Gabriel Shear Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei For ca 3 år siden så kjøpte mor og faren min hver sin laptop av samme type på expert. Begge to har problemer med strømkontakten til pc-en, altså ikke strømkabelen, men selve kontakten i pc-en slik at den ikke får ladet skikkelig. Far min sin laptop har også en defekt harddisk. Far min sin pc har vært inne til reperasjon før og fikk til slutt ny laptop pågrunn av uendlig lang behandlingstid. Dette er to Packard Bell pc-er, og han jeg snakket med på expert skulle prøve å få det på reklamasjon. Så spørsmålet mitt er om jeg har rett på reklamasjon? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Dersom dette er et forbrukerkjøp har maskinene en reklamasjonsfrist på fem år. Dersom disken har røket på den ene maskinen skal denne da fikses kostnadsfritt for deg. Hva det angår strømkontakten så kommer det an på om det er en konstruksjonsfeil, eller om de har blitt utsatt for en ytre påvirkning. De er ikke uvanlig at noe uforsiktig bruk skaper et moment på ladekontakten som gjør at connectoren blir løs. Eksempler på dette er at man har slått borti kontakten mens den sitter i maskinen. Veldig vanlig dersom man bruker maskinen i senga eller i sofaen. Da skal riktignok selger påvise at det er en selvforskyldt skade. Dette kan han gjøre dersom det finnes f.eks. tretthetsmerker eller brudd ved kontakten på maskinen. Dersom maskinene er pent brukt har du sikkert ingenting å frykte. Jeg ville ha tatt turen rett ned til Expert og sagt at jeg ønsker å reklamere. Lenke til kommentar
Intoxic Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei For ca 3 år siden så kjøpte mor og faren min hver sin laptop av samme type på expert. Begge to har problemer med strømkontakten til pc-en, altså ikke strømkabelen, men selve kontakten i pc-en slik at den ikke får ladet skikkelig. Far min sin laptop har også en defekt harddisk. Far min sin pc har vært inne til reperasjon før og fikk til slutt ny laptop pågrunn av uendlig lang behandlingstid. Dette er to Packard Bell pc-er, og han jeg snakket med på expert skulle prøve å få det på reklamasjon. Så spørsmålet mitt er om jeg har rett på reklamasjon? Helt opplagt at dere har reklamasjonsrett på dette. :-) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Helt opplagt at dere har reklamasjonsrett på dette. :-) Hvordan vet du det? Har du førstehåndskjennskap til disse to maskinene? Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Dersom dette er et forbrukerkjøp har maskinene en reklamasjonsfrist på fem år. Dersom disken har røket på den ene maskinen skal denne da fikses kostnadsfritt for deg. Hva det angår strømkontakten så kommer det an på om det er en konstruksjonsfeil, eller om de har blitt utsatt for en ytre påvirkning. De er ikke uvanlig at noe uforsiktig bruk skaper et moment på ladekontakten som gjør at connectoren blir løs. Eksempler på dette er at man har slått borti kontakten mens den sitter i maskinen. Veldig vanlig dersom man bruker maskinen i senga eller i sofaen. Da skal riktignok selger påvise at det er en selvforskyldt skade. Dette kan han gjøre dersom det finnes f.eks. tretthetsmerker eller brudd ved kontakten på maskinen. Dersom maskinene er pent brukt har du sikkert ingenting å frykte. Jeg ville ha tatt turen rett ned til Expert og sagt at jeg ønsker å reklamere. Takker så mye for svar av alle sammen. Det ser ut til at jeg får reklamere på den pc-en med harddisk feil, men ikke den andre pc-en som har strømkontakt feil, den skulle de ha 4000 kr for å skifte hovedkortet på!! Jeg sa at de bare kunne returnere den uten å fikse det, men da sa de at jeg måtte betale 500 kr pågrunn av at de hadde kontrollert maskinen. (kontrollgebyr) Har de rett til å kreve dette? Mvh Lenke til kommentar
Loko Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Takker så mye for svar av alle sammen. Det ser ut til at jeg får reklamere på den pc-en med harddisk feil, men ikke den andre pc-en som har strømkontakt feil, den skulle de ha 4000 kr for å skifte hovedkortet på!! Jeg sa at de bare kunne returnere den uten å fikse det, men da sa de at jeg måtte betale 500 kr pågrunn av at de hadde kontrollert maskinen. (kontrollgebyr) Har de rett til å kreve dette? Mvh Alle verksted tar standar gebyrer for undersøkelse av maskinene. Dem jobber ikke på dugnad vettu I det du leverte inn maskinen på verkstedet så fikk du sannssynligvis et "kvittering" på innlevert service. Der står det nok at hvis ingen feil blir funnet blir du fakturert med minimum XXX kr. Har du ikke fått et slik kvittering eller signert på noe i butikken kan dem ikke kreve at du skal betale for undersøkelsen. De fleste verksted lar deg slippe å betale dette gebyret mot at dem overtar PC-en din. De vil da bruke dens deler til å reparere andre pc'r. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Strømkontakten sitter ofte/nesten alltid loddet fast på hovedkort, og om den går i stykker må de bytte hovedkort. Dette kan fort koste mellom 3000-8000 kroner avhengig av maskin. Jeg vil aldri anbefale noen å bruke så mye penger på å fikse en tre år gammel maskin. Man får nye og langt bedre maskiner til 5000 kroner i dag. Jeg ville ha betalt de 500 kronene for å få maskinen tilbake. Dersom dette er den samme maskinen som blir reparert, så kan du jo lade batteriet i denne. Kjenner du en som er flink med loddebolten kan han sikkert fikse kontakten for deg også. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Takker så mye for svar av alle sammen. Det ser ut til at jeg får reklamere på den pc-en med harddisk feil, men ikke den andre pc-en som har strømkontakt feil, den skulle de ha 4000 kr for å skifte hovedkortet på!! Jeg sa at de bare kunne returnere den uten å fikse det, men da sa de at jeg måtte betale 500 kr pågrunn av at de hadde kontrollert maskinen. (kontrollgebyr) Har de rett til å kreve dette? Dersom du ikke har blitt godt opplyst om et eventuelt gebyr på forhånd, har de ikke lov å kreve dette. Du burde også kreve en forklaring på hvorfor de ikke dekker reparasjon på maskin nummer to, og be om at de dokumenterer påstanden sin, hvis de mener det er din skyld. Lenke til kommentar
Prips Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hvis det finnes en mindre butikk eller lokalt verksted i området så er det jo fullt muligt å få loddet DC pluggen på hovedkortet igjen. Det som ofte skjer at den som tidligere nevnt blir knekt. Men den kan enkelt fikses hvis du har den løse delen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå