Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Amazon.com's feilberegnende valutaberegner

Lilac1

Anbefalte innlegg

Hei, ser at amazon.com, vårt alles nettsted for dvdbokser og alskens mikkmakk har fått en funksjon som "oversetter" prisen i amerikanske dollar til norske kroner, beregner toll, og lar deg betale med enten norske kroner (default på norsk konto) eller dollar.

Ved en nærmere titt, ser jeg at kursen amazon.com bruker er relativt urettferdig, og sett i forhold til f'eks postbankens rater for kjøp av valuta via overførsel ligger denne ca 21 øre over kurs per dollar.

Kursen oppdateres daglig, så det er sannsynligvis ikke snakk om treghet i systemet.

Amazon skylder på currency conversion charges by the issuing bank, jeg tror dette er ren humbug, da jeg aldri kan huske å ha betalt med avvikende dollarkurs tidligere.

Det jeg vil prøve å finne ut, er om det blir billigere å betale i dollar enn kroner hos amazon. Noen som er kjent med dette?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bestilte en bok for noen uker siden, og betalte i NKR. Da var kursen amazon opererte med spot-on i forhold til kursen jeg fant her ihvertfall.

Amazon sier selv at de beregner "gebyrer", og dagens dollarkurs på amazon.com er 5.205 som ikke akkurat stemmer spot-on.

Lenke til kommentar
Det jeg vil prøve å finne ut, er om det blir billigere å betale i dollar enn kroner hos amazon. Noen som er kjent med dette?

Det vil vel aldri være tilfellet at det lønner seg å betale med NOK, når en ting egentlig selges i en annen valuta. Kursen VISA veksler til er markedskurs, og så legges det på 1.75% i omkostninger oppå der. Det at de tilbyr seg å selge noe i NOK, er bare for å tjene penger, og fremstille som tryggere for folk som ikke skjønner seg på kortbetaling og slikt.

Lenke til kommentar

Som norsk forbruker burde du velge USD, men Amazon setter default til NOK (sikker for å tjene noen slanter selv).

Forøvrig er det en ting til du må passe på hos Amazon; hvis du får rabatt på noe, skriver Amazon kun virkelig verdi på utsiden av pakken.

Lenke til kommentar
Som norsk forbruker burde du velge USD, men Amazon setter default til NOK (sikker for å tjene noen slanter selv).

Forøvrig er det en ting til du må passe på hos Amazon; hvis du får rabatt på noe, skriver Amazon kun virkelig verdi på utsiden av pakken.

Hmoki, kan tenke meg den kan svi, men har aldri fått tilbud om rabatt derfra. De gangene jeg har kjøpt ting som er beskrevet slik, eksempelvis:

List Price: $1,100.00

Price: $737.00

Har alltid det jeg kjøpte tingen for blitt pakkeverdien.

Men tusen takk for at dere hjalp meg klarne opp i dette. Syntes det hørtes fishy ut med "amazon omregningskurs", og fikk dessverre rett :)

Lenke til kommentar

Amoazon tjener ikke noe på at kjøper velger NOK som betalingsvaluta. Sett fra USA er norske kroner en svært eksotisk valuta med tilhørende dårlige kurser. Motsatt i Norge mht til US dollar. Pris på en bestemt valuta varierer alltid fra land til land. Er du i utlandet med norsk Visa-kort lønner det seg normalt alltid å kjøpe ting i lokal valuta. Ustedes kvitteringen (og salget dermed foregår i) norske kroner er dette dyrere for deg enn i lokal vlauta. Og det er ikke salgsstedet som tjener diferansen.

Lenke til kommentar

Amoazon tjener ikke noe på at kjøper velger NOK som betalingsvaluta. Sett fra USA er norske kroner en svært eksotisk valuta med tilhørende dårlige kurser. Motsatt i Norge mht til US dollar. Pris på en bestemt valuta varierer alltid fra land til land. Er du i utlandet med norsk Visa-kort lønner det seg normalt alltid å kjøpe ting i lokal valuta. Ustedes kvitteringen (og salget dermed foregår i) norske kroner er dette dyrere for deg enn i lokal vlauta. Og det er ikke salgsstedet som tjener diferansen.

Blir ikke dette helt feil da amazon bruker en vesentlig dårligere omregningskurs enn de norske bankene selv?

Fører ikke dette til at man taper på å bruke norske kroner konvertert til dollar med en dårligere kurs, som begrunnes med "valutavekslingsgebyr", når man kan bruke bankenes egen kurs til å betale i dollar og dermed slippe gebyret?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du vil at Amazon eller VISA skal tjene penger.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du vil at Amazon eller VISA skal tjene penger.

Spørs hvor mye penger visa tjener på en transaksjon med vanlig bankkort. Jeg mener å huske at jeg har lest nettbankposter med nøyaktig oversatt beløp fra nettbankens valutaberegner etter utenlandske visatransaksjoner.

Lenke til kommentar
Blir ikke dette helt feil da amazon bruker en vesentlig dårligere omregningskurs enn de norske bankene selv?

Amozon benytter ikke norske banker - men er avhengig av kursen på kroner i sitt område (og den er ikke tilsvarende USD-kurs i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ved en feiltagelse varer med norsk verdi, her er kursene:

Den 08.mars.08 fikk jeg kurs hos Eurocard på 5,274

Den 10.mars.08 fikk jeg kurs hos Amazon på 5,437

Pakkeverdi i begge var likt, men jeg måtte betale ca ti-kroner ekstra pga høyere omregningskurs. Utsiden av pakka stod den norske prisen på den norske valutaen og mottsatt.

Ut fra mine erfaringer burde man benytte kredittkortets omregningskurser og kjøpe varer i den valutaen varen er.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte ved en feiltagelse varer med norsk verdi, her er kursene:

Den 08.mars.08 fikk jeg kurs hos Eurocard på 5,274

Den 10.mars.08 fikk jeg kurs hos Amazon på 5,437

Pakkeverdi i begge var likt, men jeg måtte betale ca ti-kroner ekstra pga høyere omregningskurs. Utsiden av pakka stod den norske prisen på den norske valutaen og mottsatt.

Ut fra mine erfaringer burde man benytte kredittkortets omregningskurser og kjøpe varer i den valutaen varen er.

Som da var hele poenget mitt. Kursen amazon.com tilbyr for å betale i kroner er dårligere enn kursen man får av kredittkortselskapene for å betale i dollar, som igjen betyr at det er billigere å betale i dollar enn kroner når man handler hos amazon.com.

Tråden kan stenges

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...