Gå til innhold

Ps3 FW 2.30 15 apr.


vegavnil

Anbefalte innlegg

tigerdyr: Det er på ingen måte en kjempeskuffelse. Selvom den fortsatt vil dekode signalet intert, får vi nå ikke kun 'core', men hele skiten ;) Jeg skjønner ikke helt hvorfor du whiner så hardt, om du ikke liker at PS3 ikke kan sende ting som bitstream, da bør du kjøpe deg en dedicated BD-player isteden, noe Pioneer BDP LX70, nye til Denon, Samsung eller andre signalkilder som kan gjøre jobben for deg!

Lurer egentlig på hvor mye bedre en forsterker kan gjøre på dekodingen i forhold til PS3. Hva for noe receiver bruker du forøvrig, og htt?

Strengt talt er dette 1. generasjon med receiver som kan dekode bitsream, med Onkyos nye serie som var den 1. på banen der! Så ting må også modne seg litt også, og i tillegg bør flere ta i bruk DTSMAHD som en ny standard.

 

Vi som tenker lyd og ikke kun bilde i denne HD-krigen skal være glade for at HD DVD tapte, da deres mangel på kapasitet pr plate er så liten at de i de aller fleste tilfeller kun har DD+ som best lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I denne updaten får vi også DTS MAHD :D JAY!

http://blog.us.playstation.com/2008/04/10/...re-walkthrough/

 

Trodde jeg og.. og var nesten ved å hoppe i taket, men det ser ut til å være en kjempe skuffelse istedet. Angiveligt vil den fortsat bare dekode signalet istedet for å sende selve bitstreamen videre, og det er da vitterlig ikke noget å rope hurra for.. det er igrunn ganske ubrukeligt. Helt tåbeligt at de ikke bare kan sende bitstreamen videre til en receiver som kan gjøre den jobben mye bedre.

 

Hvorfor tror du en receiver kan dekode det noe bedre overhodet?? Her må vi vite hva slags lydkodec og dekoding det er snakk om.

 

DTS HD MA og Dolby True HD er tapsfrie komprimeringer, i motsetning til det vi har hatt tidligere i hjemmekinosammenheng. Så det er likegyldig hvor du dekoder/"pakker" det ut. Du ender opp med nøyaktig det samma enten det pakkes ut før sending eller etter sending. Om jeg unzipper en fil på PC og sender over nettet eller om mottageren mottar zip filen er likegyldig. Du ender opp med nøyaktig samma innholdet.

 

I mange tilfeller vil man faktisk uannsett ønske å gjøre dekodingen i avspilleren og ikke i receiveren. Hvis du pakker ut i receiveren så får du ikke med deg secondary audio streams som skal mikses inn i signalet, når det måtte være ønskelig.

 

Ekspertene fra Dolby Laboratories sier i sin podcast at de vil foretrekke å dekode de nye lydformatene i avspiller bl.a. den grunn.

 

Du har nok misforstått. Du sier jo også at "angiveligt vil den fortsat bare dekode signalet". Den HAR jo ikke kunnet dekode signalet. Men det skal den altså begynne å gjøre.

 

Så det er all grunn til å glede seg.

Lenke til kommentar
tigerdyr: Det er på ingen måte en kjempeskuffelse. Selvom den fortsatt vil dekode signalet intert, får vi nå ikke kun 'core', men hele skiten ;) Jeg skjønner ikke helt hvorfor du whiner så hardt, om du ikke liker at PS3 ikke kan sende ting som bitstream, da bør du kjøpe deg en dedicated BD-player isteden, noe Pioneer BDP LX70, nye til Denon, Samsung eller andre signalkilder som kan gjøre jobben for deg!

Lurer egentlig på hvor mye bedre en forsterker kan gjøre på dekodingen i forhold til PS3. Hva for noe receiver bruker du forøvrig, og htt?

Strengt talt er dette 1. generasjon med receiver som kan dekode bitsream, med Onkyos nye serie som var den 1. på banen der! Så ting må også modne seg litt også, og i tillegg bør flere ta i bruk DTSMAHD som en ny standard.

 

Vi som tenker lyd og ikke kun bilde i denne HD-krigen skal være glade for at HD DVD tapte, da deres mangel på kapasitet pr plate er så liten at de i de aller fleste tilfeller kun har DD+ som best lyd.

 

Helt på linje med deg her, Lil-H.

 

Sitter på en Denon AVR 3808 som i likhet med Onkyo's nye kan dekode alle disse nye formatene. Men det er litt underordnet egentlig - se mitt svar over. Det eneste jeg oppnår med å sende bitstream er at det lyser DTS HD MA, evt. Dolby True HD i displayet på Denonen i stedet for Multichannel PCM.

 

KUN DD+.... ja ja. Foretrekker jo tapsfritt selvfølgelig. Men DD+ er veldig bra, og jeg må spørre meg selv om jeg ville høre forskjell på to lydspor fra samme filmsekvens der det ene var i True HD og det andre i DD+ f.eks. Transformers ble jo f.eks kåret til den HD film (BD og HD DVD) som hadde best filmlyd. Og sporet var jo DD+. Så det er en stor forbedring fra DD og DTS. Men nå er vi på viddene.

 

Bare glede seg over at PS3 nå blir så godt som en komplett BD spiller. Fantastisk!!

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Peedee: Det er helt klare forskjeller mellom DD+ og TrueHD.

Jeg føler TrueHD har mye mer dynamikk, highs and lows og er generelt mye fetere å høre på.

 

Sett f.eks Troy? (HD DVD jeg har sett den på) Den er det også lett å høre forskjeller på når det kommer til DD+ og TrueHD.

Batman (HD DVD) skal også ha begge disse formatene, men denne er ikke sett ennå, men gjør gjerne en sammenligning for morohetenes skyld :)

 

Nu vel, å kalle Transformers årets film med tanke på lyd syns jeg er å trekke det litt langt, den har på ingen måte en dårlig lydmiks, men filmer som Die Hard 4, Ratatouille, 300, Black Hawk Down(2006 though), Spiderman3, Matrix har mye mer glede over seg når det kommer til lyd :D

 

EDIT:

Note that although I'm giving this audio mix five stars, that doesn't mean I agree with Paramount's decision to forgo high-res audio on this title. Without a TrueHD or PCM mix to compare this one to, there's no way of telling how much better such a track might have been, but based on the upgrade I've seen with other titles, I'm guessing a high-res mix could well have trounced this one. That's not to take anything away from this truly exceptional mix, but this is one case where I think you truly can improve upon perfection.

HighdefDigest

 

Noe annet som må sies å være litt rart/teit er at jeg må alltid skru volumet så sykt opp på DD+ titler i forhold til Uncompressed, vanlig DD/DTS. Any ideas why?

 

 

Bottomline: Takk til DTS-guden som gjorde det mulig å oppnå DTSMA på PS3 <3

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Peedee: Det er helt klare forskjeller mellom DD+ og TrueHD.

Jeg føler TrueHD har mye mer dynamikk, highs and lows og er generelt mye fetere å høre på.

 

Sett f.eks Troy? (HD DVD jeg har sett den på) Den er det også lett å høre forskjeller på når det kommer til DD+ og TrueHD.

Batman (HD DVD) skal også ha begge disse formatene, men denne er ikke sett ennå, men gjør gjerne en sammenligning for morohetenes skyld :)

 

Nu vel, å kalle Transformers årets film med tanke på lyd syns jeg er å trekke det litt langt, den har på ingen måte en dårlig lydmiks, men filmer som Die Hard 4, Ratatouille, 300, Black Hawk Down(2006 though), Spiderman3, Matrix har mye mer glede over seg når det kommer til lyd :D

 

EDIT:

Note that although I'm giving this audio mix five stars, that doesn't mean I agree with Paramount's decision to forgo high-res audio on this title. Without a TrueHD or PCM mix to compare this one to, there's no way of telling how much better such a track might have been, but based on the upgrade I've seen with other titles, I'm guessing a high-res mix could well have trounced this one. That's not to take anything away from this truly exceptional mix, but this is one case where I think you truly can improve upon perfection.

HighdefDigest

 

Noe annet som må sies å være litt rart/teit er at jeg må alltid skru volumet så sykt opp på DD+ titler i forhold til Uncompressed, vanlig DD/DTS. Any ideas why?

 

 

Bottomline: Takk til DTS-guden som gjorde det mulig å oppnå DTSMA på PS3 <3

 

Ja, det er forskjeller på DD+ og True HD, men løsningen på "problemet" for HD DVD var jo nettop det du quotet - nemlig at med mindre man hadde hørt tilsvarende miks i True HD og A-B sammenlignet den mot DD+ versjonen så veit man jo ikke hva man går glipp av. :)

 

(Og så skal man huske på at MP3 generasjonen har vanskeligere for å høre forskjeller i lyd enn å se forskjeller i billedkvalitet. Ofte velger de det sporet som har høyest smell og pang. Men det er egentlig uvesentlig i diskusjonen da. Enkelte greier å høre forskjellene hvis de blir fortalt hva de skal høre etter. Mens for andre blir det det samma uansett).

 

Og jeg veit ikke selv om jeg akkurat vil kalle Transformers for beste HD lyd, men det var bransjen selv som gjorde kåringen, som du sikkert husker. Uansett så det er mer til en filmmiks enn bits and bytes. Mener å huske at favoriten til han ene hos Dolby Laboratories var lydsporet på DVD utgaven av "The Bridges of Madison County". (Den finnes ikke på HD ennå). Ikke mye effekteri der. :)

 

Men det er et bra lydspor på transformers i alle fall. Selv har jeg andre favoritter. Og Black Hawk Down's PCM 5.1 spor slår rotta på det meste for meg. Her er det riktignok mye smell og pang, så mulig jeg går i fella selv :) Men alikevel - det som er fascinerende med det lydsporet er at hvordan dialogen kommer gjennom tross effekteriet. Det er liksom plass til den alikevel. Og det er "plass" til all lyden. Slik er ikke DVD utgaven min i hvert fall. Og hvordan effekter svinner til stillhet. Det henger liksom igjen også når det ikke er der lenger. Greier ikke forklare.

 

Har Troy HD DVD, men har faktisk ikke sett den etter jeg fikk muligheten til å se den med True HD fordi da jeg så filmen hadde jeg ikke forsterker med HDMI. Får ta en titt da :) Har den både DD+ og True HD spor? Da går det jo å sammenligne, ja.

 

Åkke som, jeg ville nok profitere på noe bedre høytalere for å gjøre de store forskjellene i lydoppfattelsen.

 

Å gud hvor deilig det er å være nerd..

 

DD+ og True HD også forsåvidt (hvis på HD DVD, tror Sony på sine BD'er med True HD ikke har det) har lavere utgangsstyrke enn sine konkurrenter, de bruker Dialog normalisering eller søren hva det heter. Det endrer ikke en dritt i lyden ellers, men utsignalet blir lavere, gjerne en 4-5 dB. En del som ikke justeres for dette i sine A-B sammenligninger synes True HD ofte låter dårligere. Bittelitt høyere lyd kan jo akkurat få fram de bittesmå detaljene som skjuler seg der. Men det er bare å skru opp så hører du "alt" der også. Slik har jeg forstått det i alle fall.

Lenke til kommentar

Ja, er kjekt å være nerd, og kjekt å debatere med likesinnede som har god peil ;)

 

Om en skal sammenligne 2 lydkilder vil det alltid være på sin plass å stille inn rett volum, slik at begge har lik dB. Uncompressed (LPCM, TrueHD og DTS MAHD) vil slik jeg har oppfattet, alltid låte høyere enn DD+ om man har volum på samme "-xx dB" på forsterkeren, så man må som du sier, kompansere og stille de inn rett.

 

Men ja, sjekk Troy, den har begge lydsporene, men om du ikke har sett den på lenge (eller i det hele tatt) så kunne det kanskje vært en idé å bestille den nye BD/HD-DVD-utgaven med Director's Cut? Denne har bedre PQ enn den "vanlige"

Vel, den fighten med Brad Pitt og Bana (?) funker fint å sammenligne de to lydsporene med. Mener å huske den er ganske langt ute!

 

Det "dialog normalisering" er sikkert bare mumbo-jumbo. Trudde dette var for de eldre som hadde kone og barn, slik at de kunne se film når det var sent og ikke ville vekke hele huset med høye effekter og slikt? Forstod det slik at dB på lyd skulle ikke være lavere enn effekter. Anyways, se filmen slik den er ment å høres :D

 

velvel, jeg tar kvelden!

Lenke til kommentar
Ja, er kjekt å være nerd, og kjekt å debatere med likesinnede som har god peil ;)

 

Om en skal sammenligne 2 lydkilder vil det alltid være på sin plass å stille inn rett volum, slik at begge har lik dB. Uncompressed (LPCM, TrueHD og DTS MAHD) vil slik jeg har oppfattet, alltid låte høyere enn DD+ om man har volum på samme "-xx dB" på forsterkeren, så man må som du sier, kompansere og stille de inn rett.

 

Men ja, sjekk Troy, den har begge lydsporene, men om du ikke har sett den på lenge (eller i det hele tatt) så kunne det kanskje vært en idé å bestille den nye BD/HD-DVD-utgaven med Director's Cut? Denne har bedre PQ enn den "vanlige"

Vel, den fighten med Brad Pitt og Bana (?) funker fint å sammenligne de to lydsporene med. Mener å huske den er ganske langt ute!

 

Det "dialog normalisering" er sikkert bare mumbo-jumbo. Trudde dette var for de eldre som hadde kone og barn, slik at de kunne se film når det var sent og ikke ville vekke hele huset med høye effekter og slikt? Forstod det slik at dB på lyd skulle ikke være lavere enn effekter. Anyways, se filmen slik den er ment å høres :D

 

velvel, jeg tar kvelden!

