Gå til innhold

Hjelp til ny pc hovedsakelig til musikk produksjon

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å oppgradere mitt altfor utdaterte oppsett med noe helt nytt.

Pcen skal brukes til musikk programmer som cubase, så den må kunne kjøre vst'er etc.. men skal også bruke den til andre ting, men musikk er hovedformålet. Er også interessert i å ha få et oppsett som har en viss levetid også, så jeg ikke trenger å bytte ut alt om 2 måneder :p

Har laget et utkast til pcen her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=59975

Tar gjerne imot tips og anbefalinger til utkastet :D

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt til å oppgradere mitt altfor utdaterte oppsett med noe helt nytt.

Pcen skal brukes til musikk programmer som cubase, så den må kunne kjøre vst'er etc.. men skal også bruke den til andre ting, men musikk er hovedformålet. Er også interessert i å ha få et oppsett som har en viss levetid også, så jeg ikke trenger å bytte ut alt om 2 måneder :p

Har laget et utkast til pcen her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=59975

Tar gjerne imot tips og anbefalinger til utkastet :D

Joachim

fint nok det , men trenger du p190 ? (`har det selv , trenger ikke så mye power, men fikk det gratis, lang historie)

også gass på med en quad q9450 fra intel er en god en:)

ellers så tror de høytalerne selges separat, så da må du ha 2 stykk:P

Lenke til kommentar

Enig med karen over her. En quad core cpu er absolutt å anbefale. Dette er meget hendig når du kjører mange vst'er. Vet ikke åssen Cubase klarer å unytte flerkjerneprosessorer. Personlig bruker jeg Sonar som er optimalisert for flerkjerne. Uten en quad prosessor hadde jeg ikke kommet i mål på prosjektene mine. Videre ville jeg nok også gått for 4GB ram. Kommer jo selvfølgelig an på hva slags vst'er og samplere du kjører. DDR3 er jo fryktelig dyrt i forhold til DD2. Du får jo 8GB DDR2 til samme prisen som du gir for 2GB med DD3.

Jeg bruker glatt 3-4GB (Vista x64) ved bruk av trommesampleren Drumkit from hell superior. Så tenk litt igjennom hva du kommer til å bruke av vst'er og samplere for du går for 2GB DDR3 er mitt tips.

Så konklusjon: Q9450 eller høyere og mere RAM.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Vel grunnen til at jeg går for p190 er vel bare av ren forfengelighet, vet jeg ikke trenger all poweren, men det kabinettet virker som en grei investering som vil vare en stund :p Høytalerne selges forresten i par, er kampanjepris på Procom:)

Men er sikkert dumt spørsmål, men er det hovedkortet jeg har valgt kompatibelt med DDR2 eller er det sånn at DDR3 boards ikke er tilbake kompatible, for hvis det er det så er det jo en nobrainer at jeg kjøper 4gb DDR2 istedenfor dyre DDR3 brikker.

Skal vurdere å oppgradere til Quadcore, men tror ikke den versjonen av cubase jeg har nå støtter det, så da er det heller tvilsomt hvor stor effekt det vil gi

Er det noen som har noen erfaringer med M-Audio Delta 1010LT kortet, eller eventuellt noen andre anbefallninger når det gjelder lydkort? Hovedkriteriet er vel Mic inngang på lydkortet.

Joachim

Lenke til kommentar

DD3 er dessverre ikke bakoverkompatibel med DD2 pga forskjellig pinnekonfigurasjon. Men det finnes hovedkort som tar begge deler. Bl.a dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343949. Dette kortet støtter 4GB DDR2 eller 8GB DDR3. Men her mister du WLAN støtten iforhold til det kortet du har plukket ut.

Når det gjelder lydkortet så ville jeg nok kanskje valgt en litt annen løsning. Fryktelig upraktisk å ha tilkoplingene på baksiden av PC-en. PCI er heller ikke veldig fremtidsrettet. Jeg ville nok ha valgt et firewire/USB lydkort. Men da må du muligens litt opp i pris. F.eks et Echo Audiofire4. Jeg synes også at dette virket ganske interessant: http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23002. Tascam'en har jo mulighet for styring av musikkprogrammet, noe som er ganske genialt. Jeg bruker en lignende innretning for dette og det sparer meg for å bruke musa for mye. Procon har tilsynelatende et godt tilbud på dette lydinterfacet nå.

Jeg har forøvrig ingen erfaring med noen av disse lydkortene så det kan være en fordel å høre med noen som har fått testet ut disse. Jeg vet ikke hvor mange inn-/utganger du har behov for heller så det er jo mulig at disse ikke passer til ditt behov.

Lenke til kommentar

Skjønner. Vel så interessant ut den DAW interfacen. Har prøvd noe lignende fra DigiDesing med Mbox2 som jeg har lånt av en kompis nå og det er jo veldig kjekt å ha alt "fremme". Men er en sånn boks der god nok til å kunne bruke med feks de monitorene jeg har valgt med i utkastet mitt, sånn at det blir en god nok total løsning?

Lenke til kommentar
Skjønner. Vel så interessant ut den DAW interfacen. Har prøvd noe lignende fra DigiDesing med Mbox2 som jeg har lånt av en kompis nå og det er jo veldig kjekt å ha alt "fremme". Men er en sånn boks der god nok til å kunne bruke med feks de monitorene jeg har valgt med i utkastet mitt, sånn at det blir en god nok total løsning?

Boksen koples jo direkte til hver monitor via R/L line-out. Men her ligger jo en begrensing i boksen. Da har du brukt opp utgangene dine(bortsett fra de 2 hodetelefonutgangene). Så det kommer jo an på hvor mye stasj du skal kople til på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...