Gå til innhold

Hvordan foregår portering egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hå.

 

Det som sies om NRDB er helt riktig.

 

En liten rettelse dog. Det er kun avgivende operatør og mottagende (bestiller) som må gjøre noe i sine nett (henholdsvis si opp nr, og opprette nr), alle andre operatører må bare endre sine rutingstabeller, noe som er automatisk.

 

Derfor kan jeg (som jobber hos en operatør) bestille hasteportering hos en annen operatør, ring på en jeg kjenner der og be han pent om å godkjenne den. Gjør han det så er alt i orden. Korteste tid det er mulig å hasteportere på er ca 45 minutter, men da brenner det. :)

 

At mobiloperatører ikke hasteporterer med mindre det er særs god grunn til det skjønner jeg meget godt. Det er snakk om enorme volum med porteringer hver dag, og jo mindre manuelt arbeid jo bedre.

 

Angrefrist spiller ikke inn på portering på noen måte, dette er regler nedsatt av PT av en samarbeidsgruppe fra flere operatører da NRDB ble opprettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
En liten rettelse dog. Det er kun avgivende operatør og mottagende (bestiller) som må gjøre noe i sine nett (henholdsvis si opp nr, og opprette nr), alle andre operatører må bare endre sine rutingstabeller, noe som er automatisk.

 

Betyr det at rutingstabellene oppdateres i sanntid, eller noe tilnærmet det?

Lenke til kommentar
En liten rettelse dog. Det er kun avgivende operatør og mottagende (bestiller) som må gjøre noe i sine nett (henholdsvis si opp nr, og opprette nr), alle andre operatører må bare endre sine rutingstabeller, noe som er automatisk.

 

Betyr det at rutingstabellene oppdateres i sanntid, eller noe tilnærmet det?

 

Jepp, IN-nodene som blir spurt ved ACQ blir oppdatert temmelig real time. Ser ut som om det på det meste går 5 minutter før de fleste er oppdatert. Her er det vel Telenor Fastnett som er tregest, fordi det går gjennom noen gamle systemer. Som regel går det fort der og, men hvis det er noen tusen transaksjoner (porteringer+mer) så vil det kunne ta opp til noen timer. Det er dog veldig sjeldent det skjer.

Lenke til kommentar
Vente tiden har IKKE noe med postgang eller systemet til hver enkelt O.P å gjøre. Gjør man dette hos Elkjøp vil dette ta like lang tiden.

Grunne til at det tar mellom 10 - 14 dager er noe her i Norge som heter angrefristloven på 14 dager. Det vil da si at hvor lenger O.P venter med å portere dette over til andre vil da sjangsen for at kunden angrer bli mindre, å når det ikke blir feilportering eller angret blir det MYE mindre for dem å gjøre, noe dem tjener masse på.

Føler at det ble litt mye rundtomsnakk her. Portering har ingen ting med angrefrist å gjøre. Angrefrist gjelder uansett bare ved oppsøkende salg, netthandel og lignende. Dersom du går til en forhandler å bestiller ny telefon og portering er det ikke snakk om noen angrefrist!

 

Det var PT som i sin tid satte ned strenge rutiner for hvordan en portering skulle foregå. Av konkurransemessige hensyn skulle portering ta et visst antall virkedager. Både TNM og NC har systemer som kan gjøre dette på "sekundet", men av hensyn til mindre operatører som må gjøre jobben manuelt ble det satt en uke for portering slik at ikke TNM og NC skulle ha fordel av å kunne portere raskere en de små konkurrentene.

 

En hurtigportering må også godkjennes av post og teletilsynet, så det sier seg selv at grunnen må være god, det holder ikke at kunde ikke "orker" å vente så lenge :-)

Post og teletilsynet legger seg ikke bort i porteringene slev om det er hurtigportering. Det er avgivende operatør som må godkjenne en hurtigportering (altså et avvik i fra den retten de har etter reglene fra PT)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leveringstid på portering er vell også en forsikring mot useriøse telefonselgere. Dersom hurtigportering var de facto, eller for den saks skyld et valg men en automatisert prosess hadde trøbbelet som useriøse telefonselgere kan skape vært mye verre.

Lenke til kommentar
USA er vanlig portering på maks 24 timer noe som også burde vert i norge
24 timers portering hadde gitt fullstendig kaos.

 

De ti dagene det tar er akkurat passe for at ting blir gjort skikkelig, og at selv de små operatørene kan sende ut nye SIM-kort. Hurtigportering er det vel kun de som er utenlands ved portering som trenger. Det er jo også mulig å utsette porteringen til en ønsket dato (i TnMs bestillingssystemet Online kan jeg sette data og tid), så om man tenker litt frem i tiden skulle det gå bra.

 

Selv de som har mistet telefonen og kjøper ny låst telefon med ny operatør trenger ofte ikke hurtigportering (TnM gir ut låsekoden om du har 12mnd binding, NCs operatørbrandede terminaler er ofte ikke låste). Det tar meg som selger 15 minutter å låse opp en telefon ved nybinding om vedkommende har mistet sin gamle.

 

Dere som jobber med portering, hvor god grunn må man ha før dere kaster dere på telefonen?

Lenke til kommentar
Dere som jobber med portering, hvor god grunn må man ha før dere kaster dere på telefonen?

 

Det jeg kjenner til er at det må være en meget god grunn, feks utportering mot egen vilje, feil pga godkjennelse fra A eller B operatør (og det da vil ta mer enn 14 dager å overføre nummeret), eller tilbakeporteringer pga ovennevnte. At du vil over "kjapt" eller "nå er jeg lei A operatør", er ikke god nok grunn, da dette som nevn må gjøres manuelt og koster penger for operatørene.

 

/Hit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...