 

Dialog normalisering er ikke mumbo jumbo og har ikke noe med eldre og kone og barn å gjøre eller endring av dialog i forhold til resten av lyden. Det er en vanlig misforståelse. Det har ikke noe med night listening mode og lignende som forsterkere har hatt i årevis.

 

Det den gjør er å sette et startutgangspunkt for hele lydnivået for filmen. Tenk deg at du veit at filmen du skal sette på er veldig høy. Da skrur du litt ned på volumhjulet før du trykker play. Hvis du veit at filmen du skal se har lavt lydnivå i forhold til dine andre filmer, så skrur du volumhjulet ditt litt opp før du trykker play. Med dialnorm trenger du ikke gjøre dette, en lite metafile leses av spilleren i filmen først og den forteller hvor hvordan det skal STARTES. Altså, volumhjulet rattes for deg i det du starter filmen. Men resten er uforandrert deretter. Atlså, det forandrer ingenting, og senker ikke eller hever lyden underveis. Så alt er som før.

 

There's been a certain level of hysteria about Dialnorm from members of the audiophile community, who misunderstand its purpose and functioning, and believe that it fundamentally alters the soundtracks encoded with it. In actuality, Dialnorm does not affect a movie soundtrack any more than raising or lowering the Volume setting on your receiver does. Contrary to common misconception, Dialnorm does not "boost" the dialogue relative to the rest of the sound mix, or in any way alter the track's dynamic range. A Dialnorm-encoded soundtrack has the exact same peaks and valleys as a soundtrack without Dialnorm; it's just that the Dialnorm track will contain an extra flag in the metadata telling the receiver to either increase or decrease its entire volume scale globally before playback, so that all movies start on the same scale. And it only does this once at the start of the movie; it does not cause fluctuations after the movie begins.

 

Så det er ganske genialt egentlig. Lager et felles referanseutganspunkt for filmene, men forandrer ikke en døyt mens du ser filmen.

 

Har foresten Troy HD DVD, ja.

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk Sony fortjener ros for hyppige oppdateringer! Ikke alle kan bli like fornøyde med alt for hver gang. Denne oppdateringen er den aller beste av alle til nå for meg fordi jeg får PS3 til endelig å dekode DTS HD MA! Men for ikke-filminteresserte lydnerder forstår jeg at det ikke er sååå viktig. Men slik er det. Vi er opptatt av forskjellige ting. I dag elsker jeg Sony. Som jeg resten av tiden.. puff. ja.. hva skal man si..

 

Dette er en kjempeoppgradering! (Og, den PS store var bare alt for ille også.)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Ser man bort fra lyd og PS Store oppdatering så er dette tidenes dårlige oppdatering.

 

Ja, slik er hver oppdatering. La oss si at HOME og Ingame xmb kommer i oppdatering 2.40. Ser man bort fra disse to er det også tidenes dårligste oppdatering.

PS Store oppdatering virker ikke på meg som en del av oppdateringen. Lyd har veldig lite å si for de aller fleste her, kun audiofile med anlegg i høy klasse som får utnytta det.

Lenke til kommentar
PS Store oppdatering virker ikke på meg som en del av oppdateringen. Lyd har veldig lite å si for de aller fleste her, kun audiofile med anlegg i høy klasse som får utnytta det.

 

Greit nok. Men PS Store er jo hele grunnen til at oppdateringen kommer. DTS HD er slengt på siden det er ferdig. Verdt å merke seg er at Sony nå skal ned på kvartalsvise oppdateringer. De blir antakeligvis mer innholdsrike. Den første er da 2.4.

Lenke til kommentar
PS Store oppdatering virker ikke på meg som en del av oppdateringen. Lyd har veldig lite å si for de aller fleste her, kun audiofile med anlegg i høy klasse som får utnytta det.

 

Greit nok. Men PS Store er jo hele grunnen til at oppdateringen kommer. DTS HD er slengt på siden det er ferdig. Verdt å merke seg er at Sony nå skal ned på kvartalsvise oppdateringer. De blir antakeligvis mer innholdsrike. Den første er da 2.4.

Aha, jeg trodde PS Store kom den 17. og ikke hadde noe med oppdateringen å gjøre sånn egentlig.

Har du kilde på det med å kvartalisere oppdateringer?

Lenke til kommentar

Det sa vel ein av sony sjefane sjølv i eit intervju ein gang, att dei skulle kutte ned på oppdateringane å heller lansere større pakker slik som microsoft si løysing...

 

eg tipper att dei måtte gi ut masse oppdateringer det første året berre for og få konsollen opp på nesten det samme nivået som x360..ingame xmb og moglegheit for cross game chat/invites, så er det på god veg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...