Gå til innhold

Siviløkonomen kan brukes til det meste...?

Cie

Anbefalte innlegg

Ja, velger å ta dette i et eget innlegg i stedet for å hive et spørsmål til inn i det forrige jeg startet.

Vurderer å ta en siviløkonom-utdanning, av to enkle grunner; det virker interessant, og jeg har hørt at det gir så mange muligheter. En siviløkonom kan liksom brukes til det meste, og trenger nødvendigvis ikke bare sitte og jobbe med tall.

Men hva kan han/hun da brukes til? Jeg har lest alle tråder om siviløkonomer her inne, men syns ikke jeg finner noe svar på påstanden om at siviløkonomer er så anvendelige. Nå har jeg ingenting i mot matte, jeg liker det faktisk veldig godt, men drømmen min her i livet er ikke akkurat å terpe tall heller.

Hvilke muligheter har man?

Og når jeg først babler om siviløkonomer, ville det vært uhyre dumt av meg å ikke gå på NHH når jeg har gode nok karakterer til å komme inn der? Av en eller annen grunn greier UMB nemlig å få studiet til å virke mye mer interessant enn NHH, og de har så mange andre interessante fag i tillegg, pluss at jeg har hørt så mye bra om skolen. Men så er det jo det at NHH er mest anerkjent og blablabla.

Hvor mye betyr det, når man strengt tatt ikke drømmer om å bli finanstopp eller noe i den duren? Jeg ønsker meg karriere, men ikke nødvendigvis blant de store, og jeg har ikke noe behov for å tjene 1mill i året heller... Jeg vil bare ha en spennende, variert jobb som jeg trives med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du velger NHH velger du samtidig den skolen i Norge med det beste studentmiljøet. Av skolens 2800 studenter er f.eks 1500 med å arrangere UKEN annethvert år, samtidig som de aller, aller fleste involverer seg i et av 26 underutvalg (foto, video, skipsgrupper, finansgrupper, kor, klubbdrift, fotball, lacrosse, håndball, basket, volleyball, innebandy etc etc)

Om du ikke er fornøyd med fagutvalget kan du selvfølgelig også ta fag ved universitet/høyskolen ved siden av (veldig mange gjør dette).

Og ja, det er dumt både sosialt sett og anerkjennelsessett å droppe NHH om du har muligheten.

Lenke til kommentar

...og nei; En siviløkonom/master i økonomi kan ikke brukes til det meste, men til mye.

Trader/megler, prosjektleder, adm.dir, controller, regnskapssjef, internrevisor, salgssjef (med de rette valgfagene), rådmann, konsulent (innen privat, stat, EU osv), økonomisk planlegger.

Står nesten mer på kreativiteten din og interessene ved siden av økonomi som selve utdannelsen. I tillegg har alle skoler hver sine fordypninger, som shipping i Agder, strategi/ledelse og mye annet på NHH, osv.

Et godt råd kan også være å ta en tilleggsutdannelse, enten ved siden eller som enkeltfag som kan gi deg et fortrinn til drømmejobben.

Lenke til kommentar
Om du velger NHH velger du samtidig den skolen i Norge med det beste studentmiljøet. Av skolens 2800 studenter er f.eks 1500 med å arrangere UKEN annethvert år, samtidig som de aller, aller fleste involverer seg i et av 26 underutvalg (foto, video, skipsgrupper, finansgrupper, kor, klubbdrift, fotball, lacrosse, håndball, basket, volleyball, innebandy etc etc)

Om du ikke er fornøyd med fagutvalget kan du selvfølgelig også ta fag ved universitet/høyskolen ved siden av (veldig mange gjør dette).

Og ja, det er dumt både sosialt sett og anerkjennelsessett å droppe NHH om du har muligheten.

Takk for svar!:)

Men hvorvidt NHH har det beste studiemiljøet eller ei er vel strengt tatt noe man kan krangle om så bysta fyker hvis man vil... ;) Jeg tviler ikke på at NHH har et godt studiemiljø, men jeg har et myemye bedre inntrykk av studiemiljøet på UMB (NHH har vært elendige på å markedsføre seg på alle de presentasjonene og utdanningsmessene jeg har vært på, dessverre), og aktivitetene som tilbys ved UMB virker mye morsommere enn ting a la pensport som jeg føler er mer NHH sin greie (hvis jeg skal generalisere litt her).

Men nå skal jeg strengt tatt ikke velge skole på bakgrunn av studiemiljøet, når det står mellom to skoler som uansett har et bra studiemiljø.

Det er heller det at man, som noen nevnte, har et større utvalg til alternative fag ved UMB. UMB fokuserer veldig på miljø og har i tillegg mange fag som tar opp utviklingsspørsmål/problematikk og det er sånt jeg interesserer meg for. Fagene virker rett og slett mye mer spennende ved UMB sett i forhold til mine interesser. Jeg kan så klart ta fag i tillegg ved universitetet, men ser for meg at det blir mer knotete og tungvint.

Men forklar meg bedre HVORFOR det er dumt av meg å ikke velge NHH, skal jeg velge bort UMB må jeg ha en litt dypere forklaring... :)

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...