Ballus Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei:) Et spørsmål til dere som trener svømming mye, og dere som vet mye om svømming. Jeg trener svømming 3 ganger i uka da det er det jeg har mulighet til. Det er kun Søndag, mandag og Tirsdag som er mulig for meg og svømme på. Derfor lurer jeg litt, hvordan vil det at jeg har 4 dagers pause og tre dager full kjør merkes i forhold til om jeg hadde hatt det litt mer spredt utover. F.eks: Mandag onsdag, fredag? Lenke til kommentar
TQfflus Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hei:) Et spørsmål til dere som trener svømming mye, og dere som vet mye om svømming. Jeg trener svømming 3 ganger i uka da det er det jeg har mulighet til. Det er kun Søndag, mandag og Tirsdag som er mulig for meg og svømme på. Derfor lurer jeg litt, hvordan vil det at jeg har 4 dagers pause og tre dager full kjør merkes i forhold til om jeg hadde hatt det litt mer spredt utover. F.eks: Mandag onsdag, fredag? Hei jeg driver aktivt med svømming rundt 20 timer i uka. det beste hadde nok vært om du hadde fordelt det utover uka, for det første holder du vannfølelsen og taket på vannet bedre, ut i fra mine erfaringer er det best og trene hver dag siden man holder kroppen i gang da, jo flere dager mellom treningene jo mere føler jeg at kroppen blir ut av balanse. Siden svømming henger mye sammen med netopp vannfølelse hadde det beste vært og delt det litt ut over uka. Jeg vil anbefale deg og trene utenom svømminga også de dagene du har fri feks jogging styrke eller andre idretter. forresten hvilken klubb trener du i? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Hei:) Et spørsmål til dere som trener svømming mye, og dere som vet mye om svømming. Jeg trener svømming 3 ganger i uka da det er det jeg har mulighet til. Det er kun Søndag, mandag og Tirsdag som er mulig for meg og svømme på. Derfor lurer jeg litt, hvordan vil det at jeg har 4 dagers pause og tre dager full kjør merkes i forhold til om jeg hadde hatt det litt mer spredt utover. F.eks: Mandag onsdag, fredag? Hei jeg driver aktivt med svømming rundt 20 timer i uka. det beste hadde nok vært om du hadde fordelt det utover uka, for det første holder du vannfølelsen og taket på vannet bedre, ut i fra mine erfaringer er det best og trene hver dag siden man holder kroppen i gang da, jo flere dager mellom treningene jo mere føler jeg at kroppen blir ut av balanse. Siden svømming henger mye sammen med netopp vannfølelse hadde det beste vært og delt det litt ut over uka. Jeg vil anbefale deg og trene utenom svømminga også de dagene du har fri feks jogging styrke eller andre idretter. forresten hvilken klubb trener du i? Det er ikke veldig seriøst, det er mest for kondisjonens del, Men jeg trener i stegaberg, som du sikkert ikke har hørt om:P Jeg har bare mulighet for å trene disse tre dagene da det er kun da svømmegruppa" har basseng:) Men takk for tips:) Lenke til kommentar
Shift-7 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei:) Et spørsmål til dere som trener svømming mye, og dere som vet mye om svømming. Jeg trener svømming 3 ganger i uka da det er det jeg har mulighet til. Det er kun Søndag, mandag og Tirsdag som er mulig for meg og svømme på. Derfor lurer jeg litt, hvordan vil det at jeg har 4 dagers pause og tre dager full kjør merkes i forhold til om jeg hadde hatt det litt mer spredt utover. F.eks: Mandag onsdag, fredag? Hei jeg driver aktivt med svømming rundt 20 timer i uka. det beste hadde nok vært om du hadde fordelt det utover uka, for det første holder du vannfølelsen og taket på vannet bedre, ut i fra mine erfaringer er det best og trene hver dag siden man holder kroppen i gang da, jo flere dager mellom treningene jo mere føler jeg at kroppen blir ut av balanse. Siden svømming henger mye sammen med netopp vannfølelse hadde det beste vært og delt det litt ut over uka. Jeg vil anbefale deg og trene utenom svømminga også de dagene du har fri feks jogging styrke eller andre idretter. forresten hvilken klubb trener du i? Det er ikke veldig seriøst, det er mest for kondisjonens del, Men jeg trener i stegaberg, som du sikkert ikke har hørt om:P Jeg har bare mulighet for å trene disse tre dagene da det er kun da svømmegruppa" har basseng:) Men takk for tips:) musklene bør få tid til restitusjon, men ikke så lang tid at de blir stive. Du har helt klart rett i at det ville vært best å hatt treningene mer spred utover uken. Lenke til kommentar
