haagen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Hei, jeg er elendig i matte og jeg prøver og få gjort min matteinnføring til i morgen nå. Jeg er på økonimidelen og skjønner ikke noe av dette. Hadde noen giddet gjøre den for meg, det hadde jeg satt stor pris for Oppgaven: Basisår er 1998 1998=kpi 100, 2005=kpi 115,1 a, Hva betyr det at prisindeksen for en vare er 110? (Jeg skjønner ikke hva prisindeks er engang:() b, Prisen på en bukse steg fra 500kr i 1998 til 600kr i 2005. Hva er prisindeksen på denne buksa i 1998 og i 2005? (Gresk for meg) Endret 10. april 2008 av haagen Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Er ikke så lett for andre når vi ikke har tabellen som jeg regner med du har fått. I den tabellen står Kpi (konsumprisindeks) for alle årene. Regner med at i dette tilfelle er 1998 som er basisåret. Men du, les litt mer i boka, dette står ganske bra forklart der hvis du bare gidder og lese litt. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Er ikke så lett for andre når vi ikke har tabellen som jeg regner med du har fått. I den tabellen står Kpi (konsumprisindeks) for alle årene. Regner med at i dette tilfelle er 1998 som er basisåret. Men du, les litt mer i boka, dette står ganske bra forklart der hvis du bare gidder og lese litt. Jeg har ikke noe bok på økonomidelen der er det som er problemet, er "repitering" fra i fjor. Og har selt min gammle mattebok dessverre. Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 I det minste så regner jeg med din *onde* mattelæer har lagt ved en tabell. Isåfall så kan du sikkert finne en rundt på nettet. har du ikke en tabell med ett basisår og gå ut ifra kan du bare la den delen ligge etter min mening. utifra oppgaven du skrev. Går jeg ut i fra at basisåret er 1998. (I basisåret er ALLTID kpi 100) Legger ved en link med en tabell: http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html Du må gå utifra gjenomsnittet fra hvert år. her ser du basisåret er 1998 som oppgavene. om ikke du har din egen tabell henvis deg til at du brukte denne i oppgavene. Så tid for litt forklaring. Om varen i 1998 kostet 100kr. kan du da se at i 2004 har kpi steget til 112,8. som er det samme som at varen har økt med 12,8 kr 100*112,8/100=112,8kr Siden prisen er 100 ser du dette ganske lett. Skulle gjærne hjulpet deg med den oppgaven du spurte om, men jeg har ikke min bok tilstedet og har dessverre ikke tid til å lete meg fram til formlene. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 I det minste så regner jeg med din *onde* mattelæer har lagt ved en tabell. Isåfall så kan du sikkert finne en rundt på nettet. har du ikke en tabell med ett basisår og gå ut ifra kan du bare la den delen ligge etter min mening. utifra oppgaven du skrev. Går jeg ut i fra at basisåret er 1998. (I basisåret er ALLTID kpi 100) Legger ved en link med en tabell: http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html Du må gå utifra gjenomsnittet fra hvert år. her ser du basisåret er 1998 som oppgavene. om ikke du har din egen tabell henvis deg til at du brukte denne i oppgavene. Så tid for litt forklaring. Om varen i 1998 kostet 100kr. kan du da se at i 2004 har kpi steget til 112,8. som er det samme som at varen har økt med 12,8 kr 100*112,8/100=112,8kr Siden prisen er 100 ser du dette ganske lett. Skulle gjærne hjulpet deg med den oppgaven du spurte om, men jeg har ikke min bok tilstedet og har dessverre ikke tid til å lete meg fram til formlene. Jeg skjønte ikke mye av dette hehe, men men. Du skal ha takk for hjelpa uansett. Jeg får bare ta og levere inn uten disse oppgava. Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå