Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Til Stavanger folk....

Anbefalte innlegg

Hei, flyttet til Stavanger for et halvt år siden i ny jobb etter studier i København. Mitt problem er at jeg sliter med å komme inn på folk i Stavanger (få nye venner, snakke med jenter, etc). Jeg har mange venner fra Danmark og når vi var ute var det ingen problem å treffe nye folk. Du ble nesten invitert på fest samme helg av helt ukjente folk som du traff ute.

Mitt spørsmål er egentlig om Stavanger folk generelt verner om sine og sitt? Opptrer nesten som "klikker" som du må ha kjent i mange år for å få innpass. Dette gjelder og folk jeg arbeider med daglig. Det er litt rart for jeg har aldri i mitt liv opplevd noe sånn, har liksom aldri slitt med å skape nettverk, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Bob_*

Er selv fra Stavanger, men er utflytta til en annen plass på vestlandet. Situasjonen du beskriver gjelder etter min mening hele vestlandet. Tar litt tid å komme innpå folk.

Mitt tips til deg: Prøv å kom deg på en fest eller vorspiel, kanskje gjennom jobben. Folk her nede løsner fort med litt alkohol i blodet og da blir det lett å skaffe seg gode venner.

Lenke til kommentar

Jeg har vært innflytter i Stavanger. Det tok tid å bygge seg opp ett nettverk. Jeg kom heldigvis i en kjempeflott klasse der jeg fikk mange venner. Gjennom de traff jeg andre igjen osv.

Jeg tror ikke det er spes. for Stavanger, eller Vestlandet som noen andre skriver. Jeg tror det er mer generelt for hele Norge. Og kanskje spes. i byer, uten at det skal være et bastant svar.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel heller at det har mer med enkeltpersoner skulle jeg tro!? Jeg er ikke lik alle de som bor i byen min ihvertfall....

Hvis man har lyst til å bli kjent med folk i en ny by, så lønner det seg å begynne på en fritidsaktivitet som fotball eller noe annet en kunne tenkt seg. Så kan man jo forklare situasjonen til en man kommer i prat med "Jeg har akkurat flytta hit og kjenner ingen, så hvis du har plass til en til på vorset så snubler jeg gjerne innom" eller no sånt... Eller så kan du jo ha vors sjøl og be inn..

Det er vel sjeldent at man får seg nye venner ute på byen..

Lenke til kommentar

kan vell si at jeg kjenner fenomenet du beskriver , men nå er jeg ikke dem mest kontaktsøkende personene som finnes

men det og komme til en by og ikke kjenne mange er ikke lett , folk har som regel sine venner , folk de har godt på skole med , jobbe lenge men , slekt og sånt , da er det ikke lett og komme inn på de .

ser det på jobben , de fleste som jobber der kjenner flere fra andre plasser , er i slekt ol , sånne ting gjør at det ikke er lett og komme inn på de .

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Jeg har bodd i stavanger i 19 år nå. Ikke en eneste av mine venner er fra stavanger, samtlige av de er innflyttere de også. Ingen av de har heller noen kompiser som er fra stavanger. Til og med dama mi er utenifra. Når jeg er på fest hvor det også er nye folk, så er det de som ikke er fra stavanger jeg kommer i best kontakt med. Løye det der...

Lenke til kommentar
Det finnes en enkel løsning på problemet deres, eller strengt tatt to løsninger.

Nummer en: Skaff deg en Viking FK drakt og slit den ut.

Nummer to: Lær deg Mods med Tore Tang.

Dette vil garantert skaffer dere noen siddisvenner :thumbup:

Absolutt et kraftig bra svar :D

Helt enig. Jeg er siddis selv og mener ikke at siddiser har vanskelig for å "menge seg" med nye mennesker.

Vi bare liker hverandre så godt at vi ikke trenger nye folk.. :tease:

Og btw, Viking og Tore Tang eier :new_woot:

Lenke til kommentar
Hei, flyttet til Stavanger for et halvt år siden i ny jobb etter studier i København. Mitt problem er at jeg sliter med å komme inn på folk i Stavanger (få nye venner, snakke med jenter, etc). Jeg har mange venner fra Danmark og når vi var ute var det ingen problem å treffe nye folk. Du ble nesten invitert på fest samme helg av helt ukjente folk som du traff ute.

Mitt spørsmål er egentlig om Stavanger folk generelt verner om sine og sitt? Opptrer nesten som "klikker" som du må ha kjent i mange år for å få innpass. Dette gjelder og folk jeg arbeider med daglig. Det er litt rart for jeg har aldri i mitt liv opplevd noe sånn, har liksom aldri slitt med å skape nettverk, etc.

Hei!

Morsomt at flere har opplevd dette!

Jeg bodde 1 år i Stavanger for 2 år siden og kjenner meg 100% igjen. Vanskelige folk å komme innpå disse siddisene. De verner om sin egen klikk, og slipper få inn. Men men. Godt å være tilbake på østlandet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klikker er det over hele verden. Ta initiativet selv, sats lavt først og så jobber du deg raskt oppover i det sosiale hierarkiet. Eller viss du er et tøft mannebein gå for øverste hylle fra starten av. Om du er under det stikk motsatte av tøft mannebein; Fyr deg opp på vodka/speed/crack (whatever makes you happy) og gå i gang. :thumbup:

Edit:

Sistnevnte anbefales klart ikke over lengre perioder eller om du er allergisk mot reker.

Endret av QBab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt gammel tråd, men bare for å kommentere litt av det som er nevnt her. Dette er et fenomen som er spesielt for Stavanger, Bergen kan også inkluderes her etter utsagn fra en kamerat som har bodd en del i Bergen. Jeg har etterhvert truffet en del som studerer i Stavanger som har samme inntrykket fra østlandet.

QBab: Det jo ikkje noe som helst problem å begynne å snakke med ukjente og selvfølgelig må du begynne med "lederen". :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...