blackbear Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Har kommet over et Nikon FG kamera og lurer derfor om noen kan hjelpe meg å skaffe en bruksanvisning til dette.Eller som kan fortelle meg hvor jeg kan skaffe dette. Setter veldig stor pris på all hjelp jeg kan få. Så på forhånd, tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Har kommet over et Nikon FG kamera og lurer derfor om noen kan hjelpe meg å skaffe en bruksanvisning til dette.Eller som kan fortelle meg hvor jeg kan skaffe dette. Setter veldig stor pris på all hjelp jeg kan få. Så på forhånd, tusen takk for hjelpen. Mir har gode instruksjoner og innformasjon om de fleste, nikon cameraer noe PDF filer med bruksannvisning også. Siden om Nikon FG på MIR.com, foresten en side som anbefalles på det varmest som kilde til alt klassisk NIKON utstyr: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...20/fg/index.htm PDF med bruksannvisning: http://www.lensinc.net/manuals/Nikon_FGuser.pdf Lenke til kommentar
blackbear Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Tusen takk for tipsene. Håper jeg nå ikke blir for kravstor. Vet noen om det finnes på norsk?? Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Tusen takk for tipsene. Håper jeg nå ikke blir for kravstor. Vet noen om det finnes på norsk?? Tror jeg du neppe finner på internett, men FG er jo laget spesielt for å være enkelt å bruke, så man trenger ikke allverdens bruksannvisning for å bruke det. Hvis du har det på Auto, så er det stort sett bare å fokusere bestemme blenderen og trykke på knappen, i Manuel mode vil den lukkeren som gir rett eksponering lyse i søkeren og man må velge med å bruke lukkerhjulet som i et tradisjonelt mekanisk kamera. Jeg vil si at kameraer fra denne tiden ikke trenger en spesiel bruksanvisning da alle er laget etter samme prinsippet, lukker og blender og fokusering, denne har i tillegg auto (som jeg vil anbefalle deg hvis du er uerfaren). Hvis man ønsker å bruke klassiske kameraer har man større utbytte å lese generelt om kameraer fra denne eraen da alle i prinsippet er like. Lenke til kommentar
blackbear Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Du har vært til stor hjelp. TUSEN TAKK til deg "modin". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg mener å huske at forskjellen på FG og FG20 var at FG hadde fullprogram i tillegg. Det er som modin skriver veldig enkle kameraer å bruke, så med litt lesing i en fotobok isteden for bruksanvisningen vil gjøre deg like klok. Nei, klokere. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Nikon FG er et svært godt og undervurdert kamera. Jeg har hatt tre stykker og har angret kort tid etter jeg solgte hvert av dem. Kunne i grunnen ønske meg et FF/FX digitalt FG, så hadde jeg vært happy. Nikon FG hadde så vidt jeg husker A og P auto samt M, blitssynktid på 1/90 sek, elektronisk styrte lukkertider og en mekanisk back-up-tid, og som det ikke var nok var det solid bygget og hadde til og med TTL-måling av blits! FG20 kom vel året etter, men var en slags evenukkversjon av FG. FG20 hadde ikke TTL, og manglet også P-auto. Det var en billigversjon av FG men som av en eller annen grunn lå høyere i bruktpris enn FG. FG ble produsert frem til 1989 mens FG20 ble tatt ut av produksjon mindre enn ett år etter lanseringen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Takk for info, Aetius. Godt å lese at hukommelsen min ikke er helt på trynet. Kan lett slutte meg til ditt ønske om en Digital FG, og vi er neppe alene om det. Lenke til kommentar
modin Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Vel kan ikke si jeg er helt enig i skryten av Nikons kompaktserie, det stemmer at de er gode kameraer i forhold til senere AF EOS og Nikon Fx5 plastikk dritt, men at kvaliteten var god i forhold til sin tid er vel overdrivelse. Når EM kom var det du dårligste kameraet Nikon noen gang hadde laget, kanskje med unntak av Mamya produserte Nikkorex.. I forhold til Nikkormat og Nikon modeller fra 70-tallet har FG og EM store deler plastikk, jeg har selv et EM (som ble ganske så medtatt etter at jeg hadde det med i regnskogen) liggende som ikke imponerer meg det spor i forhold til alt annet Nikon har laget. Alikevel er tanken og konseptet godt, og et billig enkelt kamera, som tar i bruk nye og moderne matrialer. Størelsen er imponerende i seg selv, men det er kombinasjon størelse, pris og at det var et Nikon (som på den tiden bare laget kameraer med Mercedes kvalitet) som virkelig er det store her det appelerte til en ny kundegruppe. Når det kommer til byggekvaliteten, laget både Pentax og Olympus mindre kameraer som hadde profesjonell kvalitet og var bygd i metall, OM 1, Pentax ME og MX serien. Men det hadde hvert deilig å hatt et autoeksposure kamera til de dagene man ikke orker å styre med hånholdt lysmåler, så hvis jeg finner det neste gang jeg er hjemme, tror jeg at jeg skal få renset mattskiva og satt på nye lys-segl (tips kjøp lysforseglings kittet til "interslice på ebay). De smeltet nærmest vekk av det tropiske klimaet, og sånn sett var det like godt at jeg ikke hadde en Spotmatic, Nikkormat eller lignende der. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg brukte jo det litt dyrere Nikon FM på åttitallet, så jeg så på FG og FG 20 som mindreverdige da, men i etterkant må jeg innrømme at de ikke var så ille. I alle fall ikke FG, som har vist seg å overleve tidens tann ganske brukbart. EM synes jeg fortsatt er et missfoster, men alle de store produsentene hadde en slik enkel modell på den tiden. Det fantes en god del som ville snobbe seg med slr uten å gidde å lære seg noe om eksponering. For dem var det sterkt begrensede EM et like godt alternativ som FE, så man forstår motivasjonen for å produsere det. Likevel, et grusomt kamera som i beste fall fortjener status som backup for et bedre kamera. Uansett er ingenting så fælt som Eos 3000 og 5000. De er så jævlig stygge med sykt dårlig plast at jeg kunne aldri tenkt meg å betale noe for et slikt. Det verste er at de er så lette at det ikke finnes objektiver som er lette nok til å skape en noenlunde brukbar balanse. Grusomt, enkelt og greit grusomt. Skrekk og horror, som min bror pleide å si når noe var utrolig fælt. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Uansett er ingenting så fælt som Eos 3000 og 5000. Tja, personlig synes jeg at Nikon FE10 og FM10 er noe av det jævligste jeg har sett i moderne tid, om man da ikke skal ned på Holga-nivå. (Eller det plastkameraet som jeg kjøpte nytt på et marked i London for en femmer... Husker ikke merket, desverre, om det i det hele tatt hadde et) Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Tja, personlig synes jeg at Nikon FE10 og FM10 er noe av det jævligste jeg har sett i moderne tid, om man da ikke skal ned på Holga-nivå. (Eller det plastkameraet som jeg kjøpte nytt på et marked i London for en femmer... Husker ikke merket, dessverre, om det i det hele tatt hadde et) Vel så har vi disse fine plastkameraene med speilrefleks-design og stavblitz og gjerne merkenavn som Nikan, Conan, Olympia og Kronica Miscrolta. De finnes på Ebay vurderte faktisk å kjøpe et en gang, da det er litt mer orginalt enn en Holga hvis man skal eksprimentere med dårlige kameraer. Problemet med kameraer som EM er ikke først og fremst kvaliteten, men den fullstendige mangelen på fotografiske muligheter (kvalitetsmessig så holder den egentlig helt greit, og min EM vil nok være fullt brukbart hvis jeg finner den og bruker 2 timer på å demontere matskiven rense den og bytter alle segl.) Men til å fotografere mener jeg faktisk det er lettest å jobbe med mekaniske kameraer eller elektroniske kameraer med alle lukkertidene som manuele innstillinger, jeg blir alltid forvirret av +/- kompensasjon, mens det er helt logisk for meg å åpne opp eller lukke ned et trinn hvis jeg ser av situasjonen at lysmålernen blir lurt den ene eller andre veien (som regel vet jeg uansett hvilken lukker som er rett utifra Sunny f16 som jeg har i hodet). Her kommer problemet med EM, den har ikke engang egen bryter for kompensasjon, neida man må manipulere ISOen for å få rett eksponering, eller bruke den lille blå knappen som åpner opp to trinn. Hvis jeg skal nevne en speilrefleks med elendig kvalitet så tror jeg faktisk Zenit må være det aller aller værste, det at noe er tungt og inneholder mye metall betyr ikke nødvendigvis bra kvalitet. For det første, så har den ikke stort mer enn 50% søkerdekning, matskiven er faktisk ikke stort større enn halvparten av filmruten (jeg har faktisk sjekket det på mattskiven fra en ødelagt Zenit). Av mine tre Zeniter har jeg en som fortsatt fungerer, og dette gjennom transplantasjoner fra de to andre. Selv om tanhjulene er av metall, gjetter jeg på at messing legering må være den samme som vi lager fiskesluker av i vesten, for å si det rett ut de er myke som smør ved den første lille motstand bøyer de seg. Russerne hadde tydligvis ikke skumgummi for speildempingen er i gummi, bare ved å bytte denne til skummgummi halverer man lyden som kameraet lager, selv om den fortsatt er temmelig ekstrem. Pentaprismen er ødelagt på de aller fleste Zenit, noe som resulterer i en strekk midt i bildet og gjerne gule prikker over hele søkeren, av mine er det en som hadde akseptabel Pentaprisme. Det kan sjer på andre kameraer også, men på Zenit er det snarere regelen enn untaket. Så Zenit er altså etter min mening verdens dårligste speilrefleks kamera, den minimalistiske og tanken om en folke SLR har jeg faktisk sanse for men det er litt for mange kompromisser på viktige detaljer. Da lykkes Øst-Tyskland langt bedre, med sine Praktica og Pentacon kameraer. Praktica L-serien er et helt genialt kamera, som riktignok i standard modellen L er fullstendig ribbet for alt av ekstra detaljer, men det er ingen kompromisser på grunn funksjonene. Stor lysterk søker med stor dekningsgrad, lukker med komplett lukkerhastighet fra 1 sekund til 1/1000 del sekund, 1/125 blitzsynk (zenit har 1/30!), spennarm som har en følse av mekanisk presisjon som bare Nikon kan måle seg med, moderne vertikal lukker, nydelig dempet speill. osv... Dette var et tidløst kvalitetskamera som bare skulle fylle den enkle funksjonen og ta bilder, og ble laget år ut og år inn uten å forandres i god kommunistisk ånd, en vestlig paralell er vel Pentax k1000 som ble produsert fram til 1997 og i å med at K1000 er en Spotmatic med K-bajonett så kan vi vel si at produksjonen begynte 1963. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Joda, de billige Nikon-ene fra Cosina er horrible, og føles like ille som Eos 3000. Forskjellen er at de er veldig sjeldne i Norge, og det er ikke Eos 3000/5000. Olympia mock-slr har jeg naturligvis. Fikk det i gave av en venn. Jeg har enda ikke brukt det, men det er jo et glimrende toycam hvis det er dårlig nok. Jeg har sett fornøyde (og lettlurte) familiefedre fikle med innstillingen (hvilke?) på vei ut av Porta Portese, det store søndagsmarkedet i Roma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå