Gjest Slettet+1374861 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ble en liten diskusjon om lovligheten rundt dette her en dag så tenkte jeg kunne sjekke det formelle her, hvis noen vet fasiten. Si at man finner en bunke med penger, eller en verdigjenstand, eksempelvis en iPod. Er man på noen måte pålagt å levere dette til politiet? Hva hvis det finnes informasjon sammen med gjenstanden om hvem som eier den. Endrer dette noe? (Jeg vet man kan ta en helt egen diskusjon her rundt folkeskikk, normer og alt det der, men det er ikke det jeg er ute etter her) Alle svar er hjertlig velkommne! Takker. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Ble en liten diskusjon om lovligheten rundt dette her en dag så tenkte jeg kunne sjekke det formelle her, hvis noen vet fasiten. Si at man finner en bunke med penger, eller en verdigjenstand, eksempelvis en iPod. Er man på noen måte pålagt å levere dette til politiet? Hva hvis det finnes informasjon sammen med gjenstanden om hvem som eier den. Endrer dette noe? (Jeg vet man kan ta en helt egen diskusjon her rundt folkeskikk, normer og alt det der, men det er ikke det jeg er ute etter her) Alle svar er hjertlig velkommne! Takker. Har ikke så mye tid å skrive her, men lov om hittegods er vel noe for deg Edit: Bare sånn kjapt, å ta hittegods er ulovlig. Dersom du finner hittegods og tar det, så er det altså tjuveri. Skulle ønske jeg hadde tid til å forklare men.. Sikkert noen andre her som kan gjøre det for meg. Endret 10. april 2008 av ukjentbruker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Takk! Veldig forklarende igrunn. Fant såvidt noe om finnerlønn i den LovData-linken din, men tenkte i samme slengen jeg da kunne avklare om det finnes noe reglement rundt finnerlønn? Er det lovfestet? Alle har vel hørt 10%, men er det bare en norm, eller noe man kan kreve? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Så langt er alt jeg kan se om dette at ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset Altså en "passende" finnerlønn. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Takk! Veldig forklarende igrunn.Fant såvidt noe om finnerlønn i den LovData-linken din, men tenkte i samme slengen jeg da kunne avklare om det finnes noe reglement rundt finnerlønn? Er det lovfestet? Alle har vel hørt 10%, men er det bare en norm, eller noe man kan kreve? Det er en norm så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå