Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

GA-P35-DS3L FSB test

Anbefalte innlegg

Mens jeg venter på et bedre hovedkort så testet jeg et P35 hovedkort som jeg ikke hadde store forventninger til. GA-P35-DS3L, et budsjettkort jeg bruker til surfing. Det har kun 4pin CPU strøm inn, lite med volt å gi NB, SB osv. Men det har da pcie 16x, så om det skulle klare høy FSB kan jeg kjøre 3dmark på ett kort.

Høyeste SP1M stabilt på E8400 var 551, det booter på høyere, men klarer ikke å starte XP. Det er ikke stabilt nok til å kjøre 3dmark, tror kanskje SS'n ikke klarer å holde tempen lav nok på så høy vcore. Men hovedkortet har bare 1.6 1.8 og 2.0 som vcore valg. Og jeg hadde ikke en 50kohm vr for vmod. Så det ble ingen 3dmark denne gangen.

9438.jpg

oversikt.jpg

hovedkort.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer like langt uansett MP. Så er kortet som stopper.

Har ødelagt den ene rambrikka, så det blir dårlig med dual channel :(

Har ikke tweaket OS'et, hater egentlig cpu tester.

Aner ikke hva SS'n er god for, men temp i bios viser ca -30 med 1.8 vcore.

Lenke til kommentar
Var som Todda sier CPU PLL volten jeg mente. På 65nm C2D-cpuer så var det vanlig å øke denne for å komme forbi fsb-vegger. Men på Wolfdale så virker det som om man får høyere fsb hvis man lar denne volten stå ganske lavt. Men det er mulig at det varierer fra cpu til cpu.

Jeg tror ikke på fsb-vegger, bare sære prosessorer og kresne hovedkort. Det er jo bare å se på dagens situasjon; 45nm klokker best på p965 og 65nm klokker best på P35. Generelt sett da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Var som Todda sier CPU PLL volten jeg mente. På 65nm C2D-cpuer så var det vanlig å øke denne for å komme forbi fsb-vegger. Men på Wolfdale så virker det som om man får høyere fsb hvis man lar denne volten stå ganske lavt. Men det er mulig at det varierer fra cpu til cpu.

Jeg tror ikke på fsb-vegger, bare sære prosessorer og kresne hovedkort. Det er jo bare å se på dagens situasjon; 45nm klokker best på p965 og 65nm klokker best på P35. Generelt sett da, selvfølgelig.

Enig med deg der. Skulle ønske noen ville forsket litt mer på hvilke spenninger/forskjell det er på 965, P35 og andre kort. Det finnes noen helt spesielle kort der ute som alltid klokker fsb bedre enn sine brødre, man skulle studert disse litt og funnet ut hve de gjør forskjellig.

Hadde man klart dette hadde det kanskje vært håp for Q9450 også ...

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Angående PLL-volt så har jeg lest litt, og konklusjonen min er som følgende: Man må bare prøve seg frem når det gjelder hvilken volt den skal stå på, den er ganske viktig når det kommer til å få høy fsb....men det gjelder å finne den volten hket liker.

På et review jeg lest om Blitz så likte kortet han hadde seg på 1,7 tok han over ville den ikke så mye.

Kanskje dette ble litt rotete...

Lenke til kommentar

Enig med deg der. Skulle ønske noen ville forsket litt mer på hvilke spenninger/forskjell det er på 965, P35 og andre kort. Det finnes noen helt spesielle kort der ute som alltid klokker fsb bedre enn sine brødre, man skulle studert disse litt og funnet ut hve de gjør forskjellig.

Hadde man klart dette hadde det kanskje vært håp for Q9450 også ...

Tingen er, at det ikke er noe fasit. Hvorfor noen kort klokker bedre enn andre er det også mange svar på, men kort oppsummert slik jeg husker det:

-Strømtilførsel og regulering:

Jo renere strøm(flere kondensatorer, bedre kvalitet) jo bedre klokker prosessoren. Når det kommer til regulering er det viktig at det ikke blir hverken drop eller droop under load, det gjelder alle spenningene som hovedkortet tilfører; spesielt pll, vcore, vfsb og mch.

-Clock generator:

Har ingen anelse hvilkne som er bedre enn andre, men ICS skal være noe av det beste og vanligste. Noen mener at clock generator kan være en flaskehals, men det tror ikke jeg ettersom det ikke er selve clock generatoren som er klokket.

-"Batch"

Slik som prosessorer varierer det også fra kort til kort (altså hovedsakelig fra northbridge til northbridge) om hvor langt det kan klokkes. Slik som med GPU'er og RAM IC'er tror jeg, uten at jeg har det bekreftet, at noen kort har håndplukket eller bedre testet northbridge. Dette innebærer jo også, som med prosessorer, at noen liker seg ved lav spenning, noen ved høy, noen klarer høy klokk, andre ikke osv. Siden FSB avhenger av X antall chipper utenom CPU'en, vil jeg tro at høyere kvalitet på disse chippene, vil gi bedre overklokking, både på RAM og FSB.

Jeg tror ikke det er noe fasit på hvilkne spenninger som er bedre enn andre på hvilkne kort, jeg vil tro at dette avhenger som sagt av komponentene på hovedkortet og selvfølgelig prosessor.

~Todda7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...