Durac Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Hei! Som tittelen sier, så skal jeg se hvor langt jeg greier å presse systemet mitt. Starter enkelt med å presentere komponentene mine HK: Asus P5N-T Deluxe, nForce-780 CPU: E6600 core duo CPU kjøler: Zalman - er faktisk ikke helt sikker. System disk: Raptor 74GB 10k rpm GPU: 8800gt 512MB RAM/minne: OCZ Platinum XTC - 4 gb (4 1 gb brikker) PSU: MIST 500W Alt dette er da presset inn i et Antec nine hundred kabinett - uten tvil det beste kabinettet etter min mening. Hovedkort, skjermkort og disk er 3 dager gammelt, mens CPU, PSU, kjøler og minnet er 1 1/2 gammelt. Kan vell også fortellet litt om erfaringer mine også; Jeg begynte å snuse litt på overklokking for litt over 1 år siden, og begynte å overklokke så smått. Dette dreiv jeg på med i 1 mnd tid til hovedkortet mitt ikke greide stort mer. Men nå har jeg fått noe nytt utstyr, og føler at dette hovedkortet har mye å gi Det første jeg skal gjøre, er å tilbakestille alt jeg har gjort i BIOSen og kjøre noen tester som jeg kan sammenligne med etter hvert. Updates kommer Fikk 35093 i 3Dmark03 Har da tilbakestilt det meste i BIOS, og er klar for å starte. Har dere tips/råd, så må dere bare komme med de - jeg er langt i fra utlært! DAG #1 Da har jeg gjort de første endringene i BIOS Vcore er stilt på 1.4V Minnet har fått 2.1v Har også disabla noen valg. Jeg er ikke så kjent med Asus BIOSen, så vet ikke 100% hva alt er enda - men det kommer seg Fikk 36589 i 3DMarks03 --- Mini Update Core speed: 3.2(++) GHz (9x1430) Ikke endre på vcore enda, står fortsatt på 1.4. Fyrte opp 100MHz på minnet også (har det unlinked) - så nå ligger det på 900MHz Orthos kjørt litt over 1 time, og ingen feil. DAG #2 Etter mye testing og makkverk har jeg fått dette. vcore er da på 1.42(les:1.42345463432 alla) sånn ca. multiplier x9 Skal se om jeg får den opp enda lengre uten å stille på vcore. 3DMarks03 funket dårlig, endte med blåskjerm. Skal se hvor langt jeg kommer før windows klikker eller noe (les: med overklokking, ikke 3DMarks) -- Som dere ser, har jeg da nådd 3.6Ghz. Måtte øke vcore voldsomt opp fra 3.55 til 3.6 - trudde først at det ikke gikk. Har ikke sjekket om dette er stabilt. Skal kjøre orthos og 3dmark. --- Jeg fikk den også opp til 3.75 GHz - men jeg kom meg inn i windows av og til. Endret 12. april 2008 av Durac Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ser bra ut det der, men jeg vil tro du kan klare enda mer på CPUen, jeg tror den skal klare 3,4Ghz uten alt for store problemer. Et annet tips med tanke på at du har 780i er og sørge for god luftstrøm rundt chipsetet, siden 780i generelt sett er et veldig varmt chipset, og da spesielt med tanke på at P5N-T har passivt kjølt chipset. Lenke til kommentar
Durac Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Hehe, sitter med Antec nine hundred som har en suveren luft gjennomstrømning. Og så har jeg plassert en kraftig vifte i siden, som blåser rett over HK/GPU Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hvis du skal kjøre sånn ein gongs run, så kan du presse på med spenning på CPUen, får å sjå ka den klarar. har ud klokka skjermkortet? Lenke til kommentar
Durac Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Kan ikke si at jeg skjønte helt hva du mener her? Mener du at jeg skal fyre opp med vcore? Viss du mener det, så skjer ikke det. Men viss du mener FSB, så vet jeg hva ca den takler. Nei, fikser skjermkortet etter jeg har funnet et stabil klokk på CPU. Lenke til kommentar
camxer Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du burde fint klare 3,4GHz med den prosessoren uten å måtte gå over 1,5v... Det tharshan mener med en "en gangs run" er at du presser prosessoren din enten til max stabil overklokk eller tar en suicide run som er rett og slett finner den høyeste hastigheten som lar deg boote inn i windows og validere hastigheten i cpu-z. Både den ene og den andre innbærer at du går over "sikkerhetsgrensen" når det er snakk om spenning. Lenke til kommentar
Durac Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 Okey. Jeg er da både ute etter å finne maksimalt overklokk, samt å finne en stabil klokk. Om du/dere har tips til noe jeg kan gjøre, så er det bare å si fra Lenke til kommentar
Durac Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Hva betyr denne feil mld i Orthos; FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Får den heller ikke stabil på 3.6GHz (x9).. Endret 11. april 2008 av Durac Lenke til kommentar
camxer Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Det betyr at prosessoren din er klokket for høyt og begynner å regne feil. Du kan fikse dette med å sette opp vcore, men det betyr ikke nødvendigvis at PC-en blir ustabil i spill osv slik som den er nå. Spørs etter hvor lang tid den feilmeldingen dukket opp. Kan anbefale deg å installere OCCT og kjøre en run på auto(30 min). Hvis du vil fortsette med prime 95 bør du kjøre på small FFT Edit: skrev litt feil, det er ikke sikkert at du klarer å få den stabil med høyere spenning, men det hjelper vanligvis. Vær obs på at du kan ikke bare kjøre på med volt på "mainstream" luftkjøling. Hvilken temperatur har du under prime95? Endret 11. april 2008 av camxer Lenke til kommentar
Durac Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Får feilen etter 10 sekunder i orthos og prime95. Tempen er vell rundt 45 idle og 55-60 load. Spilte cs: s i en halvtime uten noen blåskjerm/frysing - så jeg vil tru at jeg har fått en klokk på 3.6 GHz stabil :o Fikk den også opp til 3.75 Ghz, men utrolig ustabil og tempen begynte å bli stygg. edit; Om jeg endre multiplier til 8, og klokker den opp til 3.6GHz, blir den bedre eller dårligere om jeg har den på x9 @ 3.6GHz? Endret 12. april 2008 av Durac Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jo høyere FSB jo bedre, men det har forsåvidt lite for seg i "realworld" som f.eks spill o.l. ~Todda7 Lenke til kommentar
Durac Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Vil bare få den stabil jeg Lenke til kommentar
camxer Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Durac fra hf.no? Beklager offtopic:P Lavere multiplier vil ikke gi deg bedre stabilitet... Klokk ned eller skru opp volt på cpu eller chipset. Du kan også ta deg en runde memtest for å så se om det er ikke minnet ditt som fusker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå