at jeg må kvitte meg med en 3,5-bay. Jeg trenger den jo ikke, men vil nødig begynne å hakke og kutte internt i kabinettet, så alternativet er to separate 120mm-radiatorer. Og det går fint an å ha dem i front. Er det bra nok for utallige modder jeg har sett, er det bra nok for meg. Ingen grunn til å ødelegge hele utseendet ved å ha ekstern radiator. Da kunne jeg likesågodt kjøpt en Reserator TX.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg kan skaffe deg en 5 1/4" baytank som det bare er å trekke ut for å fylle på..

Har ikke priser og bilder akkurat her jeg sitter nå, men om du tåler å vente litt så kan jeg finne ut av det.

(typisk at akkurat idag har jeg et salgsmøte som varer til 19 ikveld.)

Skal kunne klare å få tak i den med en svart front også, så du beholder det stilrene. (dog.. jeg ser det har liten betydning med tanke på at du har en stor tett dør i front.)

Gi meg gjerne en tilbakemelding om dette er av interesse.

Og ja.. jeg vet forumet ikke er en reklamespot, men jeg har ingen planer om å reklamere for hva annet jeg selger.. var mer ute etter å hjelpe deg med å finne hardware som passer inn med det du har av ønsker.

EDIT: er forsåvidt enig i at det er MYE flere alternativer i butikker i utlandet, men du virker tydelig bestemt på å kun bruke norske nettbutikker, og da er det bare microplex som har noe særlig utvalg (og da ikke spesielt bra utvalg egentlig).

Endret av mrblc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...