jokkeS Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hvis ikke du driver aktivt (satser) så vil du ikke merke det noe særlig. jeg har svømt opp mot 30 timer i uka 10 000 m hver dag + styrke i mange år og det er jo en fordel at det ikke går mere enn 2 dager mellom hver svømmeøkt, man mister den såkalte vannfølelsen. Men på "hobbybasis" er det nok ikke så farlig, skulle du noen gang finne ut at du vil satse må du opp på 2-4 timer daglig. Lenke til kommentar
itsbArd Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Hei! Ser at denne tråden er veldig gammel, men dersom du fortsatt lurer.. Som JokkeS sier; så kommer det an på hvor stor treningsmengde du vil ha og hva slags mål du har. En mulighet for deg er å teste deg selv. F. eks hvor langt greier du å svømme på x antall minutter / sekunder? (NB! Skriv ned resultatet) - Deretter er mulighetene mange. Du kan analysere hva som holder deg igjen fra å svømme enda raskere. Terpe teknikk, glideevne og vendinger. Videre kan du lage deg et passende treningsprogram (helt etter hvor hardt du vil trene selv, så lenge målet ditt er å forbedre deg!) og følge dette i x antall uker. Når du har fulgt treningsprogrammet ditt etter x antall uker så svømmer du en test til og noterer resultatet; har du forbedret deg? Det kan være kjekt å ha med en partner på dette slik at dere kan presse hverandre, ta tiden på hverandre og gi konstruktiv kritikk / ros til hverandre. Mvh Bård Endret 5. februar 2009 av itsbArd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Sd1ovHiU Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hei! Ser det er flere som er med i svømmeklubber her, så har et spm. Jeg svømmer i ny og ned og vurderer å melde meg inn i klubb eller lignende for å delta på treninger, men er ikke noe proff, bare hobby svømmer. Noen som vet om noen slike tilbud i Oslo? Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 til homer_89: Kommer vel litt an på hvor i Oslo du bor, men jeg har selv svømt aktivt i Lambertseter svømmeklubb og vil på det sterkeste anbefale dem Lenke til kommentar
Patience Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei, jeg har opptakskrav til militæret om tre uker som jeg må klare. Mtp svømming er dette 400m på 10min i basseng, hvor de første 25m er under vann. Jeg har så og si aldri krålt før, utenom litt kråling i 6. klasse. Spørsmålet er, hvordan går jeg frem? Jeg satser på trene 4 ganger i uken i tre uker frem mot opptak for å greie dette. Hva slags intervaller bør jeg ta? Kan noen være snill og forklare grunnprinsippene i kråling til meg? Prøvde meg for et par dager siden og det ble veldig anspent/dårlig teknikk/fort sliten. Jeg har generelt god kondis og klarer greit de andre kravene som ikke er svømming, men er svømmekondis litt annerledes? Uansett, takker veldig for svar. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hvor god kondisjon kan man få ved svømming kontra sykling f. eks.? Og andre ting ? Lenke til kommentar
WASD Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Til Dragon(det var harry med den forkortelsen) De første 25 m under vann, er de med et startstup? Hvis de er det, burde det ikke være noe problem, svøm med "kick" eller bryst beinspark. "Kick" er butterfly beinspark, ta en tittt på en VM sending. Armene burde være undervannstak, som kort og greit er bryst armtak som du tar helt ned. Prøv deg fram hva som passer deg best, men går du for kicking, så skal det gå kontinuerlig. Ang. crawling så er det noen ting å huske på. Ta også å kikk på db.no sin svømmeskole hvis den fortsatt ligger ute. Crawls prinsipper: Beina går hele tiden Vending skal du ikke prøve deg på Armene går i vindmølle, når den ene er på toppen, er den andre nede ved låret osv. orker ikke å skrive mer nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå