Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hva er det som gjør at noen mennesker blir populære?


Anbefalte innlegg

sosial intelligens og vennekrets? ne-ne-ne-ne.. det handler om gener! og hvor tiltrekkende man er for det motsatte kjønn, det er strictly obvious, får du de peneste damene, skjønner resten av flokken at du må gjøre noe rett, therefor popular.. men ting er mer komplex idag, you see terms like "løs" og "billig" er en slags balanseskapende force som holder ting med like, og jeg kan se det i det offentlige idag..det er svært få som har en stor populær status anywhere, man har "the regulars".. og man har avvikene som holder seg alene for seg selv.. at least that's my theory

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja delvis sant, sånn jeg forklarte det er det for gutter på min alder ihvertfall. På jenter har det kanskje litt å si det du sier, men jeg kjenner jenter som ikke har perfekt kropp men alikevel er søte og fulle av sjarm som man trygt kan si er populære ;) Men vi alle veit jo om de pene deilige jentene, som er helt fucked i hue som alikevel er populære, men det funnes som sagt unntak

 

Jeg kan skjønne at det jeg snakker om bare virker som piss når du er oppi 20 though.

Lenke til kommentar
Enig med han over meg. Nå er jeg bare 20 da, men ser helt tydelig at de "populære" fra tidligere år er helt borte. Kjenner en gutt og ei jente som var populære, de har est helt ut og er direkte stygge. Andre er liksom rett og slett ikke likt lengre, gud vet hva som skjedde.

 

Syns nå det er ofte at de populære er pene kanskje, men syns det absolutt virker som de med en god porsjon selvtillit- og ironi er de populære.

hva er det som skylles at de populære ofte forsvinner bort da?

Lenke til kommentar
Det som er merkelig i dag (23 år) er at mange av "vinnerene" på ungdomskolen i dag er helt borte. Ingen som hører noenting fra dem.

 

"Vinnarane "på ungdomsskulen blei taparar fordi dei aldri kunne gi slepp på det dei hadde i ungdomsskuletida. Må seie det var veldig smart å ofre karakterar og vidare liv for 3 års coolness.. Personleg veit eg av ei lang rekkje folk som var gudar på ungdomsskulen, som i dag sitt i kassa på supern. Skal love dykk at sistnevnte ikkje er så tøffe i trynet no lengre.

Lenke til kommentar
Hm, jeg har faktisk aldri merka noe særlig til det med "klasseskiller", hverken på ungdomsskolen eller videregående. Det kan kanskje ha noe med at jeg aldri har vært "utenfor" da, og kanskje har sett litt annerledes på det opp gjennom årene.

 

Vel det har jeg.

 

Nå går jeg i vgs på andreåret, og klassen vår er splittet i noen (grove) grupper:

 

- de kuleste/peneste (6-7) to jenter og 3-5 gutter

- vanlige jenter (8-9)

- vanlige gutter (7-8)

- taperne/nerdene/lav sosial intelligens (5)

 

Nå skal det sies at skillene ikke er så kraftige som jeg legger opp til her, men forskjeller er det definitivt.

 

Når det inviteres til fest er "nerdene" aldri invitert mens resten av klassen alltid er. Avogtil også med unntak av noen av de "vanlige" guttene.

 

pjuh.

edit: hater å kategorisere sånn. føler meg ond :/

Endret av AzureDragon
Lenke til kommentar

Men det er vel fullt mulig at taperne/nerdene også har heller lite til overs for de kule? De som er populære (vant med at alle liker de) har en tendens til å tro at alle vil være som dem.

 

Har også en lignende inndeling i klassen, jeg er et sted "midt i" og snakker greit med alle og får inntrykket av at "nerdene" faktisk ikke er interessert i å være som de mer populære, hvorfor det gjør de til tapere vet jeg ikke?

 

Edit: Det er vel alltid noe som er sett på som "kult" og "nerdete" i alle større miljøer (f.eks. skole), synes bare at fokuset på at de poplære er "bedre" blir litt feil. Ikke at jeg påstår at du mener det AzureDragon, det virker bare som en oppfatning mange unge har.

Endret av Kiruk
Lenke til kommentar
Enig med han over meg. Nå er jeg bare 20 da, men ser helt tydelig at de "populære" fra tidligere år er helt borte. Kjenner en gutt og ei jente som var populære, de har est helt ut og er direkte stygge. Andre er liksom rett og slett ikke likt lengre, gud vet hva som skjedde.

 

Syns nå det er ofte at de populære er pene kanskje, men syns det absolutt virker som de med en god porsjon selvtillit- og ironi er de populære.

hva er det som skylles at de populære ofte forsvinner bort da?

 

De fleste jobber som regel selgere senere i livet :p De sliter senere i livet pga karakter, mye fest og fyll gir jo konsekvenser. Ingen ting er gratis i samfunnet, med mindre de kommer fra rike familier

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Har også en lignende inndeling i klassen, jeg er et sted "midt i" og snakker greit med alle og får inntrykket av at "nerdene" faktisk ikke er interessert i å være som de mer populære, hvorfor det gjør de til tapere vet jeg ikke?

 

Edit: Det er vel alltid noe som er sett på som "kult" og "nerdete" i alle større miljøer (f.eks. skole), synes bare at fokuset på at de poplære er "bedre" blir litt feil. Ikke at jeg påstår at du mener det AzureDragon, det virker bare som en oppfatning mange unge har.

 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg mener at det ikke er de tingene som å være flink på skolen, å "nerde" seg osv som gjør noen til "tapere". Det er den sosiale intelligensen.

Jeg kjenner mange som har gode karakterer OG er kul. Vel, de ble vel først "ordentlig" kul på vgs.

 

 

- de kuleste/peneste (6-7) to jenter og 3-5 gutter

- vanlige jenter (8-9)

- vanlige gutter (7-8)

- taperne/nerdene/lav sosial intelligens (5)

 

La meg tippe, du tilhører førstnevnte gruppe?

 

seff :D

 

eller, nei. er litt rundt omkring jeg. De "vanlige" guttene og jentene er jo alle sosialt oppegående så jeg henger forsåvidt med alle, utenom de største raringene.

Lenke til kommentar

Ripoff fra wikipedia:

 

Den originale på sosial intelligens av Edward Thorndike, er: "dyktigheten til å forstå og styre men og kvinner, gutter og jenter - til å handle klokt i menneskilige relasjoner".

 

Karl Albrecht skrev i boken "Sosial Intelligens" om sosial intelligens i en fem-delt modell:

 

1: Sosial bevissthet

2: Tilstedeværelse

3: Ekthet (av engelsk authenticity)

4: Klarhet

5: Empati

...

 

Personlig er jeg overbevist om at hvem du knytter bånd med har med om du blir "populær" eller ikke. Knytter man sterke bånd med en person som er med i den "populære" vennekretsen, er det naturlig at man blir introdusert til de andre som er med, og i løpet av kort tid er man der selv.

 

Det samme gjelder for om du knytter bånd med en i den litt "nerdete" gjengen.

 

Så poenget mitt er at om du er populær eller ikke kommer an på om vennekretsen din er det eller ikke - det kommer veldig mye an på tilfeldigheter. Men hvem du knytter bånd med har selvfølgelig litt å gjøre med hva slags type du er som person.

 

Dette fører selvfølgelig med seg spørsmålet: hva gjør at en vennekrets er populær mens andre blir sett ned på?

 

Jeg tror dette har mye med dominans å gjøre. I ung alder blir gjerne hersketeknikker som frykt, trusler, mobbing og lignende brukt. De dominante vennekretsene utnytter usikkerheten som er veldig stor blant mange.

 

Når jeg sier frykt, trusler og mobbing høres det kanskje litt voldsomt ut. Det kan innebære:

- Å utnytte frykten mange har for å ikke passe inn i form av for eksempel "åpen" baksnakking og ryktespredning.

- True med "bank".

- Mobbe eller rakke ned på de som "skiller seg ut" -> øke frykten for å ikke passe inn.

 

Når jeg sier at dette er teknikker som blir brukt av de dominante/populære vennekretsene, mener jeg at noen - gjerne lederene - bruker disse.

 

Etter hvert som man blir eldre, endres synene på ting. Folk blir mer sikre på seg selv, og skifter syn på ting. Det å være (evnt. ha vært) flink på skolen og få gode karakterer - som på ungdomskolen var nerd alert deluxe - blir en bra ting, og fører til en god jobb. Det å skille seg ut blir en positiv ting, og gjør faktisk personer mer interessante.

 

Hersketeknikker som trusler og mobbing fungerer dårligere, selv om de i mange tilfeller blir brukt også i voksen alder. De fleste har heldigvis fått litt mer i toppen, og ser ned på det.

 

Dette er ihvertfall min teori :)

Lenke til kommentar

Det er vel en variant av tiltrekning, som igjen har med overlevelsesevnen å gjøre. De som «tiltrekkes» av folk med egenskap x,y,z kommer bedre ut av det fordi egenskap x,y,z for 100 000 år siden kom godt med når det gjalt å overleve, og det å tiltrekke det motsatte kjønn. I tillegg har det med social proof å gjøre.

 

Nå gjelder ikke dette på langt nær like mye for overlevelse i dagens verden, men det som dikterer hva vi tiltrekkes av er for det meste det samme ennå – vi befinner oss i en overgangsfase mellom det urgamle liv og det moderne liv. Jeg kaller dette evolusjonær treghet (evolutionary inertia), når verden og samfunnet forandrer seg raskere enn vi rekker å tilpasse oss. Det er på den andre siden i utgangspunktet liten tvil om at hvis man henger sammen med (og blir akseptert av) andre populære folk er man mer populær selv. Spørsmålet er om man holder seg i kjølvannet av andre populære eller går inn for å være den populære selv.

 

Hovedsaklig to måter (ytterpunkter) man kan ende opp slik på:

1. Gener som legger opp «tilfeldighetene» slik at man lærer seg de riktige egenskapene uten at man egentlig er klar over det. Det faller seg naturlig.

2. Man går bevisst inn for å lære seg dette, ofte etter at man innser at noe mangler på dette punktet.

 

For gutter går det mye på lederegenskaper: dominans, uavhengighet, selvsikkerhet osv. Vær deg selv, er det noe som heter, men de færreste skjønner helt og fullt hva det innebærer. Be your best self, er en engelsk, forbedret variant i PU-kretser.

 

Det er selvfølgelig ingenting i veien for at man kan være både faglig og sosialt flink; det er bare litt sjeldnere. Det at hersketeknikker blir uglesett tyder på at det er bedre å inkorporere alle mennesker i sin krets – å alliere seg med flest mulig – fremfor å skulle heve seg over alle og enhver. Jeg ser for meg at jo mer sosial en dyreart er, jo viktigere er det med slike sosiale allianser. Her kommer populariteten inn. Noen er overfladisk populære (falskt spill; funker til en viss grad), mens andre er genuint populære.

 

I skoletiden kommer hovedsaklig det sosiale fram, derfor virker de populære nærmest uovervinnelige. Når det senere i livet blir sett på som viktigere med faglig flinkhet->god utdanning->bra jobb forsvinner gjerne noen av de populære som ikke var balansert nok i sine evner. Hvorvidt denne faglige viktigheten er en samfunnsmessig illusjon kan diskuteres, men jeg tror det hersker liten tvil om at noe penger må til, og de må jo komme fra et sted. Noen drar bare dette mye, mye lenger enn strengt tatt nødvendig, men de om det.

 

Som Eivolele også sa: Dette er i hvert fall min teori. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg har merket på VGS er at pøblene som mobbet og alt sånt som var populære på ungdomskolen ikke er så populære på VGS. Så det kommer helt ann på hvilket stadiet i livet du er i over hva som gjør folk populære. Folk som er populære i dag er kanskje "nobodies" om noen år.

Lenke til kommentar

Jeg tror at vi finner vår plass i flokken akkurat som andre dyr.. noen blir nerder, noen blir tøffinger, noen blir mobbeofre, noen blir outsidere, noen blir populære.. Er rart å se men man har disse samme inndelingene på hver skole.. Det er vel bare sånn det blir, vet ikke hvorfor men..

 

Så har det jo også med oppdragelse og erfaringer og hjemmelivet osv å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...