Gå til innhold

XP Home Passordbeskyttet fildeling

Anbefalte innlegg

Ikke spør hvorfor, men vårt nettverk har ikke wep-key på(usikkret) så de fleste kan komme inn på det. Det jeg da vil, er å passordbeskytte de delte filene på en lappy som kjører xp home s2, men dette går jo bare i pro.. :( (Deling og sikkerhet er ikke i home)

Så jeg lurte på om noen har kunnskap til thirdparty software som kan brukes for å passordbeskytte mappa?

Og ja, jeg har søkt på forumet, ikke noe spesielt dukker opp, såvidt jeg vet, er dette første request på et program som gjør jobben for deg, i home! :ermm: ...

Innstallere Pro er ikke noe jeg er villig til å finne på nå, venter til den trenger en formatering før jeg setter meg til med det.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje truecrypt kan hjelpe deg.

med true krypt kan du montere krypterte filer lokalt over nettverk.

dvs. at du har en kryptert fil med alle filene du vil dele i. Og montere

dekryptere "on the fly" denne filen på den andre maskinen (som en partisjon).

Trafikken vil da være kryptert.

Litt tungt forklart men det står greit forklart i dokumentasjonen.

merk dette går bare med filbaserte kontainere og ikke hele partisjoner som er kryptert.

edit

eventuelt kan du se på hamachi

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Ser ut til at det programmet, truecrypt, oppretter en imagefil (iso, img, osv) som du kan mounte som en partisjon av hardisken. Jeg legger stadig til nye filer, så jeg mistenker at jeg ikke kan gjøre dette flytende med dette programet. Evt. unmounte, legge til filer, oprette image, mounte..

Og jeg har hamchi internet-lan, visste ikke man kunne kryptere/passordbeskytte filer på lokalnettet med det. Da må man vel legge det ut på det "lokale" hamachi nettet? Mister da fordelen med raskt hjemmenett da, om alle som skal laste filer av meg må koble seg til hamchiserver..

Men skal skjekke ut truecrypt, når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Og jeg har hamchi internet-lan, visste ikke man kunne kryptere/passordbeskytte filer på lokalnettet med det. Da må man vel legge det ut på det "lokale" hamachi nettet? Mister da fordelen med raskt hjemmenett da, om alle som skal laste filer av meg må koble seg til hamchiserver..

Beklager trodde hamachi virket som vanlig vpn, men hvis du må igjennom en ekstern server skjønner jeg at vitsen

faller bort.

Open VPN derimot har både server og client. Sånn at du kan sette opp et

lokalt nettverk med kryptering.

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Beklager trodde hamachi virket som vanlig vpn, men hvis du må igjennom en ekstern server skjønner jeg at vitsen

faller bort.

Open VPN derimot har både server og client. Sånn at du kan sette opp et

lokalt nettverk med kryptering.

Takker, du er genial! -Many blessings.

EDIT: Prøvde OpenVPN, men jeg fikk ikke opprettet støtte for mer enn 1 annen maskin(klient) så jeg holder meg til TrueCrypt :)

Endret av Zhyl0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...