IBalic Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Vurderer å søke på datateknikk nå til høsten. Det jeg lurer på i den sammenheng er poenggrensene. Jeg ser at opptaksgrensene er 49,8 (ordinær), 54,3 (primær). Betyr det at jeg MÅ ha 54,3 poeng når jeg kommer rett ut fra videregående, eller betyr det også at jeg kan komme inn med 49,8 poeng? Greia er at jeg kommer rett fra videregående, og jeg lurer derfor på om det er mulig å komme inn på ordinæropptaket, da jeg er usikker på om jeg vil klare primæropptaket. Det er vel også vanskelig å si, men jeg lurer på om noen har noen anelse om om opptaksgrensene vil stige/synke noe til neste år? Alle svar mottas med stor takk. Fristen for søking er som sagt 15. april og jeg er i et lite dilemma hva jeg eventuelt skal gjøre med førstegangstjeneste også, siden jeg er innkalt i august. Det frister veldig å utsette denne og begynne å studere til høsten. Lenke til kommentar
adg Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Opptaksgrensene er fra i fjor. Hva de blir i år kommer an på hvor mange som søker... Men de pleier vel å ligge ca der de var i fjor trur jeg Lenke til kommentar
sureup Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) tror det er sånn her: ordinæropptak=for de som har vanlig vitnemål primæropptak=for de som har primærvitnemål, altså de som strøyk ved enten eksamen og/eller i noen fag. så om du ikke stryker i et eller annet og får et vanlig vitnemål så vil du ha lettere vei inn gjennom ordinæropptaket i forhold til de som har stryket og må inn gjennom primæropptaket som alltid vil ha høyere krav. angående hvor mye det går opp og ned er umulig å si ettersom man ikke vet hvor mange som vil søke og hvor poeng de kommer til å ha. Men du kan jo om du virkelig må ha en indikator på hvordan det vil bli; se etter hvor mange plasser det var i fjor vs hvor mange plasser det er i år, og om det har økt så kan det bety at snittet vil gå ned. Men fortsatt, det er umulig å si.... Endret 10. april 2008 av sureup Lenke til kommentar
adg Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Fra samordnaopptak.no: "De fleste studier har to kvoter (køer). I ordinær kvote konkurrerer alle kvalifiserte, mens i primærvitnemålskvoten konkurrerer du bare hvis du fyller 21 år eller mindre i 2008 og du har et primærvitnemål. I primærvitnemålskvoten konkurrerer du med primærvitnemålet, mens i ordinærkvoten konkurrerer du med ditt beste vitnemål (hvis du sender inn flere)." "Primærvitnemål: Søkere som fyller 21 år eller mindre i søknadsåret, må levere primærvitnemål uten forbedringer for å konkurrere i primærvitnemålskvoten. Vitnemålet skal ha påskrift om at den kan brukes i primærvitnemålskvoten. Dersom det er brukt mer enn tre skoleår, skal det være påført en merknad om dette." Lenke til kommentar
sureup Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 nei jeg har jo rett? om han har primærvitnemål (det får de som har stryket i et eller annet) så vil han gå under primærvitnemåls kvota. om alt går bra så vil han gå under ordinære kvoten og vil da ha større sjans for å komme inn, og det er jo logisk sett riktig og se her: i primærvitnemålskvoten konkurrerer du bare hvis du fyller 21 år eller mindre i 2008 OG du har et primærvitnemål. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Primærvitnemål er for de som ikke har strøket i noe, og ikke har forbedret karakterene. Ordinærvitnemål er for de som har det. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) edit: jeg tok feil , ja det er omvendt Endret 11. april 2008 av sureup Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Hei! Du fikk svar på spørsmålet ja, men tenkte jeg skulle legge til at dersom du lurer på noe mer angående itstudier ved NTNU eller studier i Trondheim generelt finnes det en 1-til-1 chat på itinstituttet sine sider: ntnu.no/studier/mtdt Der snakker du med studenter som for tiden studerer datateknikk ved NTNU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå