Gå til innhold

Roen senker seg! Tekst helt borte fra Open Office[løst]

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lagret akkurat en tekst i OpenOffice Writer, og da hengte programmet seg. Da jeg startet programmet på nytt fikk jeg beskjed om at dokumentet ikke kunne gjenopprettes, og da filen kom opp på skjermen var den helt tom.

Er det noe jeg kan gjøre for å finne filen på nytt? Jeg har ikke startet maskinen på nytt.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg lagret akkurat en tekst i OpenOffice Writer, og da hengte programmet seg. Da jeg startet programmet på nytt fikk jeg beskjed om at dokumentet ikke kunne gjenopprettes, og da filen kom opp på skjermen var den helt tom.

Er det noe jeg kan gjøre for å finne filen på nytt? Jeg har ikke startet maskinen på nytt.

Jeg mener å huske at det ikke er mulig å gjøre noe med dette..

Beklager.

Lenke til kommentar

Windows vil ikke nulle ut minne før absolutt nødvendig så teksten ligger jo sannsynligvis enten på dirty page list eller i sidevekslingsfilen---så teoretisk sett kan du bruke livekd for å hente dataen tilbake fra minnet igjen---men dette krever at du har uvanlig god innsikt i hvordan windows håndterer minne og hvordan du bruker Windbg.

Om temp filen inneholder noe gyldig info burde den vises noenlunde greit om du åpner den i open office.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Recuva er bare bygget for å hente tilbake filer som har vært lagret på disk. Og slik jeg forsto det var dette et ikke lagret dokument?

Du kan jo muligens bruke det til å hente tilbake mellomlagrede kopier av dokumentet, er uansett usikker på hvor ofte Open office gjør dette.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Filen har vært lagret flere ganger, men nå er den tom.

hmm da blir det vell heller vanskelig å gjøre noe mer med den saken..

til neste gang så bør du huske å lagre med jevne mellomrom. Microsoft office har jo autolagring og da tipper jeg at open office også har det.. se etter det på instillinger...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet flere tmp-filer som kan samsvare med lagringene mine, men de er bare fylt med tulletegn når jeg åpner dem. Jeg regner med at det kan ha noe med tegnsettet å gjøre, for jeg får en forespørsel om hvilket tegnsett jeg skal bruke når jeg åpner dokumentet.

Er det noen som vet hvilket tegnsett OpenOffice bruker som standard?

Lenke til kommentar
Jeg har funnet flere tmp-filer som kan samsvare med lagringene mine, men de er bare fylt med tulletegn når jeg åpner dem. Jeg regner med at det kan ha noe med tegnsettet å gjøre, for jeg får en forespørsel om hvilket tegnsett jeg skal bruke når jeg åpner dokumentet.

Er det noen som vet hvilket tegnsett OpenOffice bruker som standard?

Om du åpner et .doc dokument i notisblokk bør det være mulig å kunne tolke noe leselig ifra det om det faktisk har vært lagret gyldig tekst i det.

Lenke til kommentar

Jeg fant noe. I c:\documents and settings\user\Application Data\OpenOffice.org2\user\backup ligger det noen filer. Jeg fant en som er på 116KB, men er tom når jeg åpner den i OO. Når jeg åpner den i Notepad er det omtrent 50/50 rare tegn og innholdet mitt, så i verste fall bør det være mulig å rekonstrurere den manuelt.

Lenke til kommentar
Jeg fant noe. I c:\documents and settings\user\Application Data\OpenOffice.org2\user\backup ligger det noen filer. Jeg fant en som er på 116KB, men er tom når jeg åpner den i OO. Når jeg åpner den i Notepad er det omtrent 50/50 rare tegn og innholdet mitt, så i verste fall bør det være mulig å rekonstrurere den manuelt.

Vel da kopierer du jo bare over den lesbare teksten i et annet Open office dokument og formaterer den slik som du vil.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med saken. Jeg brukte search and replace-funksjonen til np++ til å fjerne alle mellomrom, så legger jeg heller inn noen tusen selv enn å fjerne de ~26000 np++ fjernet for meg. Hadde jeg vært stø i regex kunne jeg kanskje skrevet en som gjorde det for meg, men det er jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt løst, men jeg tenkte jeg skulle legge ut oppskriften så kanskje jeg kan hjelpe noen som får det samme problemet senere.

Ført må du finne en backup av fila. I Windows XP er Open Office så koselig at det lagrer en kopi i c:\documents and settings\user\application data\Open Office\user\backup

Der finner du kanskje en fungerende kopi av fila, og kanskje ikke. Dersom du ikke får åpnet den i OO, kan du prøve å åpne den i Notepad og se om teksten er der sammen med en masse rare tegn.

Jeg kopierte ut selve teksten, som nå hadde fått et mellomrom mellom alle tegn, og så kjørte jeg et lite script som fjernet alle mellomrommene mellom bokstavene, og fjernet to av de tre mellomrommene der det skulle være ett.

Så måtte jeg gjøre all formatering manuelt, men det er uansett tusen ganger bedre enn å skrive hele teksten på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...