walsh Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg hadde et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på. For en liten stund siden slet jeg veldig med at maskinen frøs og låste seg ofte. Jeg kunne feks ikke la den stå over natten uten at den låste seg, og alltid under spill låste den seg. Sjekket da fysisk temperaturen på diverse steder i pcen for å finne ut om det var det som var galt, siden CPU viften gikk for fulle mugger de siste 2 mnd. Harddiskene var glovarme, samme var chipsetkjøleren. Jeg tok da og kjøpte nytt kabinett(antek ninehundred), formaterte maskinen og støvsugde. Maskinen fungerer utmerket, hardiskene ligger under 30 grader, cpuen er bra og vifta står ikke på fullt lengre. Her er grader etter en liten stresstest på 10 min. MEN spørsmålet mitt er at chipsettkjølern fremdeles er så varm at huden smelter hvis jeg holder litt på den. Har ingen målinger på den så aner ikke hvor varm den er. Siden jeg har ny formatert maskin, nytt kabinett med masse vifter osv, regner jeg med det ikke er noe software feil eller lignende. Regner med at den er varmere enn det den kjøler, men skal den være så varm? Jeg kjøpte også samtdig en ny chipset kjøler av typen Noctua NC-U6 Vifteløs Chipsetkjøler: http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46164 som jeg håpte kunne løse problemet. Men sliter litt med å få montert den. Kanskje jeg kan få litt tips på det slik ser dagens chipsettkjøler ut og festene. Hvordan får man av den gamle? Jeg tørr ikke bryte for mye. Håper ikke det ble for mye her og håper på noen gode svar Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 temperaturene du viser til e helt greie de har du klokket noe eller? min er og godt varm, men det fordi eg har klokket cpu endel og må då justere opp volten til nb (notrhbridge) som styrer frekvenser ol. etter det kan se ut fra bilde av dagens chipsett kjøler som du sier e det vel bare å trekke opp de to hvite "proppene" og så dra festene til kjøleren av hovedkortet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 "Skal den være så varm?" - Det komemr helt ann på hva chipset du kjører (altså hvilket hovedkort du har). Noen chipset er kjennt for å være ekstremt varme, men northbridgen (den du har markert) er som regel også meget resistant mot varme, så det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt dersom den er varm altså. Faktisk så er det på mange av disse chipsettene umulig å unngå at de blir meget varme ved mindre du går drastisk til verks med aktiv kjøling. Skal du ha av den kjøleren der så må du dessverre av med hoedkortet slik at du kommer til på baksiden. Der vil det være endetuppene på de clipsene som holder den nede. Disse kan som regel klypes sammen (gjerne med en liten tang eller noe), slik at mothakene kan gå gjennom hullet og frigi kjøleren. Å remontere er mye enklere, da det bare er å trykke dem gjennom hullene igjen med tommelen slik at mothakene griper fast på vei ut igjen og den henger fast. -Stigma Lenke til kommentar
walsh Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Jeg har ikke overklokket noe. hovedkort og cpu: Gigabyte GA-945P-S3 v1, DualCore Intel Core 2 Duo E6600, 2400 MHz Ja så disse endetuppene da jeg satte alt inn i det nye kabinettet. Prøvde å presse disse ned for å se om det var noe slakk i kjøleren. Den satt bom fast så turte ikke bynne å bryte. Regner med den er festet med noe teip/lim greier rundt chipen? Er det da bare å ta ut festene og "rive" ut kjøleren? Så må det vel vaskes rent og påføres kjølepasta og så festes igjen. Holder det da med de festene eller må det noen teipputer eller lignende til for at den skal sitte helt fast? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Nei, det er bare disse mothakene som sagt som holder den på plass, ignenting annet. Bare trykk sammen tuppen av dem slik at mothakene får plass gjennom hullet (dette kan være litt knotete, så bruk gjerne en liten tang for å gjøre det lettere). Selv etter at alle mothakene er løsnet så kan det føles som om den fremdlees henger fast. Dette er bare den natulige sugekopp-effekten som kommer av de to flate overflatene som var presset mot hverandre med kjølepasta mellom. Bare vri den litt og trekk samtidig av så skal den hoppe av uten at du behøver å bruke mye makt. Samme med montering, i revers altså. bare trykk ned igjen mothakene så er den montert. -Stigma Lenke til kommentar
walsh Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Herlig! takk for tipsene da skal dette prøves i helga Lenke til kommentar
Scorpionok Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hei:-).Ein ting som kan medføre til altfor høg temp på northbridge er dårlig/løs kontakt ved atx 12v på hk.Så det kan være lurt å forsikre seg om at denne sitter skikkeligt og at pins etc er som dei skal.Ein anna ting er jo dei skivene du har brukt på skruene som feste hk til chassis,det kan muligens hende at det hjelper på og fjerne dei hvis hk har eit jordingspunkt på eit eller fleire av desse monteringshullene? Tviler vel egentlig på det da:-) Endret 11. april 2008 av Scorpionok Lenke til kommentar
walsh Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Tror kontakten er bra og den sitter i alle fall godt, har hatt 2 kabinett og temperaturen var høy på begge. Men alt funker som det skal og alle andre temperaturer ser bra ut (har målt med flere program for å sjekke om jeg får riktige tall). Så kanskje den skal være sånn, men skal teste å bytte den originale med den jeg har kjøpt så får vi se om det blir bedre kjøling der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå