Gå til innhold

importering av pc deler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det lønner seg spesielt godt. I Norge har vi tilgang på noe av verdens rimeligste elektronikk og datautstyr. Det samme gjelder foto når vi tar moms og toll med i regnestykket. Bildeler derimot lønner det seg å importere, spesielt brukt fra USA.

Lenke til kommentar

Det er ingen spesielle regler. Det er ikke toll på PC-komponenter, men du må betale moms dersom verdien overstiger den forhatte 200-kroneresgrensen. Som det allerede er nevnt her er faktisk det meste av PC-komponenter i utgangspunktet ikke nødvendigvis dyrere i Norge enn i andre land. I tillegg går du glipp av rettighetene i forbrukerkjøpsloven (reklamasjonsrett) og du risikerer å måtte sende komponenten tilbake til forhandleren i utlandet dersom det oppstår feil på den. Det er derfor lite å tjene i forhold til risikoen for problemer.

Lenke til kommentar

Bestilte en 2.4ghz 533fbs pentium4 fra USA i sin tid. Den brukte bare noen dager på å komme til Norge, men satt fast i tollen i rundt 2-3uker før jeg fikk den. I tillegg kom det en toll/moms regning som gjorde at prosessoren ble rundt 500kr dyrere enn om man bare kjøpte den fra en Norsk nettbutikk.

Kan jo hende det har bedret seg, men ville ikke annbefale det.

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Bestilte en 2.4ghz 533fbs pentium4 fra USA i sin tid. Den brukte bare noen dager på å komme til Norge, men satt fast i tollen i rundt 2-3uker før jeg fikk den. I tillegg kom det en toll/moms regning som gjorde at prosessoren ble rundt 500kr dyrere enn om man bare kjøpte den fra en Norsk nettbutikk.

Tror ikke at det har bedret seg, du må betale mva + et fortollingsgebyr. Det betyr at at du må legge på 25% + gebyr, og da skal det mye til at det lønner seg. Det er en myte om at alt er dyrere i Norge. Dette stemmer når det gjelder landbruksprodukter, biler o.l., men ikke elektronikk. Kan f.eks. nevne at den samme DVD-spilleren jeg ga en 1000-lapp for i Norge er en drøy 50-lapp billigere i Makedonia. Til sammenlikning koster øl under 10'ern for en halvliter på restaurant og middag for to pers. inkl. drikke koster 60-70 kroner.

Lenke til kommentar

Tror ikke at det har bedret seg, du må betale mva + et fortollingsgebyr. Det betyr at at du må legge på 25% + gebyr, og da skal det mye til at det lønner seg. Det er en myte om at alt er dyrere i Norge. Dette stemmer når det gjelder landbruksprodukter, biler o.l., men ikke elektronikk. Kan f.eks. nevne at den samme DVD-spilleren jeg ga en 1000-lapp for i Norge er en drøy 50-lapp billigere i Makedonia. Til sammenlikning koster øl under 10'ern for en halvliter på restaurant og middag for to pers. inkl. drikke koster 60-70 kroner.

Hvis du får selger til å sette "gift" på pakken kan du i noen tilfeller slippe unna mva, dette gjelder ikke dersom du bestiller fra ett firma.

Lenke til kommentar
Hvis du får selger til å sette "gift" på pakken kan du i noen tilfeller slippe unna mva, dette gjelder ikke dersom du bestiller fra ett firma.

Å gjøre noe slik er strengt tatt et lovbrudd og moralsk forkastelig, og er neppe noe man skal oppfordre folk til å gjøre her på forumet. Man risikerer å bli oppdaget, og jeg antar at tollvesenet har en straff som ris bak speilet for dette. Det er ikke verdt å gjøre seg til kjeltring for dette. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...