Rescue me Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 HER står det om en CD med 1 petabyte eller 1.048.576 gigabyte. De sier at CD-en skal være klar for publikum om 10 år. Med samme utvikling av harddisk størrelser som vi har hatt de siste årene vil hardiskene om 10 år være ca like store. Hva skal vi med en slik CD egentlig? Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) HER står det om en CD med 1 petabyte eller 1.048.576 gigabyte. De sier at CD-en skal være klar for publikum om 10 år. Med samme utvikling av harddisk størrelser som vi har hatt de siste årene vil hardiskene om 10 år være ca like store. Hva skal vi med en slik CD egentlig? Mest sannsynlig vil også kvaliteten på alt annet også utvikle seg, spillene vil bli større og ha bedre grafikk. Filmer får bedre oppløsning, bedre lydkvalitet og alt det der. Da er det nødvendig med større lagringskapasitet. Endret 10. april 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Nydelig til backup da Joda . Har ikke tenkt på det . Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg begynner nå å synes at cd-er er "ut"... de blir ganske lett ødelagte (alt fra riper til å knekke dem), og de lager støy. Det er jo det som blir sagt om Blu-ray diskene også. de kommer mest sansynlig ikke til å bli populære fordi de vil bli byttet ut med med minnebrikker som man bare stapper inn i mediaspilleren... Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hva skal vi med en slik CD egentlig? Lagre porr. What else? Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hva skal vi med en slik CD egentlig? Lagre porr. What else? Går mange timer på ei sånn plate ja Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Hva skal vi med en slik CD egentlig? Lagre porr. What else? Går mange timer på ei sånn plate ja Spørs format og oppløsning . Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Mest sannsynlig vil også kvaliteten på alt annet også utvikle seg, spillene vil bli større og ha bedre grafikk. Filmer får bedre oppløsning, bedre lydkvalitet og alt det der. Da er det nødvendig med større lagringskapasitet. mmm.... gleder meg til å bestille X-box Private Holodeck når den kommer... ...-Elller kanskje PS14 kommer først med Virtual Reality? . Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Spørs format og oppløsning . Hvilket format opererer du med hvis du ikke får mange timer på 1.048.576 gigabyte? Lenke til kommentar
orre_90 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hyper Blu Ray kansje hehe. Men jeg klarer ikke se for meg at 1.048.576 gigabyte skal bli overført overført fra et sted til et annet innen et så lite tidsrom som vi overfører 4,7 gigabyte idag. Men det skjer vel en utvikling der også.. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Kjipt om du mister den i gulvet, da.. èn ripe og vips, så var etparogtjue GB data "ugyldig". Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Kjipt om du mister den i gulvet, da.. èn ripe og vips, så var etparogtjue GB data "ugyldig". det jeg også mener... har god tro på at vi klarer å lage minnekort som er like store som disse cd-ene, og da kommer de til å utklassifisere cd-ene på et blunk... Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Japp. Minnekortene har allerede veldig overkommelig med lagringsplass. Og prisen er stadig på vei nedover Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) For 20 år siden ville folk spurt om vi egentlig trengte all plassen på en vanlig CD (650 MB). De eldste CD-baserte spillene jeg har (tidlig 90-tall) brukte bare noen få prosent av kapasiteten på CDen. I dag bruker dataspill gjerne opp flere CD-er, om de i det hele tatt gidder bruke et så foreldet format Men ellers tror jeg at hvilke lagringsmedia man lagrer på vil ha mindre og mindre å si i fremtiden, det som er viktig er dataene, ikke hva man lagrer på. Flash-minne vil nok etterhvert bli en heftig konkurrent til CD/DVD/Blu-Ray/etc ja. Endret 12. april 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Spillet "Under a killing moon", gitt ut i 1994, brukte 4 CD'er. Problemet er at man tenker på hva vi har allerede, bare med bedre kvalitet o.l. Når muligheten først har kommet, vil det ikke ta lang tid før noen når taket. Mark my words. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Spillet "Under a killing moon", gitt ut i 1994, brukte 4 CD'er. Problemet er at man tenker på hva vi har allerede, bare med bedre kvalitet o.l. Når muligheten først har kommet, vil det ikke ta lang tid før noen når taket. Mark my words. Da er det antagelig fordi den hadde lyd/musikk, eventuelt live video. Jeg har noen gamle spill som ikke hadde noen av disse tingene (kun MIDI-type musikk og enkle animasjoner), disse brukte bare noen få prosent av kapasiteten. Men det tok selvsagt ikke lang tid før spillprodusentene så mulighetene og stappet CDene full med lyd, ekte musikk og ekte video Som du selv skriver. Endret 12. april 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Ja, mye tale og video. Husker ikke helt hvilket format musikken var i. De brukte faktisk ekte skuespillere i datagenererte omgivelser. Og James Earl Jones (Stemmen bak Darth Vader) leste Edgar Allan Poe i cut-scenes. Kongespill Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Spillet "Under a killing moon", gitt ut i 1994, brukte 4 CD'er. Problemet er at man tenker på hva vi har allerede, bare med bedre kvalitet o.l. Når muligheten først har kommet, vil det ikke ta lang tid før noen når taket. Mark my words. Da er det antagelig fordi den hadde lyd/musikk, eventuelt live video. Jeg har noen gamle spill som ikke hadde noen av disse tingene (kun MIDI-type musikk og enkle animasjoner), disse brukte bare noen få prosent av kapasiteten. Men det tok selvsagt ikke lang tid før spillprodusentene så mulighetene og stappet CDene full med lyd, ekte musikk og ekte video Som du selv skriver. Husker godt at en venn av meg hadde supaplex på cd - og jeg skjønte overhode ikke poenget, det gikk jo fint inn på en enkelt diskett... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 HER står det om en CD med 1 petabyte eller 1.048.576 gigabyte. De sier at CD-en skal være klar for publikum om 10 år. Med samme utvikling av harddisk størrelser som vi har hatt de siste årene vil hardiskene om 10 år være ca like store. Hva skal vi med en slik CD egentlig? Når jeg var liten så var harddisken med 10 megabyte noe helt sinnsykt. Dette var en helt enorm mengde med llagringsplass og jeg forestilte aldri at det gikk ann å fylle opp en hel sånn harddisk. Men nå i dag så er jo ti megabyte noe som lastes ned på noen sekunder og som knapt er et støvkorn på harddisken. Det samme var det med harddisker som hadde en hel gigabyte, og nå er jeg imponert over harddisken min som har en terabyte. Det værste er at jeg tror ikke jeg vil ha noen problemer med å fylle en terabyte. Og tror heller ikke en petabyte vil være vanskelig å fylle når den tiden kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå