Gå til innhold

Solide/sikre utdanninger som gir muligheter...

Cie

Anbefalte innlegg

Ja, dere ser tittelen... ;)

Spørsmålet mitt er så "enkelt" som hvilke utdanninger i dag er det som er å anse som solide og sikre? Som gir gode muligheter til å utvikle seg og komme seg langt? Som kan brukes til mye?

Saken er nemlig at jeg ikke ANER hva jeg vil bli. Jeg vurderer siviløkonom og sivilingeniør (blant mye annet), men er så redd for å overse noe. Det eneste jeg vet er at jeg vil ta en GOD utdanning, og helst opp til masternivå. At jeg vil ha muligheter til å utvikle meg og jobbe med forskjellige ting (ikke bare glo på tall hele dagen...), og ikke havne i et enkelt spor der jeg må bli værende. Muligheten for å jobbe utenland bør helst være der.

Jeg har gode karakterer fra vgs, og trives generelt med skolearbeid som gir hodet en utfordring. Og så interesserer jeg meg for veldig mye, og jeg klarer liksom aldri å bestemme meg for om jeg skal satse på en samfunnsvitenskapelig utdanning eller en realfaglig en. Alt virker gøy, og de aller mest spennende utdanningene er dessverre de som nesten garanterer en arbeidsledighet.

Uansett, her er ikke poenget å fortelle meg hva jeg bør bli, men å fortelle meg hvilke utdanninger dere ser på som verdt å satse på, forhåpentligvis noe jeg ikke har tenkt på før. Er så redd for å overse noe før jeg tar det store valget... ;) Hva er det folk der ute som lykkes (vel, alle som liker jobben sin har vel lykkes) har av utdanning?

Bare pøs på med alt som virker lurt, og ikke minst, forklar hvorfor.

Jeg trenger bare inspirasjon, enkelt og greit!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To fag som er krevende, og garanterer jobb, hvis man vil være mer samfunssfagsrettet (vs. realfag/økonomi):

jus og profesjonsstudiet i psykologi.'

Ellers har man medisin, siv. ing. og siv. øk.

Alle disse utdanningene er ekstremt allsidige, med store utviklingspotensialer, god lønn og garantert jobb :)

Lenke til kommentar

Om du skulle blitt siviløkonom måtte du ha startet for 4 år siden, siste kullet går ut i år.

Det nye studiet heter Master i øk/ad og er en 2-årig påbygning på Bachelorstudiet (3år)

Er et hav av forskjell mellom ingeniør og økonom, så du bør nok tenke mer gjennom interessene dine fremfor hva som gir deg sikker jobb og inntekt i fremtida.

Lenke til kommentar
Om du skulle blitt siviløkonom måtte du ha startet for 4 år siden, siste kullet går ut i år.

Det nye studiet heter Master i øk/ad og er en 2-årig påbygning på Bachelorstudiet (3år)

Er et hav av forskjell mellom ingeniør og økonom, så du bør nok tenke mer gjennom interessene dine fremfor hva som gir deg sikker jobb og inntekt i fremtida.

Det heter ennå siviløkonom, det er bare at i år er siste sjanse for å få tittelen med bare 4 års utdanning (forutsatt at du påbegynte studiene da løpet var 4-årig)... :)

Lenke til kommentar
Det heter ennå siviløkonom, det er bare at i år er siste sjanse for å få tittelen med bare 4 års utdanning (forutsatt at du påbegynte studiene da løpet var 4-årig)... :)

Joda, men er vel mest for populismen og gammel vanes skyld at man kaller det siviløkonom nå.

Var jo forslag fra statlig hold om å gi siv.øk. tittel til bachelorstudentene, men heldigvis jobbet foreningen Siviløkonomene frem at man ikke fikk tittelen før man hadde Masteren i lomma.

Det sier jo sitt om at tittelen er underordnet utdanningen og utdanningen er endret en god del siden den gamle siviløkonomutdanningen (2+2 modellen)

forøvrig:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sivil%C3%B8konom

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Ja, dere ser tittelen... ;)

Spørsmålet mitt er så "enkelt" som hvilke utdanninger i dag er det som er å anse som solide og sikre? Som gir gode muligheter til å utvikle seg og komme seg langt? Som kan brukes til mye?

Saken er nemlig at jeg ikke ANER hva jeg vil bli. Jeg vurderer siviløkonom og sivilingeniør (blant mye annet), men er så redd for å overse noe. Det eneste jeg vet er at jeg vil ta en GOD utdanning, og helst opp til masternivå. At jeg vil ha muligheter til å utvikle meg og jobbe med forskjellige ting (ikke bare glo på tall hele dagen...), og ikke havne i et enkelt spor der jeg må bli værende. Muligheten for å jobbe utenland bør helst være der.

Jeg har gode karakterer fra vgs, og trives generelt med skolearbeid som gir hodet en utfordring. Og så interesserer jeg meg for veldig mye, og jeg klarer liksom aldri å bestemme meg for om jeg skal satse på en samfunnsvitenskapelig utdanning eller en realfaglig en. Alt virker gøy, og de aller mest spennende utdanningene er dessverre de som nesten garanterer en arbeidsledighet.

Uansett, her er ikke poenget å fortelle meg hva jeg bør bli, men å fortelle meg hvilke utdanninger dere ser på som verdt å satse på, forhåpentligvis noe jeg ikke har tenkt på før. Er så redd for å overse noe før jeg tar det store valget... ;) Hva er det folk der ute som lykkes (vel, alle som liker jobben sin har vel lykkes) har av utdanning?

Bare pøs på med alt som virker lurt, og ikke minst, forklar hvorfor.

Jeg trenger bare inspirasjon, enkelt og greit!:)

Hvis du er ute etter en solid og sikker utdanning som gir muligheter kommer du ikke utenom sivilingeniør / tilsvarende master. Bare den bedriften jeg jobber i ansatte nesten 5000 totalt i fjor, selvsagt var ikke alle sivilingeniørstillinger men ganske mange. Du kan bli faglig ekspert, faglig leder eller administrativ leder, du kan jobbe hvor som helst i Norge og pt få jobb når som helst, du kunne feks fått jobb hos oss i morgen (en av Norges største i energisektoren). Du kan jobbe utenlands i alle verdensdeler enten som fast stasjonert eller som reisende. Lønna er relativt høy og er du interessert i fagområdet har jeg ingen problemer med å anbefale sivilingeniør / tilsvarende.

Lenke til kommentar
Høres ut som en Statkraftansatt :)

Helt på bærtur. En veldig stor andel av Oslo børs er aksjer i energisektoren, så de er mange å ta av.

Alle praktisk rettede masterstudier er nok bra i dagens marked.

siv.øk/ing/arkitekt osv er og vil alltid være sikre slagere

Det er forskjell på dagens marked og "alltid". At økonomer alltid har og vil være en slager er feil.

Lenke til kommentar
Høres ut som en Statkraftansatt :)

Helt på bærtur. En veldig stor andel av Oslo børs er aksjer i energisektoren, så de er mange å ta av.

Alle praktisk rettede masterstudier er nok bra i dagens marked.

siv.øk/ing/arkitekt osv er og vil alltid være sikre slagere

Det er forskjell på dagens marked og "alltid". At økonomer alltid har og vil være en slager er feil.

Jaja, men høres fremdeles ut som en Statkraftansatt :)

At økonomer ikke har vært viktige i historisk sammenheng er feil og at de ikke vil være viktige i overskuelig fremtid er også feil.

Så lenge man har valg mellom flere goder/onder har man behov for økonomer.

Lenke til kommentar
Jaja, men høres fremdeles ut som en Statkraftansatt :)

Du høres ut som en Gjensidige ansatt, og hvis det er feil er det fortsatt min mening :-) (omtrent like meningsløst)

At økonomer ikke har vært viktige i historisk sammenheng er feil og at de ikke vil være viktige i overskuelig fremtid er også feil.

Så lenge man har valg mellom flere goder/onder har man behov for økonomer.

Jeg har ikke uttalt meg om hvor viktige de har vært og vil være. De har vel vært mer eller mindre viktige siden overgangen fra merkantilismen. Ser en annen her vrir det til å spørre meg når det ikke var bruk for økonomer også. Utgangspunktet her var vel om det er en slager = får du jobb etter endt utdanning. I dag er jo markedet for nyansatte siviløkonomer brennhett som man kan se på startlønningene, det var det for 20 år siden også, men bare for 5-10 år siden var det mye vanskeligere enn nå. Dvs at siv øk ikke alltid har vært en slager. I Sverige er det nå altfor mange siv øk i forhold til behovet. Det kan det bli i Norge og, selv om det akkurat nå ser lite relevant ut. Det må i så fall være hvis vi får siv øk arbeidsinnvandring fra Sverige. Uansett så holder jeg siv ing utdanningen som en mer sikker og solid utdanning (som er topicen i denne tråden) enn siv øk.

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Industriell økonomi ved NTNU er tingen. Både økonomi og ingeniørstudier i en og samme retning.. :)

Der jeg har jobbet har denne linja ofte bare blitt referet til som "lederlinja/sjefslinja", så det er vel noe i det ja.

Lenke til kommentar

Takk for svar her og, selv om jeg ikke ble så mye klokere. Alt er jo ting jeg har tenkt på fra før...

Og ja, jeg vet at det er et hav av forskjell mellom siv.øk og siv.ing, men som jeg prøvde å forklare er "problemet" jeg ikke helt greier å bestemme meg for hvilken retning jeg interesserer meg mest for. Det er så utrolig mye i studiekatalogene som virker spennende! Og nå har jeg prøvd å bestemme meg for retning i to år, og ennå vet jeg ingenting... ;) Men jeg setter meg tilbake på skolebenken til høsten for å ta matte og fysikk, og virker det mer gøy enn bare økonomi bør jeg vel ha en viss peiling, men man vet jo aldri...

*sukk*

Lenke til kommentar

Hva med läreryrket? Interesserer det deg? Ellers kan man jo alltid studere pedagogikk, hvis det finnes interesse for det. Hva man da kan jobbe som etter endt bachelor- eller mastergrad er avhengig av hva du fordyper deg i. Pedagoger kan jobbe som konsulenter, personalsjefer o.s.v. En utdanning som gir deg mange muligheter.

Lenke til kommentar
Hva med läreryrket? Interesserer det deg? Ellers kan man jo alltid studere pedagogikk, hvis det finnes interesse for det. Hva man da kan jobbe som etter endt bachelor- eller mastergrad er avhengig av hva du fordyper deg i. Pedagoger kan jobbe som konsulenter, personalsjefer o.s.v. En utdanning som gir deg mange muligheter.

Jo, jeg vurderer faktisk litt å bli lærer, men der ombestemmer jeg meg veldig ofte. Det som hemmer meg er at læreryrket dessverre er sett ned på av mange, det er et tungt yrke, så jeg føler at jeg må vite at jeg vil det om jeg skal satse på det... Samtidig tenker jeg at jeg nok ville blitt en god faglærer hvis jeg først hadde satset, men vi får se...

Takk for svar du!:) Pedagogikk er et nyttig forslag:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...