EsAa Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hei! Leste i DN i går om at det er to forskjellige typer skatt du betaler når du skal få ut utbytte? Det er gevins og -utbytteskatt. Men hvor mange % skatt er det til sammen? EDIT: Et spm. til! Hva er det som avgjør at en aksje stiger? Hvor mange som kjøper og selger? Er det analytikere som påvirker oss? Endret 11. april 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hva er det som avgjør at en aksje stiger? Det finnes det flere tusen artikler/bøker/avhandling etc om. Så et fullgodt svar er vansklig å gi. Men; kort fortalt så er aksjeprisen satt i forhold til forventet inntjening og fremtidige verdier i selskapet betinget av den informasjonen man til enhver tid har. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei! Leste i DN i går om at det er to forskjellige typer skatt du betaler når du skal få ut utbytte? Det er gevins og -utbytteskatt. Men hvor mange % skatt er det til sammen? Gevinst og utbytte skattes til samme sats 28%. Hvis vi ser bort fra skjermingsfradraget så er det slik at dersom en aksje stiger 100kr i verdi og du selger den, så betaler du 28% skatt. Dersom du i stedet for gevinst får 100kr i utbytte så gir også det 28% skatt. Merk at det kun utløses skatteplikt når du realiserer en aksje (eller mottar utbytte), slik at du godt kan ha en aksjepost over mange år og se den stige betydelig i verdi uten å måtte betale skatt. Skjermingsfradraget er en årlig gavepakke til alle aksjonærer, som gir rett på rundt 3% årlig skattefri avkastning. Denne kan kumuleres samt benyttes både i forbindelse med gevinst på realisasjon og utbytte. Den samlede skattesatsen fra resultat til aksjonær er 1 - (0,72 x 0,72) = ca 48%, hvor selskapet først skatter 28% og du som aksjonær deretter skatter 28% (minus skjermingsfradrag) Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Takker for svar! Merk at det kun utløses skatteplikt når du realiserer en aksje (eller mottar utbytte), slik at du godt kan ha en aksjepost over mange år og se den stige betydelig i verdi uten å måtte betale skatt. Skjermingsfradraget er en årlig gavepakke til alle aksjonærer, som gir rett på rundt 3% årlig skattefri avkastning. Denne kan kumuleres samt benyttes både i forbindelse med gevinst på realisasjon og utbytte. Den skjønte jeg ikke helt! Jeg skal ikke betale skatt av en aksje jeg har før jeg tar den, og eve. får en gevints? ... Så altså si at jeg kjøper en aksje til 100 kr. Så stiger den til 150 kr, og jeg selger den. (Hvis vi ser bort ifra kurtasje). Da må jeg skatte 50*28%/100=14 kr. Altså jeg må skatte 14kr til staten, og sitter igjen med 136 Kr. Stemmer det sånn? Endret 11. april 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Det stemmer. Poenget var at du ikke betaler skatt før den selges. Selv om den stiger i verdi med 100kr hvert år i hundre år blir det ikke skatt - det får du først når du selger den. I ditt tilfelle hvor aksjen stiger i verdi med 50 kr stemmer regnestykket ditt såfremt den kjøpes og selges i samme år. Dersom du holder den over nyttår vil du få skjermingsfradrag, altså gis 3% av aksjens kjøpspris i fradrag når du skal beregne skatt. Kjøpspris: 100kr (dato: 01.06.2007) Salgspris: 150kr (dato: 05.01.2008) Her får du skjermingsfradrag siden du eide aksjen over nyttår. 100 x 3% = 3kr. Skatt = (150 - 100) x 28% - 3 = 11kr Endret 11. april 2008 av Pjotrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå