richardhal Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei jeg har kjøpt meg et fast nikon 50mm objektiv f1,8, Lurte på hvilken sammen heng jeg bør stille den til f1,8, har prøvd meg fram litt og det blir ikke mye av bildet som blir skarpt bare en liten del. Noen som kan gi meg en forklaring på når jeg bør bruke den instillingen. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 så stor blender brukes i lite lys eller når man vil ha lite dybdeskarphet. Last ned fotokompendiumet og les mer for å få forståelse. Lenke til kommentar
richardhal Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 så stor blender brukes i lite lys eller når man vil ha lite dybdeskarphet.Last ned fotokompendiumet og les mer for å få forståelse. Ok, men jeg skal ta med denne på en konsert der jeg ønsker og få med alle på scenen hvordan vil dere anbefale instillingene da. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det kommer ann på hvor langt ifra hverandre de står osv. Men om du vil ha mye dybdeskarphet (mao det er klart fra fokuspunkt og ett stykke foran/bak) så velger du liten blender (stort tall) f.eks F/8. Det er riktignok lite lys på konserter som oftest, så du må nok bruke større blender og heller klare deg med liten dybdeskarphet. Eventuelt skru opp ISO til topps og få fine bilder fulle av støy Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Merk deg at selv på f/1.8 blir dybdeskarpheten større jo lenger unna du står. Så om du står så langt unna at du får med alle på scenen i bildet og du står noenlunde rett på, så skal det gå sånn ca bra. Og ikke vær redd for å skru opp ISO til 400 eller mer dersom du må. Og skyt gjerne RAW, for du vil etterpå kunne hente inn litt detaljer i høylys-områder og justere hvitbalansen dit du ønsker å ha den. Men ja, store blendere kan være utfordrende. Samtidig blir det knallbra når alt stemmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå